بسته خبری اقتصادنیوز 6 آذر 1400

اعداد و ارقام احتمالی در بودجه 1401/ فولادی معروف از آب زیرزمینی استفاده می کند!

کدخبر: ۴۵۷۳۲۶
اقتصادنیوز: درحالی گمانه زنی های جدید از بودجه 1401 منتشر شده که وزیر اقتصاد تاکید کرده دلار 4200 تومانی تا پایان امسال به کالاهای اساسی هدف، تخصیص داده میشود.
اعداد و ارقام احتمالی در بودجه 1401/ فولادی معروف از آب زیرزمینی استفاده می کند!

به گزارش اقتصادنیوز  ، با پایان کار نشست سه روزه شورای حکام، اکنون بیشترین توجه ها به آغاز دور جدید مذاکرات در هفته پیش روست. امریکا در تازه ترین اظهار نظر در نشست شورای حکام در بیانیه ای بعد از بیانیه تروئیکای اروپا مدعی شد: اگر ایران در اجرای موارد مورد تاکید برجام، به‌ویژه در مورد نظارت بر فعالیت سایت کرج فورا همکاری نکند، شورای حکام، انتخاب دیگری جز دعوت به اجلاس فوق العاده، در سالجاری میلادی، برای رسیدگی به این بحران نخواهد داشت. تهران تاکید کرده اگر امریکار تحریم ها را برندارد، توافقی صورت نخواهد نگرفت و مذاکرات با شکست مواجه میشود. به نظر میرسد قبل از مذاکرات، فشارها بر ایران برای امتیازگیری بیشتر شده است، هر چند که تهران تاکید کرده با وجود همکاری های سازنده با آژانس، اما نشانه های مثبت دریافت نکرده است. رافایل گروسی، دبیرکل آژانس ابراز امیدواری کرده که دو طرف بتوانند به توافق برسند.

در خبر مهم دیگری آمده است، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای اکو که از شنبه در پایخت ترکمنستان برگزار خواهد شد، عازم عشق‌آباد می‌شود. همچنین  میخائیل باگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزارت امورخارجه این کشور، اوایل هفته آینده به تهران سفر و با برخی مقامات ایران گفت و گو خواهد کرد.

واکنش ها به سویه جدید ویروس کرونا

خبر مهم دیگر، کشف سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی باعث سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. سرعت انتشار گونه جدید بسیار سریعتر از دلتا هست! سازمان بهداشت جهانی نام گونه جدید جهش یافته کرونا را اومیکرون گذاشت و آنرا گونه ای نگران کننده خواند.

البته رویداد مهم دیگری که مورد توجه اقتصاددانان است، جزییات سند بودجه 1401 است که  براساس تازه ترین روایت ها از بودجه تدیون شده دولت سیزدهم درباره بودجه 1401 برآورد شده است: تبصره تخصیص ارز ۴۲۰۰ حذف شد.هر بشکه نفت ۶۰ دلار پیش‌بینی شد.تسعیر دلار بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شد. در پیش‌نویس اولیه احکام بودجه نرخ گاز صنایع برمبنای قانون بودجه ۱۴۰۰ هست و تغییری نکرد.نرخ دلار در بودجه سال ۱۴۰۰ ، ۱۱۵۰۰ و ۱۷۵۰۰ بود. در پیش‌نویس لایحه بودجه 1401، درآمد حقوق دولتی معادن به 40 هزار میلیارد تومان افزایش داده شده که 4 برابر بودجه 1400 و بیش از 2 برابر انتظار بازارسهام است.

در خبر مهم دیگری در خصوص بازار سهام، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور از اقدامات جدی برای کمک به بورس خبر داده است.  در همین حال، امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران اعلام کرد اخیرا ضوابط خاص استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه فراهم و در سازمان بورس  و اوراق بهادار نیز تصویب شد

دلار 4200 تومانی تا آخر امسال با ماست

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد‌ هم در مهمترین خبر روز جمعه گفته است: دولت به این نتیجه رسید که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید به سمت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند و با توجه به اینکه این لایحه در مجلس به تصویب نرسید به تعویق خواهد افتاد. با این تدابیر تا پایان سال 1400، دلار 4200 تومانی همچنان توزیع میشود. هر چند که بیشتر اخبار حکایت از این دارد که این دلار از قید بودجه 1401 حذف شده است.

نرخ گاز صنایع در قانون بودجه ضریبی از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شده است اما در تصویب‌نامه  در یک تبصره گفته شده اگر به مدت ۵ روز میزان ۳۰ درصد مصرف کم شود، به میزان ۱۰ درصد گازبها  به مشترکان تخفیف تعلق می‌گیرد، البته به شرط اینکه مشترکان از سوخت مایع استفاده نکنند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران می‌گوید از میان ۷۶ کارخانه سیمان، گاز ۶۰ کارخانه قطع شد که بیشتر آن ها هم بورسی بوده اند.

اخبار شرکت ها | یک پالایشی معروف به زودی عرضه می شود

حسین قربانزاده، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفته است: سهام پالایشگاه شازند در این ماه در بورس عرضه خواهد شد.

همچنین اخبار دیگر شرکت ها آمده است:

#شتران | رئیس اداره بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران از افزوده شدن گاز بوتان به سبد محصولات شرکت پالایش نفت تهران خبر داد.اولین محموله گاز بوتان استحصالی در ۳۰ آبان‌ماه از پالایش نفت تهران به مقصد پتروشیمی تبریز بارگیری و ارسال شد.

#فولاد | چالش مصرف آب در فولاد مبارکه: مصرف تقریبی آب در خطوط تولید ناحیه اصفهان مجموعه فولاد مبارکه (شامل سبا) به 36.7 میلیون مترمکعب در سال می رسد که حدود 16.5 میلیون مترمکعب آن از محل پساب شهرهای اطراف و الباقی 20 میلیون مترمکعب یا 0.63 مترمکعب/ثانیه از محل دریافت آب خام از زاینده رود و یا چاههای آب تامین می شود.

#کویر | در گزارش تفسیری مدیریت فولاد سپید فراب کویر تاکید شده که از آب زیرزمینی استفاده میشود. این روزها به خاطر مسئله تنش آبی اعتراضاتی در اصفهان صورت گرفت که منجر به ناآرامی هایی در این شهر در روز جمعه شد. همچنین برخی نیز در اقدامی نابخردانه اقدام به تخریب لوله آب به استان یزد شدند که باعث مشکلاتی درشهر یزد شد.

#شغدیر| آخرین محموله صادراتی پی وی سی پتروشیمی غدیر در رینگ صادراتی بورس کالا با حجم حدودا 2 هزار تن با قیمت 2000 دلار در هر تن EXW فروخته شد.| با توجه به افت قیمت پی وی سی در بازارهای آسیایی و عدم رغبت خریداران به محموله های ایرانی فروش محموله پی وی سی پتروشیمی غدیر با رقم 2000 دلار در هر تن قابل توجه است. احتمال دارد این محموله برای بازار عراق خریداری شده باشد.

#پاسا | بخشی از تولید آبان ماه موجودی شده است اما به واسطه رشد نرخ فروش ، مبلغ فروش افت زیادی نداشت.

#خاور | ایران خودرو دیزل توانست با تولید سه هزار و ۷۰۲ دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه سنگین، از رکورد تولید سال گذشته عبور کند.

#خاهن  | آهنگری تراکتورسازی ایران از انعقاد تفاهم در زمینه تهیه ماشین آلات وتجهیزات خط سوپاپ با همکاری سهامداران عمده شرکت ،شرکت تدبیر فردای نیک وشرکت گروه صنعتی اشتالز فولاد خاورمیانه خبر داد.

#گشان | جواز تاسیس ویژه تولید ، طراحی و مونتاژ خودرو به نام شرکت خودرو سازی پدیده خراسان ( زیر مجموعه شرکت توسعه ) توسط سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خراسان رضوی صادر شد.

#فلامی | مرد ژیلت فروش بازار در اولین ماه سال مالی حدود4.5 میلیارد تومان فروش داشت و ابان به 5.4 میلیارد تومان رسید . کل 2 ماهه 9.9 میلیارد تومان بوده و مدت مشابه قبل 13.4 میلیارد تومان در توضیح اورده دلایل کاهش تولید و فروش عبارتند از:۱- کاهش تولید به دلیل عدم دسترسی به روغن مناسب سنگ زنی در مهرماه ۱۴۰۰و عدم موجودی تیغ نیمه ساخت برای بسته بندی، تولید این ماه کاهش داشته است. ۲- کاهش فروش به دلیل کاهش قدرت خرید و همچنین با توجه به افزایش قیمت تیغ از تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ عملیات فروش از یکم آبان امسال تا 15 آبان متوقف بود.

در خصوص افزایش سرمایه ها:

#شدوص | افزایش سرمایهُ دوده صنعتی پارس از 47.4 میلیارد تومان به 95 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 4 آذر تا 3 بهمن تعیین شد.

در خصوص زمان برگزاری مجامع شرکت ها:

# ما | جلسه مجمع عمومی بیمه ما  در تهران (ک - خیابان ونک - پلاک 9) در ساعت 11 دوشنبه 15 آذر برگزار میشود.

#فسازان | جلسه مجمع عمومی غلتک سازان سپاهان با دستورکار افزایش سرمایه که در ساعت 09:00 روز یکشنبه مورخ 1400/09/14 در اصفهان (خیابان چهارباغ خواجو، خیابان شهدای خواجو، هتل خواجو) در ساعت 9 یکشنبه 14 آذر برگزار میشود.

  • فولاد
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید