نرخ سود بین بانکی در قله 2 ساله /

وضعیت بد نقدینگی بانک ها

کدخبر: ۵۵۳۳۷۵
با وجود استقراض بالای پول در نظام بانکی اما بالاتر رفتن نرخ سود بین بانکی را برخی از حیث تورمی برای اقتصاد ایران مفیدتر می‌دانند.
وضعیت بد نقدینگی بانک ها

به گزارش اقتصادنیوز، نرخ بهره بین بانکی به رکورد خود در دو سال اخیر رسیده است. این رقم که گفته می شود طی سیاست های بانک مرکزی در مرز 21 درصد به صورت دستوری ایستاده اکنون در میانه بهمن به اوج دو ساله رسیده است.

این در حالی است که تزریق پول در بازارهای بین بانکی همچنان بالاست.

خروج یک بازار دولتی از وضعیت صفر

نرخ بهره در قله دو ساله

نرخ سود بین بانکی  در نیمه بهمن ماه به قله دوساله رسید. شاخص کلیدی اقتصاد ایران که در ماه های اخیر در سقف ۲۱ درصد قرار داشت اینک با رشدی قابل توجه مواجه شده و به سطح بالایی رسیده است.

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم بهمن

طبق اطلاع بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱2 بهمن‌ماه به 21.17 درصد رسیده و در بالاترین سطح خود در دوسال اخیر ایستاده است.

این شاخص در بازار بین بانکی کشف می شود و حاصل بده بستان بانک ها با یکدیگر است. داده های بانک مرکزی در هفته های اخیر نشان می دهد سطح نیاز نهادهای مالی به نقدینگی خیزی جدی برداشته و در هفته های اخیر بالا گرفته است.

استقراض فراتر از صد همت بانک ها در هفته‌های گذشته و رشد اعتبارات قاعده مند در کنار افزایش اضافه برداشت ها در نظام بانکی همگی خبر از وضعیت بدنقدینگی در نظام بانکی دارد. 

باوجود آنکه بانک مرکزی باتوجه به شرایط نقدینگی در بانک‌ها تزریق پول را رشد داده بود اما نرخ سود همچنان در مرز ثابت ۲۱ قرار داشت. نرخی که البته به باور بسیاری دستوری بوده و دارای اثرات تورمی در کشور بوده است.

اکنون اما آمارها حکایت از تغییر نگرش در نظام بانکی دارد. نرخی که گفته می شد با دستور بانک مرکزی در مرز 21 درصد ثابت ایستاده اکنون رشد پیدا کرده و بالا آمده است. پیش از این نیز بانک مرکزی در ابلاغیه ای نرخ سود سپرده های بانکی سه ساله را ارتقا داده و از مرز 18.5 درصد به سطح 22.5  درصد کشانده بود. رویدادهایی که همگی خبر از تصمیم جدی بانک مرکزی در بالابردن نرخ بهره داشت.

در کنار این رخداد حجم معاملات بانک مرکزی در بازار باز و بازار شبانه نیز رویکردی افزایشی داشته و در هفته های اخیر همچنان در سطح بالایی ثبت شده است.

در همین رابطه تزریق بانک مرکزی در بازار باز برابر با 105 همت و در بازار شبانه معادل با 19 همت ثبت شده که سطح بالایی محسوب می شود.

در نهایت با وجود استقراض بالای پول درنظام بانکی اما بالاتر رفتن نرخ  سود بین بانکی  را برخی از حیث تورمی برای اقتصاد ایران مفید تر می دانند.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید