هزینه وام متاهلین؛ فراتر از 30 میلیون تومان

3 رکورد شکنی بی‌سابقه در بازار مسکن

کدخبر: ۴۴۱۷۰۷
اقتصادنیوز: هزینه وام مسکن در روزهای ابتدایی آخرین هفته تابستان به اوج هفت ماهه خود رسید. در همین رابطه نرخ سود وام مسکن از مرز 21 درصد عبور کرده و هزینه وام مسکن متاهلین بالاتر از مرز 30 میلیون تومان قرار گرفت.
3 رکورد شکنی بی‌سابقه در بازار مسکن

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی که برخی تحلیلگران در انتظار کاهش هزینه وام مسکن در روزهای پایانی تابستان بودند در اولین روز از آخرین هفته تابستان رکورد 7 ماهه این قیمت شکسته شده و به بالاترین سطح خود در این بازه زمانی دست پیدا کرد. این افزایش به حدی بود که هزینه وام مجردین از مرز 17 میلیون فرا تر رفته و نرخ سود پس از 7 ماه بالاتر از سطح 21 درصد قرار گرفت.

به طور کلی اوراق تسهیلات بانک مسکن ابزاری است که متقضیان خرید مسکن به واسطه آن از این بانک وام خریداری می کنند. با این عمل نیاز به ایستادن در صف نداشته و به طور سریعتری نیاز خود را مرتفع می سازند.

طبق قواعد این اوراق مجردین متقاضی وام درنهایت 140 میلیون تومان و متاهلین می توانند 240 میلیون تومان وام از بانک مسکن خریداری کنند. از آنجا که می توان به اعتبار هر ورق 500 هزار تومان وام از بانک مسکن خریداری کرد بنابراین مجردین مجاز به سقف خرید280 ورق و متاهلین تنها 480 ورق خواهند بود. ازاین طریق هزینه وام مسکن برای متاهلین و مجردین محاسبه می شود.

رکورد هزینه وام مسکن مجردین و متاهلین در شهریور

هزینه هر کدام از اوراق تسه در روز 27 شهریور ماه از مرز 62 هزار تومان عبور کرده و در روز بعد با افزایشی اندک به سطح 63 هزار و 220 تومان رسید. طبق این رقم، محاسبات نشان می دهد هزینه وام مسکن برای مجردین به 17 میلیون و 700 هزار تومان رسید که بیشترین میزان این متغیر در 7 ماه گذشته بوده است.

هزینه وام مسکن برای متاهلین نیز با افزایش قیمت اوراق برای نخستین بار در این مدت به فراتر از 30 میلیون تومان دست پیدا کرده و رکورد هفت ماهه را به ثبت رسانید.

اما متقاضیان وام مسکن برای خرید خانه از این طریق نیازمند پرداخت پول در دومرحله هستند. مجموع این ارقام با توجه به هزینه روزانه اوراق تغییر می کند. این رقم با استناد با قیمت اوراق در روز 28 شهریور ماه برای مجردین 177 میلیون و 810 هزار تومان محاسبه شده و برای متاهلین 330 میلیون تومان برآورد شده که بیشترین میزان این متغیر در 7 ماه گذشته بوده است.

اوراق تسه

رکورد نرخ سود وام مسکن

باتوجه به آن که متقاضیانی که از این طریق اقدام به دریافت وام مسکن می کنند در ازای این مبلغ باید دو هزینه را به بانک مسکن بپردازند بنابراین نرخ سود وام مسکن از مقدار اسمی آن فاصله خواهد داشت و چون این رقم برای متقاضیان وام به قیمتی که آنها در ازای دریافت وام مسکن می پردازند بستگی مستقیم دارد پس روندی مشابه با قیمت وام در این ماه را خواهد داشت.

در همین خصوص  در روزهای ابتدایی هفته جاری نرخ سود وام مسکن پس از هفت ماه از مرز 21 درصد فراتر رفته و به بالاترین سطح خود در هفت ماه اخیر دست پیدا کرد.

طبق محاسبات نرخ سود در 28 شهریور ماه برابر با 21.04 درصد بوده و میزان اسمی خود  3.54 واحد درصد بیشتر بوده است.

اوراق تسه

روند احتمالی صعود در هزینه وام مسکن

میانگین هفت روزه وام مسکن در روزهای اخیر روندی صعودی داشته و اکنون به سطح 60 هزار تومان رسیده است.

برای دریافت تصویر بهتری از مسیر قیمت وام می توان میانگین هفت روزه رشد قیمت را در این متغیر محاسبه کرده و نمودار حاصل را  تحلیل نمود.

در این نمودار مشاهده می شود میانگین رشد هفتگی هزینه وام مسکن از 7 ماه پیش تا کنون رفتاری نوسانی داشته و اکنون در مسیر صعودی قرار گرفته است.

به عبارت دیگر مسیر قیمت اوراق تسه رفتاری سینوسی را ثبت کرده و اکنون در مسیر افزایشی قله موج جدید خود قرار گرفته است.

با این حال برخی نظرها نیز نشان از احتمال برخورد این متغیر به سقف داشته و روند هزینه وام مسکن در روزهای آتی را نزولی پیش بینی می کند.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید