نسبت بهبودی به ابتلا به کمترین میزان خود رسید

شناسایی پیامدهای رکوردشکنی‌ امروز کرونا در روزهای آینده + جدول

کدخبر: ۳۶۹۹۵۵
اقتصادنیوز: امروز هم آمارهای کرونایی ایران چند رکورد جدید را ثبت کرد. 415 فوتی در 24 ساعت، چهارشنبه هفتم آبان را به سیاه‌ترین روز تقویم کرونای ایران بدل کرد.
شناسایی پیامدهای رکوردشکنی‌ امروز کرونا در روزهای آینده + جدول

به گزارش اقتصادنیوز وزارت بهداشت و درمان در روز 7 آبان اعلام کرد  میزان فوتی های روزانه به 415 نفر رسید که این رقم بالاترین رکورد روزانه تا کنون به حساب می‌آید. شمار بستری های روزانه نیز رکورد دیگری بود که امروز به نام خود ثبت کرد. اما  این پایان کار نبود و  ثبت سایر رکوردهای کرونایی امروز ، وضعیت آینده کرونا را در ایران نگران‌کننده‌تر کرد.

پس از گذشت 37 روز از پاییز وضعیت کرونا همچنان وخیم گزارش می‌شود. این شرایط حتی نگران کننده تر از آن چیزی است که پیش از این در مورد وضعیت کرونا در ایران پیش‌بینی می شد. در همین راستا آمار رسمی  کرونا در روزهای اخیر نشان میدهد وضعیت بیمارستانها نیز در خصوص درمان کرونا به وضعیت هشدار رسیده‌اند.

شکست پی‌در‌پی رکورد جانباختگان در سه روز اخیر

مهمترین و سیاه ترین آمار چهارشنبه 7 آبان در خصوص میزان فوتی های روزانه بود این رقم امروز  به 415 نفر رسید که نسبت به دیروز نزدیک به 70 نفر افزایش داشته است.  این آمار علاوه بر آن که امروز را تلخ نشان می‌دهد می تواند هشداری برای روزهای آینده کرونایی  نیز  باشد، چرا که آمار فوتی‌های کرونا  سه روز متوالی است که به صورت مداوم  درحال ثبت رکورد جدید است.

کرونا 7 آبان

رکورد کمترین نسبت بهبودی به ابتلای تجمعی

در کنار افزایش آمار جانباختگان کرونایی آماری که توان درمان ایران را نسبت به قبل ضعیف تر نشان می دهد، تغییرات نسبت بهبودی به ابتلای تجمعی است. این نسبت حاصل تقسیم کل بهبود یافتگان کرونایی بر کل مبتلایان کرونایی از ابتدا تاکنون است. بررسی آمار کرونای امروز در کنار تمام روزهای کرونایی نشان می دهد این شاخص به کف هشت ماهه شیوع کرونا در ایران رسیده است. یعنی رقمی معادل با 79.5 درصد. این رقم هشداری جدی را در زمینه درمان بیماری کرونا در بر دارد. 

بالاترین میزان بستری روزانه

بررسی آمار رسمی کرونای امروز نشان می دهد که پس از رکوردی که  میزان مبتلایان روزانه در روز گذشته داشت امروز نیز با وجود کاهش ابتلا  هنوز در نزدیک مرز 7 هزار نفر قرار دارد. این درحالیست که میزان بستریهای روزانه هنوز در حال افزایش است. این رقم در روز جاری به 2 هزار و 490 نفر رسیده که بیشترین میزان در تمامی مدت شیوع کرونا در ایران بوده است. اما نگرانی تنها محدود به این رکورد ها نمی شود. نسبت بستری به ابتلا شاخص دیگری است که دورنمای تلخی را از بحران کرونا در ایران به تصویر می‌کشد.

کرونا 7 آبان

معمای رکورد نسبت بستری به ابتلا

به نسبت بستری های روزانه به مبتلایان در هر روز «نسبت ابتلا به بستری» گفته می شود. این شاخص در شرایطی که در تیرماه بیماری کرونا در ایران جهشی بزرگ را تجربه کرده بود، میزان بالایی (تقریبا نزدیک به 50 درصد) را داشت. این رقم می‌توانست دو سیگنال مهم را به دست‌اندرکاران امور ارسال کند.

این رقم بیان میکند که در آن زمان یا قدرت بیماری آنقدر بوده است که نیمی از مبتلایان بستری می‌شده اند یا آنکه ظرفیت بیمارستان ها به حدی بوده است که بیماران در محدوده وسیعتری قابلیت بستری شدن را داشته اند و اصطلاحا ظرفیت برای پذیرش بیماران بیشتر بوده است.

این درحالیست که این شاخص اکنون به میزان 30 درصد تنزل پیدا کرده است یعنی کمترین میزان از ابتدای تابستان تاکنون. این میزان سیگنال‌های قابل تاملی را می‌تواند ارسال کند.

اگر مجموع آمار فوتی ها، مبتلایان روزانه و بیماران بدحال  امروز را با همین رقم در 4 ماه پیش مقایسه کنیم. با توجه به اینکه این رقم در 7 تیرماه 5 هزار و 509 نفر و در روز جاری 12 هزار و 251 نفر بوده است؛ درخواهیم یافت آمار  کرونا 122 درصد نسبت به موقعیت مشابه در 4 ماه پیش جهش داشته است.

بنابراین فرض نخست در رابطه با علت کمی شاخص بهبودی به ابتلا رد می‌شود چرا که قدرت کرونا در این مدت رشد چشمگیری داشته است واین کمترشدن شاخص نمی تواند ناشی از کمتر شدن توان کرونا باشد. پس آنچه  می تواند این کاهش را توجیه کند کم شدن ظرفیت بیمارستانها در مقابله با حجم انبوه بیماران کرونایی است. چنانچه این سیگنال وتفسیر آن منطبق بر واقعیت باشد، به احتمال زیاد در روزهای آتی شاهد افزایش شدید فشار بر مراکز درمانی کشور خواهیم بود.

کرونا 7 آبان

. خستگی و فرسودگی کادر درمان در روزهای مقابله با کرونا از یکسو و کمتر شدن تجهیزات پزشکی اعم از ونتیلاتور و کاهش ظرفیت بیمارستانها از سوی دیگر می تواند از موارد نگران کننده در خصوص مبارزه با این بیماری باشد. در نهایت تمرکز بر این بخشها و بهبود شرایط بیمارستانها می تواند راهی را برای گریز از بحران تلخی که این دریچه از کرونا به تصویر می کشد داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید