آماده باش خبری در بازارهای داخلی

بازارها چشم انتظار وین/ واکنش هیجانی ارز و خودرو

کدخبر: ۴۱۰۵۰۹
اقتصادنیوز: انتظار بازیگران بازارها به نتایج مذاکرات وین در روز جمعه هم میتواند به سر آید و هم میتواند ادامه دار باشد، اما در هر صورت به نظر میرسد شنبه باید در انتظار تداوم هیجان بازارها ناشی از تحولات وین بود.
بازارها چشم انتظار وین/ واکنش هیجانی ارز و خودرو

به گزارش اقتصادنیوز، بیشترین توجهات به مذاکرات 7 وین (امروز جمعه 17 اردیبهشت) جلب شده است. آیا دور چهارم مذاکرات وین میتواند دور نهایی باشد. بازارها چرا منتظر نتیجه نهایی این جلسات هستند؟

حالا همه بازارها با حساسیت بیشتری دور چهارم مذاکرات وین را دنبال میکنند. قیمت دلار که روز چهارشنبه در کانال 20 هزار تومان قرار گرفته بود، پس از انتشار گزارش برخی منابع دیپلماتیک از شکاف ایران و اروپا (به همراه امریکا) بر سر بحث های فنی دلار در روز پنج شنبه دوباره به کانال 21 هزار تومان برگشت. البته به نظر میرسد هیجانات بازار ناشی از اخبار لحظه‌ای در خصوص مذاکرات وین و منطقه ای ایران است که در این روزها با حساسیت های خاصی دنبال میشود.

چرا که از دید ناظران و تحلیلگران نتایج هر یک از رویدادهای منطقه تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری میتواند مختصات جدیدی پیش روی بازارها قرار دهد. امروز جمعه دور چهارم مذاکرات موسوم به احیای برجام در گراند هتل وین برگزار میشود و حالا نماینده روسیه گفته شاید این دور از مذاکرات، دور نهایی مذاکرات باشد(؟). نماینده ایران عباس عراقچی نیز پس از ورود به وین با رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و تاکید کرده ایران برای بازگشت به برجام تعجیل نمیکند. یکی از مقامات وزارت خارجه امریکا نیز در اظهارنظر جدیدی عنوان کرده بسیار محتمل است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تهران و واشنگتن به برجام باز گردند.

بازارها به خصوص بازار ارز در حالی تحولات را به دقت رصد میکنند که برخی منابع عربی گفته اند ایران و عربستان دیدار 7 ساعته مهمی را انجام داده اند که نتیجه بخش هم بوده است. باید در انتظار اخباری جدیدی در این باره بود، چرا که میتواند واکنش بازارها را به دنبال داشته باشد.

قطعا اخبار مربوط به تحولات احیای برجام و مذاکرات منطقه‌ای در شرایط فعلی وزنه اثرگذار روانی مهمی هستند که میتواند واکنش هیجانی بازارها را برانگیزند اما در بلندمدت این گزاره‌ها جای خود را به مولفه‌های اصلی مربوط به عرضه و تقاضا خواهند داد.

از دید ناظران، بازارساز هم در شرایط کنونی منتظر نتیجه اثرگذاری اخبار مربوط به تحولات وین و تصمیم کاری خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است، چرا که از دید برخی بانک مرکزی میخواهد دلار را در دامنه محدود 18 تا 22 هزار تومان، تا آستانه انتخابات ریاست جمهوری در یک نقطه مشخص با ثبات نگه دارد، هر چند که به نظر میرسد وزنه تحولات وین و مذااکرات منطقه ای ایران و عربستان میتواند سنگین‌تر باشد.

همسو با بازار ارز که به صورت شبانه (متاثر از رویدادها و تحولات) اعداد جدیدی برای دلار به ثبت میرساند، دیگر بازارها هم در وضعیت مشابه هیجانی به سر میبرند. در بازار خودرو تا قبل از تصمیم شورای رقابت، بازار در شیب کاهشی به سر میبرد، حالا پس از مجوز افزایش 8 درصدی قیمت دو خودورساز، شاهد تکانه های مثبت قیمتی در بازار خودرو هستیم. البته بعید به نظر میرسد روند مزبور پایدار بماند و از دید فعالان احتمال روند بازار دوباره تغییر یابد.

هیجان حاضر در بازار ارز و خودرو در بازار سهام هم مشاهده میشود. در حالی که به صورت متوالی یک هفته بازار در سیکل نزولی قرار داشت، پس از بسته حمایتی 3+7 سران قوا از روز چهارشنبه، شاخص بورس با زور حقوقی ها توانست برگردد، اما این بازگشت همچنان ناپایدار ارزیابی میشود. تحولات روز جمعه در وین و جزییات اخبار مربوط به مذاکرات ایران و عربستان اصلی‌ترین مولفه‌های روانی هستند که از نگاه بازیگران میتواند رفتار بازارها را تا قبل از داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری تغییر دهد. هر چند که برخی بازارها همچون بازار سهام در دو هفته اخیر (به جز چهارشنبه) کاملا نسبت به رویدادها و تحولات بی تفاوت بوده است

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید