سه صفر در بازارهای مالی هفته سوم خرداد

احتمالات جدید در بازار بین بانکی

کدخبر: ۴۱۸۹۰۵
رفتار دوگانه بازارهای مالی در هفته سوم خرداد دو اثر متضاد بر نرخ تورم گذاشته است. کاهش نرخ سود بین بانکی از یک سو موجب تقلیل تورم و حجم صفر خرید اوراق از سوی دیگر موجبات افزایش آن را پدید آورده است.
احتمالات جدید در بازار بین بانکی

به گزارش اقتصادنیوز، در عملیات بازارها در هفته سوم خرداد تنها کاهش را در بین بازاهای مالی نرخ سود بین بانکی به ثبت رساند.  کاهش نرخ سود داد و ستد مالی بین بانکها نمایانگر وضع خوب حساب جاری بانکها بوده و اثری کاهشی بر نرخ تورم خواهد گذاشت. 

جذب نقدینگی در بازار باز هفته سوم خرداد 1400

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می کند.

در هفته سوم خرداد ماه سال جاری بانک مرکزی در قالب عملیات بازار باز در اقدامی بی سابقه به جذب نقدینگی از بانکها پرداخته و هیچ پولی را تزریق نکرد. 

جذب 6 هزار و 370 میلیارد تومان نقدینگی تحت عملیات معکوس ریپو صورت گرفته که نرخ سود آن برابر با 18 درصد بوده است. نرخ سود تسهیلات در بازار باز در این هفته 19.8 درصد بوده است.  

بازار شبانه درکنار بازار باز محلی است که در آن بانکها با سررسیدهای کوتاه مدت از یکدیگر وام گرفته و آن را باز پرداخت می کنند. سقف نرخ سود در این بازار زمانی است که وام دهنده بانک مرکزی باشد در این صورت نرخ برابر با 22 درصد خواهد بود. 

کف نشینی نرخ سود در هفته سوم خرداد 1400

گزارش های بانک مرکزی از وضعیت اعتبارات قاعده مند نشان میدهد در هفته گذشته اعتبارات پرداختی از سوی بانک مرکزی به بانکها صفر بوده است. این دومین هفته ای است که بانک مرکزی با استدلالی مبتنی بر جلوگیری از سواستفاده و برآورد وضعیت خوب در حساب جاری بانکها میزان اعتبارات قاعده مند در این هفته معادل با صفر بوده است.

صفر شدن وام گیری بانکها از بانک مرکزی موجب شد تا نرخ سود بین بانکی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. در هفته اخیر با کاهش یک واحد درصدی نرخ سود به مقیاس 18.42 درصد رسید که پایین ترین نرخ سود در یک سال اخیر بوده است. 

این کاهش بازتاب دو واقعیت احتمالی در بازار بین بانکی است. احتمال اول آن است که عمق بازار بین بانکی کم شده و در نتیجه حجم معاملات کاهش چشمگیری پیدا کرده است. 

احتمال دوم آن است که وضع حساب جاری بانکها در حد مطلوبی قرار داشته و در نتیجه هزینه وام دهی بانکها به یکدیگر در حد پایینی صورت می گیرد. در این صورت نرخ وام دهی بانکها به یکدیگر کاهش پیدا کرده است.

کاهش نرخ سود بین بانکی در بانکها به منزله کاهش قیمت پول بوده که در نتیجه عدم نیاز جدی بانکها به استقراض از یکدیگر است. از سویی جذب نقدینگی در بازار باز سبب می شود تا از مسیر ضریب فزاینده رشد نقدینگی کاهش یافته و در نهایت اثر کاهشی را بر تورم داشته باشد. 

این درحالی است که در سوی دیگر بازارها شاهد اقدامی تورم ساز از سوی بانکها بودیم.

نرخ سود

حجم صفر اوراق بدهی در هفته سوم خرداد 1400

در اتفاقی نادر در بازار بدهی در هفته جاری هیچ معامله ای ثبت نشد و بانکها و نهادهای سرمایه ای اوراقی را از دولت خریداری نکردند. عدم ثبت معاملات در بازارهای مالی در این تاریخ موجب می شود نرخ سود میزان مشخصی نداشته باشد. وقتی معامله ای در بازار صورت نگیرد تبعا نرخی نیز برای آن تعریف نمی شود.

اوراق بدهی دولتی در راستای تامین غیر پولی کسری بودجه دولت است. هر چه این بازار پویا تر باشد نیاز به چاپ پول کمتر شده و درنهایت از مسیر تاثیرگذاری نرخ سود بین بانکی بر تورم قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تجمع نرخ سود اوراق بازار ثانویه در 22 درصد

اوراق دولتی در بازار دیگری که به نام بازار ثانویه است خرید و فروش می شود. هدف از این بازار نقدشوندگی اوراق مالی است. روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله در کانال 22 درصد بسته شده است. 

نرخ سود در این بازار بیانگر نرخ تنزیل اوراق دولتی است هر چه انتظارات نسبت به آینده و پایداری مالی دولت مثبت باشد اسناد خزانه با نرخ پایین تری تنزیل می شود. روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق  در روندی صعودی قرا داشته و درنهایت به مرز 22 درصد رسیده است.  مسیر اوراق نشان میدهد که نرخ سود در این برگه ها روندی افزایشی را در هفته سوم خرداد به ثبت رسانده است این در حالی است که در باقی سررسیدها روندی نزولی رقم خورده است.

 در همین خصوص نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه در جهتی خلاف اوراق یکساله مسیری معکوس را سپری کرده و از حدود 22.5 درصد در یک مسیر نزولی به 22 درصد تنزل پیدا کرده است.

بیشترین ترین تغییرات در اوراق به فروش رفته در بازار ثانویه به نرخ بازدهی سه ساله اوراق تعلق داشته است. درهمین خصوص این رقم در ابتدای هفته بالاتر از سطح 23 درصد بوده که با روندی نزولی در طی هفته گذشته به پایین‌تر از این سطح رسیده و در کنار بقیه اوراق در سطح 22 درصد قرار گرفته است.

افزایش نرخ سود بانک مسکن در هفته سوم خرداد

نرخ سود بانک مسکن در این هفته روندی صعودی داشته و درکنار بازار ثانویه به عنوان تنها نرخ های صعودی هفته دوم خرداد قرار گرفتند. بالا رفتن نرخ سود در وام مسکن به معنای هزینه بر تر شدن متقاضیان برای اخذ وام مسکن و سخت تر شدن صاحب خانگی است.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز نهایتا باید 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

ارزانی و گرانی وام مسکن به طور مستقیم در نرخ سود این اوراق منعکس می شود. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه هفته دوم خرداد این متغیر در حد 20.5 درصد رقم خورده بود در هفته سوم این متغیر به 20.8 درصد رسید که به نوعی بیانگر گرانتر شدن وام مسکن در این مقطع بوده است.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید