ریزش 93 هزار واحدی شاخص پس از تغییر دامنه نوسان

رویای صعود بورس سراب شد /سقوط مرز مهم

کدخبر: ۳۹۷۵۶۰
در روز شنبه 16 اسفند 1399 تابلوی بورس قرمزپوش شد و شاخص کل باز هم یکی از سطوح حمایتی مهم خود را از دست داد تا رویای صعود دوباره‌ی بورس نقش بر آب شود.
رویای صعود بورس سراب شد /سقوط مرز مهم

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز شنبه بازار سهام شاخص کل بورس افت 8 هزار و 172 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 169 هزار واحد رسید.

آغاز نزولی هفته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل نزولی بود و در نیم ساعت ابتدایی 4 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز گذشته 8 هزار و 172 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 169 هزار واحد رسید تا بورس هفته را نزولی آغاز کند.

بورس

شاخص کل هم‌وزن در ابتدای معاملات صعودی بود و در نیم ساعت ابتدایی 175 واحد بالا آمد اما خیلی سریع شروع به نزول کرد و در پایان معاملات 329 واحد نسبت به دیروز افت کرد و در رقم 430 هزار و 935 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز 79 واحد ریزش کرد و به رقم 16 هزار و 905 واحد رسید.

بورس

مرگ تدریجی یک رویا

روز شنبه شاخص کل باز هم یکی از سطوح حمایتی خود را از دست داد. در معاملات امروز شاخص از سطح یک میلیون و 170 هزار واحد پائین‌تر آمد تا این امید که روند نزولی بورس در این سطح حمایتی متوقف شود رنگ ببازد. این دومین سطح حمایتی شکسته شده در اسفندماه است، پیش از این سطح حمایت یک میلیون و 210 هزار واحد در معاملات ششم اسفند شکسته شده بود. تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت بعدی را یک میلیون و 130 هزار واحد معرفی می‌کنند. 

سقوط 93 هزار تایی

شاخص کل بورس پس از اجرای دامنه نوسان نامتقارن از روز 25 بهمن به این سو یک روند نزولی تدریجی را پشت سر گذاشته است. شاخص کل تا پایان معاملات امروز نسبت به 25 بهمن ماه حدود 93 هزار واحد کاهش یافته است. 

منحنی بورس

 

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز ‌شنبه برای پانزدهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 689 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را اپال داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 91 میلیارد تومان بود. پس از اپال، شپنا و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

گروه‌های قرمز بازار

در اولین روز کاری هفته قیمت سهام همه‌ی شرکت‌های گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی» مثل اپال، کچاد، ومعادن و کگل، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» مثل شستا، وبانک و وغدیر، «خودرو و ساخت قطعات» مثل خودرو، خساپا، خگستر و خبهمن کاهش یافت.

همچنین اغلب نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری افت قیمت داشتند. نمادهای بزرگ این گروه مثل وبملت، وبصادر، وتجارت، وپارس، وپاسار و وملل همگی کاهش قیمت داشتند. 

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 5 درصد کاهش یافت و به رقم 205 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 24 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 261 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس؛ روز خوب برکت

امروز قیمت سهام شرکت دارویی برکت (با نماد معاملاتی برکت) بیش از 5 درصد افزایش یافت و بیشترین صف خرید را داشت. برکت با صف‌ خرید 82 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از برکت، غگیلا (پگاه گیلان) و شصدف (شرکت صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به اپال (فراوری معدنی اپال کانی پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 144 میلیارد تومانی داشت. پس از اپال، دی (بانک دی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 65 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 35 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 72 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 52 نماد رشد قیمت داشتند که 33 نماد بورسی و 19 نماد فرابورسی بودند. همچنین 357 نماد کاهش قیمت داشتند که 243 نماد بورسی و 114 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 10 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 72 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. 

رونق معاملات فرابورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 19 هزار و 801 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌چهارشنبه 37 درصد کاهش یافته است. از این میزان بیش از 16 هزار میلیارد تومان به فرابورس اختصاص دارد. ارزش معاملات خرد نیز 29 درصد کاهش یافت و به رقم  2 هزار و 930 میلیارد تومان رسید. 

کرمان در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز شنبه کرمان (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 212 میلیارد تومان بود.

پس از کرمان، کزغال بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شپنا و اپال در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

صدرنشینی ثامید در جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز ثامید (توسعه و عمران امید) با تعداد 233 میلیون و 755 هزار و 616 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک ملت تعلق داشت. شپنا و ونیرو (سرمایه‌گذاری نیرو) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید