رشد بازار سهام پایدار می ماند؛

3 علامت مثبت به بورس /18 اسفند نقطه عطف بازار سهام می‌شود؟

کدخبر: ۳۹۷۸۴۶
روز 18 اسفند برای برخی معامله گران نقطه عطف عنوان می شد آیا این نقطه عطف رخ می دهد؟در معاملات دیروز بازار سهام 3 نشانه مثبت دیده شد. این نشانه‌ها کدامند؟ می توانند نقطه عطف در بازار را رقم بزنند؟
3 علامت مثبت به بورس /18 اسفند نقطه عطف بازار سهام می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته شاخص کل بورس صعود کرد و شاخص هم‌وزن افت کرد تا شاهد دو جهت متفاوت در بازار باشیم. گروه کثیری از نمادها کاهش قیمت داشتند و قیمت سهام نمادهای شاخص‌ساز افزایش یافت.

دیروز شاخص کل بورس 5 هزار و 860 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 175 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 92 واحد پائین آمد و در رقم 430 هزار و 851 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز  40 واحد رشد کرد و به رقم 16 هزار و 945 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 80 نماد رشد قیمت و 348 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 16 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت‌های ایران مرینوس (نمرینو)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و فولاد خوزستان (فخوز)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های رایان هم افزا (رافزا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)  و پالایش نفت شیراز (شراز) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غنوش (نوش مازندران)، خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) و سرمایه‌گذاری سپه (وسپه) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، بانک دی (دی) و ذوب آهن اصفهان (ذوب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 685 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز شنبه 9 درصد کاهش یافته است. کاهش رقم مازاد عرضه نشانه مثبتی برای سهام‌داران است.   

پیش بینی بورس

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات یکشنبه 349 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 19 بود. دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 25 درصد کاهش یافت و به رقم 153 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 838 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه شرکت پگاه گیلان(غگیلا) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا،  رافزا (رایان هم افزا) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 75 میلیارد تومانی داشت. پس از خگستر، خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) و پتایر (ایران تایر) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

در دومین روز کاری هفته شاخص کل بورس در شرایطی بیش از 5 هزار واحد رشد کرد که رقم خالص خروج پول حقیقی نسبت به روز شنبه 21 درصد افزایش یافت و شاهد خروج 839 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم. دیروز 69 درصد نمادهای بازار افت قیمت داشتند و به تبع آن شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. در نتیجه شاخص کل تحت تاثیر رشد نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز رشد کرد. با این حال 3 نشانه مثبت در بازار دیده می‌شود.

اولین نشانه مثبت کاهش مازاد عرضه بازار است. دیروز بورس با مازاد عرضه 3 هزار و 685 میلیارد تومانی بسته شد که 371 میلیارد تومان کمتر از رقم مازاد عرضه روز شنبه است و افت 9 درصدی داشت. نشانه دوم رشد ارزش معاملات بازار است که نشان دهنده افزایش نقدشوندگی بازار است. دیروز  ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 799 میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز ‌شنبه 10 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 73 درصد افزایش یافت و به رقم 5 هزار و 69 میلیارد تومان رسید.  سومین نشانه مثبت معاملات دیروز تبعیت حقیقی‌ها از تقاضای حقوقی‌هاست. در معاملات اغلب نمادهای شاخص‌ساز پس از رشد تقاضای حقوقی‌ها، تقاضای حقیقی‌ها نیز افزایش یافت. به عبارت دیگر در شرایطی که قیمت‌ها به کف رسیده حقوقی‌ها توانستند حقیقی‌ها را با خود همراه کنند. تحلیل‌گران خوش‌بین می‌گویند قیمت‌ها به سطح ارزنده‌ای رسیده‌اند و اگر حقوقی‌ها در سمت تقاضا فعال‌تر شوند همانند دیروز بر میزان تقاضای حقیقی بازار نیز افزوده خواهد شد.

با این حال گروهی دیگر از تحلیل‌گران با اتکا به رشد خروج پول حقیقی، معتقدند رشد تقاضای حقیقی به اندازه‌ای نیست که بتواند روند حرکت بازار را تغییر دهد. این گروه حتی رشد تقاضای حقوقی را مقطعی و متاثر از الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت به خرید سهام در بورس می‌دانند و نتیجه می‌گیرند که این نوسان‌های مقطعی نشانه تغییر روند در بازار نیست.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید