حال و روز بورس در آخر هفته +جدول

نحوه استقبال بورس از رئیس جدید

کدخبر: ۳۸۸۶۵۶
در روزی که رئیس جدید بورس رسما کار خود را آغاز می کند شاخص کل بورس در فاصله 14 هزار واحدی از کانال 1.1 میلیونی قرار گرفته است. آیا امروز بورس با ریزش به استقبال معارفه رئیس جدید بورس می رود یا روی خوش به او نشان می دهد؟
نحوه استقبال بورس از رئیس جدید

به گزارش اقتصادنیوز، روز سه‌شنبه شاخص کل بورس افت 20 هزار و 949  واحدی را پشت سر گذاشت و شاخص هم‌وزن 5 هزار و 564 واحد نزول کرد. شاخص کل فرابورس  نیز 304 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 898 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 102 نماد رشد قیمت و 373 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس امروز در حالی کار خود را آغاز می کند که پنجمین رئیس سازمان در باب همایون معارفه می شود. فرهاد دژپسند امروز در مراسمی سکان بورس را به محمد علی دهقان دهنوی می دهد. او جایگزین قالیباف اصل شد که با وجود صبغه بازار سرمایه ای به دلیل فشارهای بیرونی نتوانست به کار ادامه دهد. دهقان دهنوی سابقه ای بازار سرمایه ندارد اما در حوزه بانکی تدریس و پژوهش می کند و در یک دوره ای عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز بوده است. او در شرایطی پا به بازار  سهام می گذارد که فعالان بازار گلایه های زیادی از متولیان رسمی بورس دارند و دیوار بی اعتمادی بین آنها و دولتمردان بلند است. با این حساب برای جلب اعتماد بازار راه سختی را پیش رو دارد وضعیت شاخص نیز، چالش دیگر پیش روی سکاندار جدید است بسیاری از سهامداران در سطوح بالای شاخص وارد بازار شده اند و حال توقع دارند از شدت زیان آنها کم شود. رئیسی در حالی با این مطالبه روبرو است که بسیاری می گویند مقام ناظر نباید متولی عدد شاخص باشد بلکه باید به دنبال شفافیت باشد. او در روزی پا به بورس می گذرد که اگر شاخص در سطح یک میلیون و 200 هزار حمایت نشود برخی از ورود آن به فاز جدید نزولی سخن می گویند. با این حساب شاخص چه مسیری پیش رو دارد؟ مرور اتفاق روز قبل بتواند شاید بتواند به کار رصد شاخص بورس در روز چهارشنبه بیاید.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های سیمان بهبهان (سبهان)، فنرسازی زر (خزر) و کاشی الوند (کلوند) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند (ثالوند)، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) و تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای بورس (بورس اوراق بهادار تهران)، کسرا (سرامیک‌ها صنعتی اردکان) و ثبهساز (یهساز کاشانه تهران) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت‌های آسیا سیر ارس (حآسا)، برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند) و داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه 293 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 58 بود. همچنین دیروز بازار با مازاد عرضه هزار و 692 میلیارد تومانی بسته شد. بازار سهام برای سومین روز پیاپی با مازاد عرضه مواجه بود که علامتی منفی برای سهام‌داران محسوب می‌شود.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف های فروش

در پایان معاملات روز سه‌شنبه،  ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 27 درصد کاهش یافت و به رقم  753 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 97 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 445 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) همانند دو روز گذشته بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 223 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، رافزا (رایان هم افزا)  و سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز سه‌شنبه بیشترین صف فروش نیز به شستا تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 110 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس امروز

در روزی که شاخص‌های بازار سهام افت محسوسی را پشت سر گذاشتند، سهم حقیقی‌ها از فروش‌ها بیش از خریدهای بازار بود. در سمت تقاضا، 82 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 18 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز، 93 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 7 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

همچنین دیروز خالص ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی هزار و 82 میلیارد تومان بود و برای سومین روز پیاپی نمادهای کوچک و متوسط بیش از بزرگان شاهد خروج پول حقیقی بودند. رقم خروج پول حقیقی از نمادهای کوچک و متوسط 551 میلیارد تومان و رقم خروج نقدینگی حقیقی از نمادهای بزرگ بازار 526 میلیارد تومان بود.

در نتیجه روندهای درونی بورس نشان از پتانسیل بازار برای نزول بیشتر دارند. پس از آن که شاخص بورس از نیمه کانال 1.2 میلیونی پایین‌تر آمد، تحلیل‌گران تکنیکی رقم یک میلیون و 210 هزار واحد را به عنوان سطح حمایت شاخص برآورد کردند. حال که بورس در فاصله 4 هزار واحدی این سطح قرار گرفته فعالان بورس نگران از دست رفتن این سطح حمایت مهم و سقوط شاخص به کانال 1.1 میلیون واحدی هستند. تحلیل‌گران تکنیکی سطح بعدی حمایت را یک میلیون و 170 هزار واحد معرفی می‌کنند، سطحی که به نظر نمی‌رسد در آخرین روز هفته شکسته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید