بررسی وضعیت ابتلای کرونا در ایران با سایر نقاط جهان

سبقت احتمال ابتلا به کرونا در ایران از آمریکا و هند

کدخبر: ۴۰۴۸۸۱
آمارها نشان می دهد مسیر شیوع کرونا در ایران و در برخی کشورهای آسیایی در روزهای اخیر روندی افزایشی به خود گرفته است. اما مقایسه شیوع این بیماری در ایران با آمار ثبت شده در سایر نقاط جهان چه نکاتی را نشان می دهد؟
سبقت احتمال ابتلا به کرونا در ایران از آمریکا و هند

به گزارش اقتصادنیوز، در بررسی های آمارهای کرونایی کشورها یکی از مهمترین شاخص هایی که می تواند قدرت شیوع در هر منطقه  را به شکل دقیقتری با یکدیگر مقایسه کند نسبت آمار ها در یک میلیون نفر است. این عمل وضعیت بیماری کرونا در هر شاخه از بیماری را به نسبت جمعیت آن می سنجد. هر چه این نسبت بالاتر باشد احتمال ابتلا به بیماری نیز فراتر خواهد رفت.

در همین رابطه مقایسه کشورهای آسیایی در ابتلا به کرونا نشان می دهد کشور هندوستان که بالاترین ابتلای روزانه به این بیماری را در جهان به نام خود ثبت کرده است در میان پنج کشور خطرناک از لحاظ شیوع بیماری کمترین قدرت شیوع را ثبت کرده است.

در بررسی وضعیت ابتلا به کرونا، ایران در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی و در بین کشورهای با بالاترین حد ابتلا در جهان چند نکته مهم به چشم می خورد. در مهمترین بخش آن مشاهده می شود احتمال ابتلا و به نوعی شدت شیوع این ویروس در ایران در حال سبقت از برخی کشورهای پرابتلای جهانی قرار گرفته است.

در اکوایران ببینید: ایران از کدام کشورها عقب‌ تر است ؟

احتمال ابتلا در ایران بالاتر از هند

شمار بیماران مبتلا به کرونا در روز 20 فروردین سال 1400، به 22 هزار و 475 نفر رسید. نسبت این رقم بر جمعیت کشور نشان می دهد که در ایران در هر میلیون نفر در روز 20 فروردین سال جاری 267 نفر به این بیماری مبتلا شده اند. این رقم با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ایران به دست آمده است.

بسط این محاسبه به کشور هندوستان نشان میدهد باوجود ابتلای 145 هزار و 384 نفر در روز 20 فروردین اما باز هم در قیاس جمعیتی در هر یک میلیون نفر تقریبا 105 نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

مقیاسه این رقم با ارقام ثبت شده در دیگر کشورها نشان می دهد وضعیت ایران از کشور های هندوستان، عراق و عربستان سعودی که به نوعی جزو کشورهایی با وضعیت شدیدتر ابتلا در قاره آسیا هستند، وخیم تر بوده است.

به عبارت دیگر هرچند آمار ابتلای روزانه کشور هندوستان در صدر آمارهای روزانه ابتلای جهانی قرار گرفته اما به نسبت جمعیت خود حتی از 4 کشور دیگر آسیایی در روز های اخیر کمتر بوده است. 

در مقایسه بین ایران و هندوستان مشاهده می شود که در ایران تنها در فصل تابستان شمار مبتلایان در یک میلیون نفر کمتر از ارقام ثبت شده در هندوستان بوده و در بقیه فصل های کرونا زده این متغیر حد بیشتری را در ایران نسبت به هند رقم زده است.

کشور عراق و عربستان سعودی نیز که در این روزها روندی صعودی داشتند به نسبت جمعیت خود شمار مبتلایان آنها در یک میلیون نفر به کمتر از ایران رسیده است.

کرونا

 وضعیت ابتلای ایران در آسیا

در همین خصوص در کشور عراق از هر یک میلیون نفر 197 نفر و در عربستان سعودی نیز تقریبا 189 نفر در مقطع مورد بررسی به این بیماری مبتلا شده اند.

اما بیشترین آمار در این مقایسه در قاره آسیا، به کشور ترکیه تعلق داشته است. در همین راستا در این کشور در ابتدای سال جدید میلادی جهشی یکباره پیدا کرده و سپس دوباره به سرعت تنزل پیدا کرد. در موج بعدی که در این کشور مصادف با 17 بهمن ماه در بیماری کرونا برخاست تاکنون همواره روند ابتلا نسبت به جمعیت ترکیه روندی افزایشی داشته و آن را به بالاترین حد خود در آسیا رسانده است. این رقم در روز 20 فروردین ماه به 661 نفر در یک میلیون نفر رسیده است.

درصورتیکه آمارهای ایران را با ارقام ثبت شده در کشورهای پرابتلای کرونا در کل جهان مقایسه کنیم نتایج برای ایران نگران کننده تر خواهد بود.

کرونا

احتمال ابتلا در ایران از آمریکا سبقت گرفت

با وجود آنکه رتبه نخست ابتلای روزانه کرونا همواره بین کشورهای آمریکا و هندوستان جابجا می‌شود اما روند آماری ابتلا در یک میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که این متغیر در این منطقه به 205 نفر در یک میلیون نفر رسیده و بالاتر از هندوستان ثبت شده است.

مقایسه این متغیر درآمریکا با ایران در روز 20 فروردین سال جاری نشان دهنده آن است که این رقم از میزان ثبت شده در ایران کمتر بوده است زیرا همانطور که در قبل به آن اشاره شد در این تاریخ از هر یک میلیون نفر در ایران 267 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این در حالی است که در تمام مدت حضور کرونا در جهان هرگز نسبت ابتلا به جمعیت در ایران بالاتر از آمریکا نبوده و برای نخستین بار این اتفاق در موج چهارم کرونایی در کشور به وقوع پیوسته است.

کشور دیگری که در خصوص ابتلای به کرونا همواره در رتبه های بالای جهانی بوده کشور برزیل است. مقایسه آمارهای کرونایی در این کشور با ایران وآمریکا نیز نشان میدهدکه نسبت ابتلا در روز های اخیر علاوه بر نوسانی بودن آمارهای این کشور ، در سطحی بالاتر از آمریکا و ایران به ثبت رسیده است.

در جمع بندی این آمارها مشاهده می شود که موج اخیر کرونایی کشور سبب شده تا نسبت شیوع کرونا در ایران به نسبت اکثر کشورهای جهان روندی خطرناکتر از قبل به خود بگیرد. برای مثال کشورهای آمریکا و هندوستان که همواره در صدر آمارهای کرونایی جهان قرار داشته اند در این موج کرونایی به نسبت جمعیت پایین تر از ایران بوده اند. 

این آمارها نشان می دهد که وضعیت ابتلای بیماری کرونایی در کشورهای ایران، ترکیه و برزیل در روز های اخیر در  مراحل خطرناکتری نسبت به سایرین قرار گرفته اند.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید