بسته خبری اقتصادنیوز 9 آذر 1400

جلسه مهم وزیر با پتروپالایشی ها /افزایش عرضه ارز

کدخبر: ۴۵۸۱۴۵
اقتصادنیوز: مهمترین رویدادی که در 24 ساعت گذشته رخ داد، نتایج اولیه از جلسه نخست کمیسیون مشتررک برجام در وین بود. البته از امروز کارگروه رفع تحریم ها نیز در دستورکار این کمیسیون است و این مذاکرات تا دو روز به طول میانجامد.
جلسه مهم وزیر با پتروپالایشی ها /افزایش عرضه ارز

به گزارش اقتصادنیوز ، جلسه افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در وین درحالی عصر دیروز به پایان رسید که قرار است مذاکرات در دو آینده دنبال شود.

تشکیل کارگروه رفع تحریم از  امروز شکل می گیرد، به نظر می رسد، اتفاق نظر اعضا بر سر دستور کار اصلی مذاکرات همان رفع تحریم ها باشد. کمیسیون اتحادیه اروپا، روسیه و چین هر سه روی لغو تحریم ها تاکید کردند اما به نظر می‌رسد باید در روزهای آینده منتظر ماند که چه اتفاقی در روزهای آینده می افتد.

البته علی باقری کنی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سوال خبرنگاران گفته بود: خوش‌بین هستم. وی همچنین تاکید کرده: در این دور از گفتگوها تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌ها خواهد بود و دوره زمانی هم برای این دور از گفتگوها نمی‌توان پیش بینی کرد. سخنگوی وزارت خارجه نیز گفته است: اراده لازم در برخی کشورهای اروپایی برای رفع تحریم‌ها وجود ندارد. این کشورها به دنبال طولانی شدن مذاکرات و اخلال در اجرای موثر برجام‌اند.

اولیانوف نماینده روسیه در وین نیز گفت: چین، ایران و روسیه رایزنی‌ غیررسمی سه‌جانبه در راستای آماده‌سازی جهت از سرگیری رسمی مذاکرات وین برگزار کردند. تبادل نظرات برای درک بهتر موضع به‌روز شده تهران مفید بود. وی دیروز تاکید کرده که نتایج اولیه جالسه دیروز موفقیت آمیز بوده است.  وزارت خارجه کره جنوبی ضمن ابراز امیدواری برای حصول توافق در مذاکرات وین بین ایران و گروه ۴+۱، گفت سئول چشم‌به‌راه پیشرفت اساسی است و همه طرف‌ها را به تعامل صادقانه دعوت می‌کند. چین روی رفع تحریم های ایران تاکید کرده است. انریکه مورا هم گفته که ایران روی رفع تحریم ها تاکید دارد. در پی برگزاری دور اول از گفتگوها در وین، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مواضع کشور خود در خصوص مسائل مرتبط با مذاکرات برجامی وین را تشریح کرد.

در همین حال، شبکه «کان» رژیم صهیونیستی گفته کابینه «نفتالی بنت» نه تنها برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام بلکه برای جلوگیری از دستیابی به هرگونه توافق موقت یا مرحله‌ای، تلاش‌های دیپلماتیک انجام می‌دهد. پیش تر اعلام شده بود،  دو منبع آمریکایی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی دو هفته پیش اطلاعاتی را با متحدان آمریکایی و اروپایی به شتراک گذاشته که نشان می‌دهد ایران گام‌های فنی برای آماده سازی غنی سازی اورانیوم تا خلوص 90 درصد را برداشته است. وزیرخارجه رژیم‎صهیونیستی مدعی شد: ایران فقط برای رفع تحریم‌ها به وین آمده است

عراق بدهی ایران را می دهد

در خبر مهم دیگری که منتشر شد، وزارت برق عراق گفته که آماده پرداخت بدهی‌ها به ایران بر اساس توافق هیئت‌هایی است که پیشتر به تهران سفر شده بود.

افزایش عرضه ارز در سامانه نیما

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی هم در توییتی اعلام کرد؛ روند افزایش عرضه ارز در سامانه نیما ادامه دارد.

در اخبار دیگری هم، تازه ترین آمارها نشان می‌دهد که در آبان سال جاری ۱۰۱ هزار و ۷۱۶ احراز هویت در سامانه (سجام) صورت گرفته است که تهرانی ها با بیش از ۱۹ هزار مورد، در صدر لیست سجامی شده ها در کشور ایستاده اند.

وزیر نفت: ظرفیت پالایشی کشور تعریفی ندارد

در مهمترین خبر مربوط به صنایع، جواد اوجی، وزیر نفت در نشست با سرمایه‌گذاران شرکت‌های پتروپالایش  گفته است: ظرفیت پالایشی کشور تعریف چندانی ندارد و مصرف در بخش حمل و نقل و استفاده در صنایع و نیروگاه‌ها افزایشی است بنابراین این طرح‌ها باید به بهره‌برداری برسد و وزارت نفت هم حمایت می‌کند. به گفته او در چالش دیگری شاید بتوان گفت که اگر کرونا نبود شاید مصرف بنزین در کشور بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بود، در حالی که تولیدمان ۱۰۶ میلیون لیتر در روز است.

خودروسازان ضرر می کند زیرا...

در حوزه خودرو نیز، سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صمت گفته است، با وضعیتی که شرکت‌های خودروساز با آن مواجه هستند امکان فعالیت دیگر وجود ندارد زیرا تولید برای آنها زیان‌ده شد. این هفته در جلسه ستاد تنظیم بازار جمع بندی برای قیمت های جدید کارخانجات انجام می شود.یک مسئول در وزارت صمت هم گفته است: با وجود افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها هم، زیانده بودن تولید ادامه خواهد یافت.

معاملات فولاد مبارکه تایید نشد

در حوزه اخبار شرکت ها، هم بنا بر تصمیم کمیته نظارت بر بازار بورس کالا، معامله ورق سرد فولاد مبارکه (#فولاد) روز دوشنبه 8 آذر تایید نشد.

در دیگر اخبار مهم شرکت ها:

#دماوند | عرضه بلوکی 2.58 درصدی تولید نیروی برق دماوند با قیمت هر سهم 2523.2 تومان در تاریخ 15 آذر انجام میشود.

#فولای |  صنایع فولاد آلیاژی یزد در خصوص تاثیرات احتمالی قطعی گاز در میزان تولیدات شرکت اعلام کرد: عملیات تولیدی این شرکت مستقل ازمصرف گاز بوده و عملکرد ماشین الات خط تولید با برق می باشد.لذا قطعی گازتاثیر مستقیم برروی تولیدات این شرکت نخواهد داشت . لیکن مشمول تاثیرات غیر مستقیم احتمالی در خصوص دریافت به موقع مواد اولیه میگردد.

#فبیرا | مزایده ورفع توقیف پلاک ثبتی 2/22084 و رفع توقیف موجودی حسابهای بانکی صنایع بسته بندی ایران ابطال شد.

#دشیمی | شیمی دارویی داروپخش از تولید و فروش محصولات با حاشیه سود بالاتر، تامین حداکثری مواد اولیه با ارز ترجیحی، تولید و فروش محصولات ساخته شده از موجودی های درجریان سال قبل خبر داد.

#دامین | داروسازی امین از دریافت مجوز افزایش 35 درصدی 35 قلم از محصولات شرکت خبر داد.

#کپشیر | پشم شیشه ایران تاکید کرد با افزایش بهای تولید، قیمت گذاری محصولات با حفظ بازده فروش انجام شد، اما با افزایش فروش، سود شرکت نیز افزایش یافت.

#حتوکا | دلایل افزایش سود در حمل و نقل توکا، اخذ تعدیل و افزای نرخ قراردادهای در حال اجار و جدید، عدم تمدید قراردادهای زیان دهد و افزایش کرایه حمل بار است.

#تمحرکه | با اعلام رسمی شرکت ماموت تکنولوژی در7 آذر امسال، ماشین سازی نیرو محرکه در مناقصه محدود ساخت مخازن خط رنگ تریلر این شرکت با رقم پیشنهادی تقریبی مبلغ 5 میلیارد و دویست و بیست و هفت میلیون تومان به عنوان برنده اعلام شد.

#شلیا | مواد اولیه ویژه لیا درباره آغاز فعالیت کوره تولید الیاف شرکت اعلام کرد: در درجه اول مزیت رقابتی شرکت به واسطه ای وجود کوره ای تولید الیاف نسبت به سایر رقبا است، چرا که تیشوی تولیدی و محصول نهایی با استفاده از الیاف خارجی فاقد توجیه اقتصادی است. علی رغم این که شرکت این الیاف را صرفاً بعنوان محصول میانی و بخشی از مواد اولیه محصول نهایی که همانا تیشو است، را مستقیم به فروش نمیرساند و از این بابت درآمد عملیاتی کسب نمیکند اما به واسطه ای استفاده این الیاف در فرآیند تولید محصول نهایی سود حاصله ای شرکت در بهای تمام شده و استفاده از این الیاف تولیدی است. فلذا با توجه به تاخیر بوجود آمده خارج از برنامه در شروع فعالیت کوره که در اطلاعیه منتشره توضیحات مبسوط داده شده، تولید محصول نهایی شرکت در این 40 رو متوقف بوده است.

بانک مهم بورسی افزایش سرمایه می دهد

در حوزه افزایش سرمایه ها هم:

#غگلپا | شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان از خارج شدن درخواست افزایش سرمایه از دستور کار سازمان خبر داد. درخواست افزایش سرمایه از مبلغ 169 میلیارد ریال به مبلغ 450 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، به دلیل عدم ارائه نامه متعهد پذیره نویس از جانب این شرکت به سازمان بورس از دستور رسیدگی سازمان خارج شده است. لازم به ذکر است این شرکت درصدد معرفی متعهد پذیره نویس و درخواست مجدد افزایش سرمایه میباشد.

#دسینا | گزارش توجیهی هیئت مدیره داروسازی سینا به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 80 میلیارد تومان به 240 میلیاردتومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته در نظر دارد به منظور تامین مالی مخارج طرح انتقال توسعه خطوط تولید شرکت خود از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سودانباشته افزایش سرمایه دهد، که به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#فولای | افزایش سرمایه 124 درصدی صنایع فولاد آلیاژی یزد از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#قمرو | قند مرودشت پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود اعلام کرد: شرکت در حال انجام افزایش سرمایه از مبلغ 400 میلیون ریال به مبلغ 1000 میلیون ریال از محل سود انباشته می باشد . لذا به همین منظور گزارش توجیهی افزایش سرمایه توسط هیئت مدیره تهیه و در حال بررسی و اظهار نظر توسط حسابرس شرکت می باشد تا پس از اخذ اظهار نظر توسط حسابرس جهت اخذ مجوز لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام تا پس از دریافت مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده اقدام گردد.

#وخاور | افزایش سرمایۀ بانک خاورمیانه از 1500 میلیارد تومان به 2500 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

مجامع مهم شرکت ها

در حوزه برگزاری مجامع شرکت ها هم:

#فارس | مجمع پتروشیمی گچساران از زیرمجموعه های فارس با دستورکار انتخاب اعضای هیات مدیره در تهران (هفت تیر ابتدای خ کریم خان زند، ساختمان شماره 38، سال کنفرانس، ط 11) در ساعت 9 دوشنبه 15 آذر برگزار میشود.  

#کسرام | مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام پارس سرام برگزار شد به حد نصاب قانونی نرسید.

  • 25
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید