بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 5 بهمن 1400

تصمیم احتمالی مجلس برای قیمت بنزین /روزهای آخر مذاکرات وین؟

کدخبر: ۴۷۱۳۰۹
اقتصادنیوز: شواهد نشان میدهد که مذاکرات وین در حال رسیدن به نتایجی است که بالاخره در در این ماه یا ماه های آینده میتوان انتظار داشت نتایج روشنی از آن نهایی میشود.
تصمیم احتمالی مجلس برای قیمت بنزین /روزهای آخر مذاکرات وین؟

به گزارش اقتصادنیوز ، مذاکرات برجامی وین این روزها با حساسیت ها دنبال میشود و به نظر میرسد در ماه های آینده نتایج روشنی از آن مشخص شود.

اخبار سیاسی | مذاکرات وین به روزهای آخر نزدیک است؟

در مهمترین رویدادهای سیاسی، مذاکرات وین همچنان در صدر اخبار سیاسی است. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، با اشاره به تجربه منفی ایران در نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکا تصریح کرد کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها تلاش می‌کنند درباره تضمین آینده اجرای برجام اطمینان حاصل کنند. ایران، تروئیکای اروپایی، روسیه و چین دیدار کردند و یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات برجامی در این دیدار مورد بحث قرار گرفت. بدون شک پیشرفت داشتیم و روز دوشنبه هم درباره پیش‌نویس و تدوین آن رایزنی خواهیم کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است: ایران باید چهار شهروند آمریکایی را آزاد کند؛ در غیر این صورت واشنگتن نمی‌تواند هیچ اقدامی برای نجات توافقنامه هسته‌ای انجام دهد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفته است: ایران این امکان را دارد که در زمینه آزادی اتباع آمریکایی به توافق برسد. به گفته او آنچه که در وین شاهدیم، پیشرفت گفت و گوها هست و در چهار حوزه پیشرفت خوبی داشتیم و پرانتزها کم شده است. امیرعبداللهیان، وزیر امور خاجره نیز گفته است: درباره مذاکرات وین با همسایگان مشورت می‌کنیم. وی همچنین گفته است: امریکایی‌های دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند اما ما هنوز در جمع‌بندی‌های خود به این نقطه نرسیده‌ایم. در همین حال نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین  در واکنش به سخنان اخیر حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: مذاکره مستقیم در سطح پیشرفته مذاکرات وین می‌تواند مفید واقع شود. امیر عبداللهیان روز گذشته در همایش ایران ملی و همسایه گان گفته بود که ایران هر وقت عربستان بخواهد میخواهد روابط را از سر بگذراند. از چند روز پیش چند دیپلمات ایرانی در دفتر سازمان کنفرانس اسلامی جده مستقر شدند. 

ابراهیم رئیسی امروز سه شنبه بعد از خبر ۲۱ در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم سخن می گوید. سفیر باکو در تهران خبر داده «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه به ایران سفر می‌کند

اخبار اقتصادی | 30 درصد مخازن در نیروگاه ها

در جلسه هیئت دولت برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی تصویب شد. هیات دولت دستورالعمل اجرایی تحویل سوخت صرفه جویی شده یا حواله آن در نیروگاه‌های تجدید پذیر برای فروش و عرضه در بورس انرژی را تصویب کرد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم در کنفرانس مطبوعاتی میان خبرنگاران گفته است: پیش نویس جدیدی را برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور آماده کرده‌ایم. فاطمی امین، وزیر صمت هم گفته است: سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در برخی از خودروها این افزایش قیمت، کمتر هم می شود.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: در دی ماه ۳۹ هزار میلیارد تومان سپرده‌های بخش دولتی در بانک مرکزی افزایش پیدا کرد. بنابراین با بررسی ترکیب اجزای پایه پولی خواهیم دید که در بخش سایر اقلام که اوراق ریپو است افزایش پیدا کرده اما از آن طرف بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش پیدا کرده که این امر ناشی از این است که سپرده‌های بانک مرکزی در بخش دولتی افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از افزایش حداقل حقوق از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیشنهادی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱، به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خبر داد. به گفته محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هنوز برای نرخ خوراک پتروشیمی ها تصمیمی مجلس نگرفته است. تغییرات نرخ گاز پتروشیمی‌ها از 100 درصد نرخ خوراک به 40 درصد که در این مورد منتظر نامه دولت هستیم. همچنین مالک شریعتی نیاسر؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته است: قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده به قیمت امسال پیشنهاد شده است از همین رو بنزین سهمیه‌ای یک هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان خواهد بود.

در روزهای اخیر تنها 25 درصد از نیاز گاز طبیعی واحدهای نیروگاهی به آن‌ها تحویل شده است، در حالی که میزان مصرف گاز طبیعی در خانه‌ها به منظور گرمایش به 692 میلیون متر مکعب رسیده است.  بر اساس این اطلاعات، در حال حاضر 70 درصد از ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌های کشور از جمله گازوئیل و نفت کوره خالی شده است و تنها 30 درصد از این مخازن قابلیت استفاده در نیروگاه‌های کشور را دارا است. بر این اساس روند تامین سوخت مایع نیز در روزهای پایانی دی‌ماه و ابتدای بهمن ماه سال 1400 با کاهش 40 درصدی مواجه شده و از 39 میلیون متر مکعب به 24 میلیون متر مکعب رسیده است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از ابلاغ تسهیلات ۸ هزار واحد تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: تسهیلات تا ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹.۵ درصد پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است، سود رسوب‌کرده سهامداران در شرکت‌های بورسی، حق‌الناسی است که باید پرداخت شود. به گفته مجید عشقی سال آینده تمام ناشران ملزم به پرداخت سود از طریق  سجام هستند. سازمان بورس همچنین در گزارشی نسبت به اثرات عوارض صادراتی برخی از کالاهای نفتی اثر مستقیمی بر منافع جامعه میلیونی سهامداران کشور و از جمله سهامداران عدالت دارد، هشدار داد. هیات‌مدیره فرابورس ایران در راستای اجرای دستورالعمل بازارگردانی و با هدف افزایش نقدشوندگی تصویب کرد. برای نمادهایی که ۵ روز صف باشند با درخواست بازارگردان مشروط به افزایش تعهدات آن، حراج با دامنه ۴ برابر برگزار می‌شود.

اخبار شرکت ها | خبر مهم ثبت تاسیس شرکت های بازارگردان

براساس یک نامه ثبت تاسیس، بازارگردانی شرکت های سرمایه گذاری استانی که فروش آن ریسک بزرگی برای بازار بود، آگهی ثبت تاسیس در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کردند که میتواند اقدام حقوقی موثری در این زمینه باشد. همچنین در خبر دیگری، رئیس کل سازمان خصوصی سازی از عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس تا پایان بهمن ماه خبر داد.

سایر اخبار شرکت ها به قرار زیر است:

#خودرو | ایران از خودرو از فروش سهام شرکت پاسادانا ایرانیان عدم وجود متقاضی خبر داد.

#فرآور | فرآوری معدنی ایران اعلام کرد: توضیح اینکه کل تولید شمش روی در دیماه معادل ۴۳۶ تن بوده که ۲۸۳ تن شمش روی تولیدی بابت قرارداد کارمزدی تبدیل خاک به شمش روی تولید گردیده است، ولی بدلیل تمام نشدن عملیات تبدیل گزارش درآمد خدمات بطور کامل در بهمن ماه ارایه خواهد شد.

#خراسان | پتروشیمی خراسان دلیل افزایش سود 169 درصدی سود عملیاتی در دوره منتهی به 9 ماهه ابتدای امسال را نسبت به دوره مشابه سال گذشته را به خاطر افزایش در فروش شرکت ناشی از افزایش قیما های جهانی محصولات با وجود افزایش هزینه های تولید عمدتا شامل هزینه های گاز خوراک، سوخت و هزینه های حمل و جانبی صادرات بود.

#سپید | سپید ماکیان از خرید یک واحد پرورش مرغ مادر شامل زمین به مساحت 40412 متر مربع و ساختمان به ابعاد 30 هزار متر به همراه تاسیسات وتجهیزات خبر داد. افزایش ظرفیت اسمی پرورش 44 هزار مرغ مادرمولد که با نوجه به زمان باقی مانده تا پایان سال جاری پیش بینی میشود شروع فعالیت آماده سازی و جوجه ریزی تا اوخر سال جاری انجام بپذیرد که با شروع فعالیت این واحد میزان 7.8 میلیون تخم مرغ نطفه دار در زنجیره تولیدات شرکت به تولید شرکت اضافه میشود. البته با توجه به زمان جوجه ریزی تولیدات آن در سال مالی 1401 محقق خواهد شد ولذا آثار مالی ان در صورت های مالی سال بعد انعکاس خواهد یافت.

#فزرین | زرین معدن آسیا دلیل عمده افزایش درآمد عملیاتی مربوط به افزایش نرخ جهانی   lme بوده و همچنین افزایش سود خالص 9 ماهه سال 1400 نسبت به دوره مشابه سال گذشته ناشی از افزایش درآمد غیر عملیاتی ناشی از سود واگذاری شرکت فرعی بود.

#شبندر | دلیل تغییر 30 ردصدی سود عملیاتی پالایش نفت بندرعباس، افزایش میانگین نرخ تسعیر ارز به میازن 15 درصد نسبت به دوره مشابه، افزاشی قیمت بین المللی فرآورده ها و افزایش میانگین ماهانه کرک اسپرد فرآورده ها نسبت به دوره مشابه اعلام شد.

#شلعاب | لعابیران اعلام کرد که افزاشی سود عملیاتی عمدتا بابت تغییر در ترکیب، حجم تولید و فروش محصول ها است.

#فاراک | ماشین سازی اراک از افزایش 148 درصد سود عملیاتی در نه ماهه منتهی به 30 آذر امسال به دلیل اخذ قراردادها و سفارشات محصولات روتین با حاشیه سود مناسب و اجرای به موقع آن ها و تحویل به مشتریان خبر داد.

#پلوله | گاز لوله اعلام کرد: تسویه 50 میلیارد تومان از بدهی تسهیلاتی شرکت تولیدی گازلوله به بانک اقتصاد نوین توسط ضامن شرکت (شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی) و با توجه به مستندات پیوست و پرداخت مبلغ 40 میلیارد تومان (در مجموع 90 میلیارد تومان) توسط شرکت ضامن با اعمال تخفیفات وبخشودگی تسهیلات مذکور تسویه شد.

#بنیرو | نیرو ترانس از 5 عامل تعیین کننده شناسایی درآمد فروش شرکت (آماده شدن تولیدات مربوط به پست برق، اولویت نیاز مشتری در دریافت محصول، دریافت وجه و انجام تعهد مشتری، آماده بودن سایت پروژه و آماده بودن مشتری از لحاظ دریافت محصولات و نصب و راه اندازی آن) خبر داد.

#سبزوا | سیمان سبزوار از تحصیل قطعی 18.5 درصد سهام سیمان یار (سهامی خاص) و انتخاب سیمان سبزوار به عنوان عضو هیأت مدیره شرکت مذکور -شرکت سیمان یار به عنوان یک شرکت فعال در حوزه حمل و نقل خبر داد که با تحصیل سهام شرکت مذکور برنامه تقویت ناوگان حمل و نقل شرکت سیمان لار سبزوار تقویت خواهد شد.

#کرماشا | پتروشیمی کرمانشاه از افزایش 30 درصدی در 9 ماهه اول امسال خبر داده است. با توجه به نحوه قیمت گذاری اوره تحویلی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه های تابعه متاثر از قیمت فروش محصول اوره در بورس کالاست و در 9 ماهه اول امسالبه صورت میانگین افزایش داشته، بنابراین درآمد عملیاتی ثبت شده در دفاتر افزایش یافته است. با توجه به افزایش قیمت جهانی کود اوره نرخ فروش های صادراتی شرکت نسبت به دوره مشابه افزایش داشته است. 

#های وب | دلیل افزایش سود عملیاتی در منتهی به پایان آذر امسال عمدتا ناشی از افزایش درآمد ناشی از مشترکین پروانه های FCP و TRUNK تکمیل و شناسایی درآند دو قرارداد با موضوع ایجاد پوشش روستاها و تکمیل سایت ها در مناطق USO و تعدیل قرارداد با موضوع خرید و تامین تجهیزات مرکز داده شبکه ملی اطلاعات است. 

#شبهرن | نفت بهران اعلام کرده، درآمدهای عملیانی در دوره نه ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 109 درصد افزایش داشته که متاثر از افزایش نرخ جهانی محصولات صادراتی به دلیل افزایش تقاضا و قیمت جهانی نفت، افزایش قیمت محصولات داخلی در دو نوبت است. 

#وبصادر | بانک صادرات ایران با بهبود فرآیند اعطای تسهیلات، کنترل سود پرداختی به سپرده ها و تمرکز بر سودآوری در بخش فعالیت های عملیاتی رد نه ماه نخست امسال رشد حدود 10 درضدی در خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری و با توسعه فعالیت های بانکداری الکترونیک و دیجیتال، رشد حدود 73 درصدی در بخش خالص درآمد نسبت به دوره مشابه سال قبل را تجربه کرد.

#وبملت | گزارش توجیهی افزایش سرمایة هیات مدیرة بانک ملت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از 20.7 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته ,سایر اندوخته ها به منظور بهبود ساختار مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#وامید | افزایش سرمایهُ شرکت از 3 هزار میلیارد تومان به 9.6 هزار میلیارد تومان، تعداد 54.7 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 263.1 میلیون سهم 1000 ریالی برای پذیره نویسی عمومی از 5 بهمن تا 4 اسفند تعیین شد.

#برکت | گروه دارویی برکت از  لغو اطلاعیه ی افزایش سرمایه خبر داد. بدین صورت با توجه به تصمیمات هیات مدیره گروه دارویی برکت در خصوص افزایش سرمایه شرکت به استحضار می رساند پیشنهاد ارائه شده و منتشر شده لغو شد.

#صبا |  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه سرمایه گذاری صبا تامین به میزان 67 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به تصویب رسید.

#آریا | افزایش سرمایۀ پلیمر آریا ساسول از 916.7 میلیارد تومان به 1375 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#کطبس | در مجمع زغال سنگ نگین طبس در نهایت افزایش سرمایه شرکت معادل 324درصد از محل مطالبات و اورده نقدی به تصویب مجمع رسید.

#غپینو | افزایش سرمایۀ پارس مینو از 622.2 میلیارد تومان به 900 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته ) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#بکاب | جلسه هیئت مدیره شرکت صنایع جوشکاب یزد با حضوراکثریت اعضای هیئت مدیره در محل دفتر مرکزی شرکت تشکیل شد و موارد ذیل مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. باتوجه به اخذ گزارش کارشناس محترم دادگستری در خصوص سه دستگاه ماشین آلات دست دوم شرکت جمعا به قیمت شصت و یک میلیارد ریال هیئت مدیره مقرر نمود نسبت به برگزاری مزایده به صورت یکجا و انجام امور قانونی دراین خصوص اقدامات لازم صورت پذیرد.

#لپیام | نظر به مصوبه مجمع عمومی سالانه سهامداران شرکت تولیدی و صنعتی کابل افشان مبنی بر تقسیم سود به میزان هر سهم 39.4 تومان معادل 1.34 میلیارد تومان سهم این شرکت از سود سهام است.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید