رونق اوراق بدهی در بورس

کدخبر: ۴۵۹۸۱۱
اقتصادنیوز: امروز دوباره ارزش معاملات خُرد کاهش یافت و 91 درصد ارزش معاملات بازار به اوراق بدهی اختصاص داشت.
رونق اوراق بدهی در بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در معاملات امروز، دوشنبه 15 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت با افت 866 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 342 هزار واحد رسید. اما شاخص هم وزن رشد کرد و با افزایش 426 واحدی در سطح 363 هزار و 768 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 28 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 181 واحد قرار گرفت. 

 

تداوم خروج پول حقیقی

امروز برای هشتمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 15 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «شفن» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «اپال»، «شپدیس» و «وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «سمگا»، «زاگرس» و «مارون» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «فجهان» و «دماوند» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و شستا و انرژی3 در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، شاروم و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 50 هزار و 990 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 42 هزار و 626 میلیارد تومان بود که 91 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 2.5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 764 میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین رقم در 125 روز کاری گذشته از 5 خرداد 1400 تاکنون است.

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

 

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 24 درصد کاهش یافت و 127 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 57 درصد افت کرد و در رقم 47 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مفاخر، نمادهای غنوش  (شرکت نوش مازندران) و شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 30 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و اپرداز (شرکت آتیه داده پرداز) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید