بررسی عملیات بارار باز در هفته اول تیر ماه

کف شش ماهه تزریق پول در بانک ها

کدخبر: ۵۰۴۸۱۰
اقتصادنیوز: حجم معاملات در عملیات بازار باز در هفته نخست تیر ماه برابر با 59 هزار و 870 میلیارد تومان به ثبت رسید. بررسی آمار هفتگی این بازار نشان می دهد بسط نقدینگی بانک مرکزی در هفته های اخیر روندی نزولی داشته و اکنون در کمترین سطح خود در بازه شش ماهه قرار گرفته است.
کف شش ماهه تزریق پول در بانک ها

به گزارش اقتصادنیوز ، حجم معاملات در بازار باز به کمترین سطح خود در ماه های اخیر رسیده و همچنان مسیر بسط پول بانک مرکزی در این بازار را صعودی ثبت کرده است.

در بازار باز بانک مرکزی با خرید و فروش اوراق بدهی دولتی با بانک ها سعی می کند تا دو هدف را مدیریت کند. بهبود نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی.  در بازار باز ماهیت معاملات میان مدت بوده و بانک مرکزی با صلاحدید خود در بانک ها تزریق نقدینگی شکل می دهد. این بسط پول در هفته های سال جاری سیری نزولی به خود گرفته است

کاهش بسط نقدینگی در بازار باز هفته اول تابستان

در هفته اول تابستان بانک مرکزی در حدود 59 هزار و 890 میلیارد تومان اوراق از بانک ها خریداری کرد. این عمل تحت عنوان مبادلات ریپو در بازار باز به معنای بسط نقدینگی قلمداد می شود. 

بررسی معاملات هفتگی این بازار نشان می دهد در هفته های اخیر این رقم سیری نزولی داشته و اکنون به کمترین سطح خود در بازه 6 ماهه رسیده است.

تاریخ سررسید معاملات در بازار باز همواره 7 روزه بوده و نرخ سود اوراق در هر هفته صعودی تر شده است. براساس اعلام بانک مرکزی از آخرین معاملات بازار باز در هفته اول تیر ماه نرخ سود در بازار باز برابر با 19.8 درصد بوده و بیشترین میزان را از ابتدای دی ماها سال گذشته تاکنون داشته است. در کنار این عملیات، بازاربین بانکی یا بازار شبانه نیز به صورت روزانه انجام شده که سطح عملیات در آن برابر با 4 هزار میلیارد تومان بوده است.

بازار باز

اعتبار 4 هزار میلیاردی بانک مرکزی در بازار شبانه

در بازار بین بانکی معاملات در راستای برطرف کردن نیاز فوری بانک ها برگزار می شود. تاریخ سررسید وام دهی بانک ها به یکدیگر در این معاملات کوتاه مدت تر بوده و رفتار بانک مرکزی ماهیتی منفعلانه دارد نرخ سود داد وستد بانک ها با یکدیگر در این بازار در دامنه 14 تا 22 درصد قرار دارد که آن را بانک مرکزی تعیین می کند. 

حجم اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در این معاملات که نرخ سود آن در سقف کریدور قرار دارد، در این هفته برابر با 4 هزار و 10 میلیارد تومان به ثبت رسیده و از دو هفته گذشته بالاتر بوده است.

بازار باز

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید