نزدیک شدن نقدینگی به 5 هزار هزار میلیارد تومان

بی خبری از پایه پولی سال 1401

کدخبر: ۵۰۵۴۶۱
طبق اعلام بانک مرکزی در فروردین ماه امسال میزان نقدینگی در کشور برابر با 4 هزار و 823 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.
بی خبری از پایه پولی سال 1401

به گزارش اقتصادنیوز، رشد ماهانه نقدینگی در اردیبهشت ماه امسال دوباره صعودی شد و این شاخص را به 4 هزار و 934 هزار میلیارد تومان رساند. این در حالی بود که آمارهای بانک مرکزی در ماه فروردین نشان از کاهش 0.2 درصدی این شاخص داشته است.

روند نقدینگی صعودی شد

روند نقدینگی در کشور دوباره صعودی شده و به سطح بالایی رسیده است. این شاخص چند روز پیش به صورت ضمنی در اظهارات پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام شده که حاکی از رشد دوباره نقدینگی در اردیبهشت 1401 بوده است.

براساس گفته های قربانی، بانک مرکزی در هدف گذاری تورمی خود و در جلوگیری از رشد متغیرهای کلان اقتصادی تا حدی موفق بوده و توانسته رشد شاخص های تورم ساز را در سطح قابل قبولی ثابت نگه دارد. یکی از مهم ترین آن ها، رشد نقدینگی بوده که پس از افت 0.2 درصدی در فروردین ماه امسال رشدی 2.3 درصدی را در سال جاری به ثبت رسانده است.

رشد دوباره نقدینگی در سال 1401

بنا به گزارش اکوایران، طبق اعلام بانک مرکزی در فروردین ماه امسال میزان نقدینگی در کشور برابر با 4 هزار و 823 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. رشد ماهانه 2.3 درصدی در این ماه موجب می شود تا این رقم 110 هزار و 900 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و به 4 هزار و 934 هزار میلیارد تومان صعود پیدا کند.

در این صورت میزان نقدینگی در این ماه رشدی 37 درصدی را در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته خواهد داشت که به لحاظ مقداری حاکی از افزایش هزار و 333 هزار میلیاری است.

بررسی رشدماهانه نشان می دهد با وجود آن که در ماه گذشته میزان نقدینگی افت داشته اما در این ماه دوباره این شاخص صعودی شده است. در مقابل اما همچنان رشد سالانه نقدینگی در کشور نزولی بوده و اکنون به کمترین سطح خود در 20 ماه اخیر رسیده است.

در کنار این شاخص اما هنوز وضعیت دقیقی از پایه پولی در کشور در دست نیست.

نقدینگی

بی خبری از پایه پولی سال 1401

ضمن اعلام متغیرهای کلان اقتصادی همواره بانک مرکزی میزان پایه پولی را نیز در اختیار عموم قرار می داد. این در حالی است که در سال جاری سه ماه است که هنوز اطلاع دقیقی از این متغیر در دست نیست و آخرین سطح آن به اسفند ماه سال گذشته بر می گردد که برابر با 602 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده بود.

البته رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود در سال جاری همواره از کاهش اضافه برداشت بانک ها از این نهاد، و افت برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی در نتیجه رونق بازار اولیه حراج اوراق بدهی سخن گفته است. اکنون اگر آمارهای پایه پولی نیز منتشر شود می توان استناد دقیق تری را در این خصوص به ثبت رسانید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید