شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#دلار
سهمیه 5000 یورویی به سقف جابجایی خورد

نفوذ طلا تقلبی به بازار /فروش دلار سفید به قیمت دلار آبی

کدخبر: ۵۵۲۳۶۱
معامله‌گران مدعی بودند که بازارساز سهمیه ارزی را در قالب دلار با رنگ سفید، اما به قیمت دلار آبی می‌دهد که این به نفع خودش و به ضررر خریدار است. طنز آن‌ها این بود که این کار مثل رنگ کردن گنجشک و فروختن آن جای قناری است.
نفوذ طلا تقلبی به بازار /فروش دلار سفید به قیمت دلار آبی

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز و سکه در روز دوشنبه در سطح بالایی استارت زد و در سطح پایینی تمام کرد. دلار در هرات، تهران و سلیمانیه با گپ مثبت باز شدند اما در ادامه نتوانستند فاصله با قیمت دیروز را حفظ کنند.

در هرات بازار کلا نزولی شد و مرز ۴۴ را از دست داد اما در تهران قیمت‌ها تا حدودی مقاومت داشت.

دلیل کاهش قیمت ها در بازار ارز

عمده دلیل کاهش قیمت در حوزه سیاسی و امنیتی بود. بازار در روز یکشنبه تحت تاثیر حمله پهپادی به یک مجموعه کارگاهی وابسته به وزارت دفاع در اصفهان صعودی بود.

دلیل صعود هم نگرانی از پاسخ تلافی‌جویانه ایران و افزایش سطح تنش عنوان می‌شد. اما سفر وزیر خارجه قطر به ایران یک خاصیت آرام‌بخش داشت. معامله‌گران تصور کردند وزیر خارجه قطر با هدف میانجی‌گری و کمک به ازسرگیری مذاکرات به تهران سفر کرده است؛ نقشی که قبلا هم قطر تلاش داشت در کنار عمان ایفا کند.

تکرار یک الگو در بازار دلار

همین برداشت موجب شد در نیمه دوم روز فضا کاملا به سمت فروش تغییر جهت دهد و قیمت‌ها نزولی شود. با این اتفاق الگوی یک روز در میان بازار تکرار شد؛ الگویی که از یکشنبه هفته گذشته در بازار مشاهده می‌شود و قیمت‌ها یک روز صعودی است و روز دیگر نزولی.

قرینه بازار برای مثبت بودن سفر وزیر خارجه قطر، گزارش چند روز پیش وال‌استریت ژورنال بود که بحث ازسرگیری مذاکرات را مطرح کرده بود، اما رسانه‌های غربی نظر دیگری درباره سفر وزیر خارجه قطر داشتند.

ظاهرا او حامل پیامی در رابطه با ادعاهای اوکراین درباره کمک ایران به روسیه بوده است. از نظر طرف غربی یکی از عوامل اثرگذار بر احیای برجام، رفع شدن ادعاهای طرف اوکراینی است. ولی در مجموع بازار روایت اول را ترجیح داد چون معامله‌گران می‌گویند همیشه از دیپلماسی بیشتر از میدان استقبال می‌کنیم.

چه کسی متهم نوسانات بازار است؟

در بازار دوشنبه باز هم خبر خبرگزاری اصولگرای فارس درباره وضعیت بازار ارز مورد توجه قرار گرفته بود. توجه معامله‌گران از این جهت بود که یک خبرگزاری با گرایش سیاسی به روندهای تکنیکالی روی آورده بود که معمولا یک ابزار برای سایت‌های فنی و تخصصی است. نکته دیگر این خبر کف قیمت دلار بود. از منظر تحلیل فنی خبرگزاری فارس، کف قیمت دلار ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود که این کف هم برای معامله‌گران جالب توجه بود. نکته سوم این مطلب این ادعا بود که اقدامات دولت، دلار را می‌تواند تا این کف پایین بیاورد اما دلالان مانع هستند. در واکنش به این اتهام معامله‌گران فهرستی از عواملی که دولت موجب شده است قیمت صعودی شود را ردیف کرده بودند و با دفاع از خودشان تلاش داشتند دولت و بازارساز را متهم نوسان عنوان کنند.

سکه رفاه سبقت گرفت

در معاملات دوشنبه، سکه رفاه از سکه بازار سبقت گرفت. سکه رفاه که طی هفته گذشته از سکه بازار 5 میلیون تومان عقب افتاده بود با یک گاز به بالای سکه بازار و به 24 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

سهمیه 5000 یورویی به سقف جابجایی خورد

معمای خنده‌دار بازار برای معامله‌گران خرید سهمیه ۵۰۰۰ یورویی بود. سهمیه‌ای که برای مدیریت بازار ارز برقرار شده اما با قیمت روز یورو، به سقف انتقال پول برخورد کرده است.

معامله‌گران می‌گفتند ارزش یورویی سهمیه، باتوجه به قیمت‌های روز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است اما سقف جابجایی صد میلیون تومان است. سوال معامله‌گران این بود که ملت چطوری سهمیه ۵۰۰۰ یورویی را بخرند؟

پدیده دلار آبی و دلار سفید 

در بازار دوشنبه درباره پدیده دلار آبی و سفید بحث بود. دلار آبی دلار جدید و قیمت‌هایی هم که اعلام می‌شود برای این دلار است. دلار سفید هم به دلارهایی می‌گویند که قدیمی و نرخ آن در ایران از آبی کمتر است.

معامله‌گران مدعی بودند که بازارساز سهمیه ارزی را در قالب دلار با رنگ سفید، اما به قیمت دلار آبی می‌دهد که این به نفع خودش و به ضررر خریدار است. طنز آن‌ها این بود که این کار مثل رنگ کردن گنجشک و فروختن آن جای قناری است.

نکته جالب درباره قیمت تتر

نکته اول بازار قیمت تتر است. نرخ تتر به مرز ۴۵ هزار چسبیده و به قول معامله‌گران واکنش اتصالی پیدا کرده است، درحالیکه دلار در تهران در میانه کانال ۴۴ است.

نکته بعدی اینکه بعد از سکه تقلبی، طلای تقلبی هم در بازار مشاهده شده است و مراقب این قضیه باشید.