بسته خبری اقتصادنیوز پنج شنبه 11 آذر 1400

تصمیم مهم در بازار سهام /وعده بودجه‌ای رئیسی

کدخبر: ۴۵۸۶۹۴
اقتصادنیوز: نشست مربوط به مذاکرات برجامی وین امروز عصر و احتمالا تا فردا ادامه دارد.
تصمیم مهم در بازار سهام /وعده بودجه‌ای رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز ، بسته خبری روز پنج شنبه 11 آذر 1400 همچون روز قبل حاوی مهمترین نتایج اولیه از روز سوم مذاکرات برجامی وین و صحبت ها و تصمیم گیری های احتمالی درباره برخی صنایع در کشورمان است. یکی از مهمترین اخبار بنگاه ها هم همچنان مربوط به افزایش سرمایه هاست.

اخبار سیاسی | احتمال ادامه نشست وین تا جمعه

به گزارش اقتصادنیوز، روز سوم دور هفتم مذاکرات وین قرار بود روز چهارشنبه با یک جمع‌بندی به اتمام برسد، اما با این حال اختلافات باقی‌مانده سبب شد تا کار به روز پنجشنبه بکشد. قرار است مذاکرات روز پنجشنبه، خواسته‌های ایران برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده ارائه شود.

البته هاآرتص به نقل از برخی مقامات امریکایی مدعی شد: دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران پنج‌شنبه یا جمعه، ۱۱ یا ۱۲ آذرماه (امروز و ‌فردا) خاتمه خواهد یافت. زمان دقیق پایان یافتن این مذاکرات وابسته به پیشرفت آن است. پولیتیکو، نشریه آمریکایی نیز دیروز در گزارشی نوشت، آن‌طور که مذاکره‌کنندگان در وین برآورد کرده‌اند، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از توافق تکمیل شده و ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی‌مانده، حاوی دشوارترین مسائل است که شامل سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته ایران می‌شود.

در همین حال غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در آژانس گفته است: آژانس ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود به اعضای خود اطلاع رسانی کرد. براساس این گزارش ایران گازدهی به سانتریفیوژهای IR-۶ را در فردو برای تولید هگزافلورید اورانیوم با غنی ۲۰ درصد را آغاز کرده است و ایران به آژانس اجازه داده است تا راستی آزمایی خود در این سایت را افزایش دهد. همچنین آژانس اتمی هم در گزارشی اعلام کرد: ایران استفاده از سانتریفیوژهای IR-6 در فردو را آغاز کرده است.

دیروز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه ، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و الیزابت تراس وزیر خارجه انگلیس در شهر ریگ پایتخت لتونی در خصوص روند مذاکرات برجامی وین دیدار و گفتگو کردند. امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه هم در سخنانی تاکید کرد: اگر غرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است.

در همین حال، دیروز علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که برای دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، پایتخت اتریش حضور دارد، با مایکل لینهارت، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. برای سومین بار دیروز، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان با انریکه مورا، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات دیدار کرد. نورنیوز خبر داد که سفر هیئت عالی‌رتبه اماراتی به ایران احتمالا طی روزهای آینده رقم خواهد خورد، حالا باید منتظر ماند که این سفر واجد چه پیام‌هایی است.

اخبار اقتصادی |  گزارش بانک مرکزی از نقدینگی مهر

بانک مرکزی اعلام کرد رشد نقدینگی در مهرماه سال جاری به رقم ۸/ ۴۲ درصدی رسید که البته افزایش آن به دلیل پوشش آماری بانک مهر اقتصاد است. حجم نقدینگی در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۴۲۲۷ هزار میلیارد تومان) نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۶/ ۲۱درصد رشد یافت. ۳/ ۲ واحد درصد از رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌‌ها و بدهی‌‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده که این امر صرفا ناشی از افزایش پوشش آماری بوده و واجد آثار پولی و تورمی به لحاظ افزایش نقدینگی نیست.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا دیروز در تازه ترین نشست خود بر استفاده از منابع مولد سازی در تقویت سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید کرد. روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مجلس حضور یافت و تاکید کرد که دولت در چند روز آینده لایحه بودجه 1401 را به مجلس ارسال میکند.

در خبری دیگر حسینی، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با تسنیم گفته است، از منابع حاصل از صادرات نفت در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود که سهم دولت ۴۵.۵ درصد،‌ وزات نفت ۱۴.۵ درصد و صندوق توسعه ملی ۴۰ درصد باشد. منابع صادراتی نفت در بودجه ۱۴۰۱ بر مبنای بشکه ای ۵۵دلار و میزان صادرات تخمین زده شده روزانه ۱.۲ میلیون بشکه است.بنابراین حدودا ۲۴ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ تخمین زده می‌شود. از این میزان ۱۱ میلیارد دلار آن سهم دولت ۳.۵ میلیارد دلار سهم شرکت نفت و ۹.۵ میلیارد دلار آن به صندوق توسعه ملی می‌رسد.

همچنین فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته است: صنعت پتروشیمی در سال گذشته، ۹ میلیارد دلار صادرات داشته، اما تحریم‌ها و حذف حمایت‌های تشویقی دولت، سرعت رشد آن را کند کرده است.

در خبر مهم دیگر بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: راستای تسهیل فرآیندها و چابک سازی توسعه صندوق ها در سازمان بورس، تایید صلاحیت مدیران سرمایه گذاری صندوق ها به کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران محول شد. اگر این فرآیند موفقیت آمیز باشد، بسیاری از فرآیندهای فعلی نیز قابل تفویض به ارکان دارای صلاحیت است.

اخبار شرکت ها | پذیره نویسی یک شرکت بیمه ای از شنبه

روز گذشته، نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» ویژه پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه اتکایی تهران رواک (سهامی عام در شرف تاسیس) با حضور مدیران این مجموعه در فرابورس برگزار شد. زمان پذیره‌نویسی این شرکت از شنبه 13 آذرماه حداکثر به مدت 15 روز (شنبه 27 آذرماه) اعلام شد.

مهمترین اخبار شرکت ها به شرح زیر است:

#کایتا | ایتالران از فروش اقلام مازاد خبر داد. لوازم یدکی , لوازم استوک , قیچی آهن بر و .....(مستعمل) 2-اثاثه شامل مانیتور ,کیس,ماشین حساب , تلفن , ترازو, بلند گو ,دوربین و ..... (مستعمل و از رده خارج) 3- تجهیزات آشپزخانه شامل یخچال و فریزر , اجاق گاز,چرخ گوشت, انواع ظروف آشپزخانه و ....(مستعمل) 4- ابزارالات شامل آون آزمایشگاهی , قیچی دستی , کمد,جک و ... از جمله این موارد است.

#آبادا | شرکت پیمانکار طرف قرارداد فروش انرژی با شرکت تولید نیروی برق آبادان طی نامه ای عدم امکان ادامه قرارداد فیمابین را مطرح کرده است، لذا با عنایت به درخواست پیمانکار و نیز با توجه به اینکه پروسه انتخاب پیمانکار جایگزین پروسه زمانبری است ، اعضای هیات مدیره مصوب نمودند در مدت باقی مانده از قرارداد کنونی ، تا آخر قرارداد (29 اسفند امسال) با حفظ تمام مفاد و شرایط قرارداد حاضر ، این قرارداد را به شرکت مدیریت تولید برق جنوب غرب که قبلا این مسئولیت را به عنوان پیمانکار در نیروگاه آبادان به مدت 17 سال عهده دار بوده و 39 درصد سهام آن متعلق به شرکت تولید نیروی برق آبادان است، واگذار و شرکت جهت انتخاب پیمانکار سال 1401 اقدامات لازم را بعمل آورد.

#ثامید | توسعه و عمران امید ازمشارکت در ساخت 3 بلوک مجزا پروژه محک( تهران) - به مساحت 5121 متر مربع عرصه و زیربنای تقریبی 39849 متر مربع شامل 11 طیقه به شرح 2 طبقه زیرزمین، 1 طبقه همکف و 8 طبقه روی همکف واقع در استان تهران (بزرگراه ارتش انتهای بلوار شهید مژدی خیابان جنت بلوار محک) خبر داد.

#لکما | کارخانجات مخابراتی ایران در مناقصه شماره 04-14000815 شرکت نقش اول کیفیت (ناک) با موضوع " خرید رک BBU – پروژه تهران" حضور یافت.

#حپترو | حمل و نقل پتروشیمی از نتایج برگزاری مزایده خبر داد. بدین ترتیب تعداد 7 دستگاه از 28 دستگاه تانکر دو محور گاز که در تاریخ اعلام شده به مزایده گذاشته شده بود بنا بر توافقات صورت پذیرفته با خریدار ان بالاتر از مبلغ پیشنهادی در زمان مزایده به فروش رسیده است که این موضوع مطابق با آیین نامه معاملات شرکت و با تصویب هیئت مدیره است.

#خکرمان | درخواست پذیرش سهام شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در فرابورس ایران ، در جلسۀ هیأت محترم پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش این شرکت در بازار دوم فرابورس به صورت مشروط و منوط به ارائه مدارک و مستندات تکمیلی موافقت شد. همچنین درج این شرکت در بازار دوم پس از تکمیل مدارک صورت خواهد پذیرفت.

#ثنوسا | نوسازی و ساختمان تهران از الزام به تسویه اصل، سود و جرائم سه فقره تسهیلات دریافتی از بانک قوامین توسط بنیاد تعاون ناجا و شرکتهای تابعه خبر داد.

#شنفت | نفت پارس سه دلیل را عامل افزایش سود عملیاتی 30 درصدی دانست.

#خزر | فنرسازی زر، کاهش بهای تمام شده مواد اولیه، افزایش تناژ تولید و افزایش تناژ فروش را سه عامل مهم در افزایش سود عملیاتی دانست.

#ونیرو | سرمایه گذاری نیرو در شفاف سازی جدید خود اعلام کرد: مطالبات از پیانکاری به مبلغ 120 میلیاردتومان بابت حق بیمه قراردادهای منعقد استکه پیگیری های لازم جهت تسویه وجوه آن در حال انجام است.

ترافیک افزایش سرمایه ها

در مقوله افزایش سرمایه ها هم:

#وصندوق | افزایش سرمایه سرمایه گذاری صندوق بازنشستکی کشوری از 2.7 هزار میلیارد تومان به 4 هزار میلیارد تومان از محل مطالبات و آوزده نقدی به تایید مجمع فوق العاده رسید.

#ولساپا | افزایش سرمایه لیزینگ رایان سایپا از 904 میلیاردتومان به 1.4 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته به تایید مجمع فوق العاده رسید.

#غاذر | کشت و صنعت پیاذر در کنفرانس اطلاع رسانی اعلام کرد: مرحله اول افزایش سرمایه 200 درصدی  (مصوب سال 1399) به میزان 112 درصد از محل سود انباشته انجام شد و مرحله دوم هم به میزان 88 درصد از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده که در اختیارات هیات مدیره بود، در حال طی شدن مراحل اجرایی است.

#بموتو | افزایش سرمایه ۲۰۲۷ درصدی موتوژن از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#دسینا | افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی داروسازی سینا از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#البرز | افزایش سرمایۀ بیمه البرز از 1.4 هزار میلیارد تومان به 2.8 هزار میلیارد تومان ( از محل سود انباشته و اندوخته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#پکرمان |  افزایش سرمایه ۱۵۸ درصدی گروه صنعتی بارز از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#خلنت | گزارش توجیهی هیئت مدیره لنت ترمز ایران به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 13.1 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اجرای پروژه های توسعه به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#کاوه | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش صورت گرفت. بدین ترتیب افزایش سرمایه شرکت تماماً از محل سود انباشته از 1.5 هزار میلیارد تومان به 3.2 هزار میلیارد تومان معادل 113 درصد مورد تایید هیئت مدیره قرار گرفت.

در مجمع یک سرمایه گذاری چه گذشت

در خصوص زمان و مکان برگزاری مجمع شرکت ها هم:

#وصنعت | در مجمع سالانه سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت 57 تومان سود تقسیم شد. برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی تا مبلغ 1800 میلیارد تومان از محل سود انباشته در دست اقدام داریم که گزارش توجیهی آن منتشر شده و منتظر مجوزها هستیم. در بخش غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه را داریم که در حوزه استارت آپها و سرمایه گذاریهای جسورانه فعال است و شیپور و الوپیک از جمله زیرمجموعه های آن هستند. در کل شرکت بیش از 70 میلیارد تومان در پروژه های سرمایه گذاری در دست اقدام دارد.

#قثابت | جلسه مجمع عمومی قند ثابت خراسان در تهران (میدان فاطمی-خیابان شهید گمنام-پلاک 14-طبقه 4-انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران) در ساعت 10 شنبه 27 آذر برگزار میگردد.

  • 6
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید