آنچه باید درباه بازارهای 27 اردیبهشت 1400 بدانید

​بورس در خط امید/ دلار شانس خود را امتحان می کند

کدخبر: ۴۱۲۸۲۹
​اقتصادنیوز: بازار سهام در روزهای آینده همچنان امیدوار به بهبود است و بازار ارز پس از عبور از مرز سرنوشت، میخواهد در غیاب اخبار مطمئن از وین، شانس خود را دوباره امتحان کند.
​بورس در خط امید/ دلار شانس خود را امتحان می کند

به گزارش اقتصادنیوز، در روز یکشنبه بازار ارز از مرز حیاتی عبور کرد و دلار توانست کانال 23 هزار تومان را هم ببیند. سکه در سوی دیگر در حرکت موازی با دلار، کانال 10 میلیون را دوباره شکست بدهد. ناظران بازار با ارزیابی فعلی از جزییات مذاکرات پیرامون احیای برجام، معتقدند در یک حالت خوش بینانه رسیدن به توافق تا آخر اردیبهشت غیرمحتمل است و حتی پیش بینی کرده اند این دور از مذاکرات به بعد از انتخابات هم موکول شود.

نوسان گیران از این زاویه فشار سمت تقاضا را بالا بردند و این در حالی است که صف سهمیه بندی خرید ارز و فروش آن (نوسان گیری)، سمت تقاضا را تحریک کرده است. البته بانک مرکزی در گزارشی پیرامون عرضه ارز از فروش نصفی از دلارهای عرضه شده خبر داده که نشان میدهد در نرخ موثر 20700 تومان خریداران حاضر به خرید نشده اند. این دو سیگنال متفاوت فعالان را بر آن داشته که بازار ممکن است موج های روبه جلو و عقب را در روزهای آینده تجربه کند و این بستگی به اخبار رسیده از وین و منطقه دارد. اهرم های موثر در داخل بازار فعلا بازار را بیشتر به سمت خرید سوق میدهد تا فروش.

در بازار سهام (بورس و فرابورس) شاخص کل (نمایانگر بزرگترها) اگرچه در روز یکشنبه روبه جلو ارزیابی شد اما به مانند شاخص کل هم وزن (نمایانگر کوچکترها) در پایان معاملات، عقب نشینی کرد تا نشان دهد با وجود کاهش تعداد نمادهای در صف فروش، اما عرضه ها با پایداری پرزور هستند. نکته مثبت بازار تقویت سمت تقاضاست و این تقاضا در بیشتر در گروه خودرویی ها با لیدر دو سهم ایران خودرو و سایپا نمایان است. به نظر میرسد بازار از امروز و تا پایان هفته با خوش بینی سهامداران دنبال شود، چرا که در صورت تداوم این وضعیت، میتوان به بهبود بازار امیدوار بود.

به تناسب سهام خودرویی در بازار سهام که با اقبال خریداران حقوقی مواجه شدند، در بازار فروش هم، قیمت محصولات سایپا با افزایش معناداری روبه رو شد که دلیل اصلی را باید در تحرکات بازار ارز سنجید. تازه ترین خبر از خودرویی ها حاکی از زیان انباشته 50 هزار میلیارد تومانی آنان دارد. افزایش قیمت ها در خودروهای وارداتی نیز مشهود بود اما نکته اصلی بازار خودرو در نبود تقاضای موثرست. همین وضعیت قیمتی در بازار موبایل و لب تاب نیز قابل ردیابی است. با این حال در بازار مسکن نیز سرکوب در سمت تقاضاست که نمیتواند با هزینه های موجود، پاسخی به عرضه در بازار بدهد اما شیب و جهت قیمت ها تمایلی به پایین آمدن ندارد.

مهمترین اخبار در روز یکشنبه مربوط به جلسات برجامی روسیه و امریکا بود که به گفته میخ(ک)اییل اولیانوف، نماینده روسیه با مذاکرات صریح و مثمرثمر همراه بود. بلومبرگ هم در گزارش جالبی با احتمال بازگشت ایران و امریکا به برجام گفته، ایران به راحتی میتواند بعد از بازگشت به برجام در کمتر از سه ماه به تولید 4 میلیون بشکه نفت در روز برسد. از دید تحلیلگران بلومبرگ ارزیابی ها نشان میدهد ایران آماده بازگشت به بازار نفت است اما این بازگشت قطعا انفجاری نخواهد بود و به صورت تدریجی ممکن خواهد شد. مذاکرات وین در آخرین فرصت ها تا تفاهم ایران و آژانس (21 فوریه) تا آخر هفته نیز دنبال خواهد شد. در این روز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از آماده ایران برای همکاری امنیتی با کشورهای منطقه خبر داد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در جلسه اضطراری سازمان همکاری کشورهای اسلامی از آمادگی ایران برای کنار گذاشتن اختلافات برای کمک به مردم فلسطین خبر داد. این در حالی است که درگیری‌های در روز یکشنبه در اسراییل و باریکه غزه ادامه یافت؛ اسراییل به حملات خود افزود و گردان های القسام هم به تلافی حملات اسراییل برآمدند. البته نتانیاهو مدعی شده فعلا جنگ تا زمان لازم ادامه دارد و این درحالی است که فشارهای بین الملل بیشتر به سمت اسراییل برای اعلام آتش بس است.

تحولات مربوط به بازارها همسو و همگام با اخبار صنایع نیز دنبال میشود؛ با جزییات جدید از تصمیمات و اقدامات دولت، حالا به نظر میرسد متناسب با تورم، موج دیگری از اصلاح قیمت ها در راه است؛ در تازه ترین رُخداد، روغنی ها از تصویب افزایش قیمت فروش و مواد اولیه خود خبر دادند. خبرهای جسته و گریخته و تایید شده غیررسمی نشان میدهد قیمت شکر بالای 70 درصد اصلاح شده است.  این در حالی است که با ممنوعیت واردات رینگهای 13-14-15 تایرهای رادیال از اولویت 21 به اولویت 27 به نظر میرسد شرکت های حاضر در صنعت تایر و لاستیک خود را برای تعدیل قیمت متناسب با افزایش فروش ناشی از تقاضای موجود در بازار آماده میکنند. با خبرهایی مبنی بر پذیرش شرکت های جدید سیمانی در بورس کالا و گام های نهایی برای آزادسازی قیمت ها، اصلاحات قیمتی در این صنعت هم قابل انتظار است. در بخش فلزات اساسی هم با بخشنامه جدید معاونت وزارت صمت، صادرات شمش فولادی آزاد شد و حالا خبر رسیده که صادرات آلومینیوم، مس و سایر فلزات هم احتمالا در راه است. در این روز مهمترین خبر بانک ها مربوط به تصویب کلیات طرح استقلال بانک مرکزی در صحن مجلس پس از 12 سال بود که به نظر با نسخه ابتدایی بسیار متفاوت باشد.   

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید