آخرین تحولات بازار سهام پایتخت+ نمودار

رکود بزرگ در بورس/ صدرنشینان بازار سهام امروز

کدخبر: ۴۰۴۵۸۶
اقتصادنیوز: در بورس همچنان بر پاشنه تعدیل و نزول می‌چرخد. امرور 21 فرودین‌ماه 1400 در اولین روز هفته نیز قیمت سهام اغلب شرکت‌ها کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز شنبه تابلوی بورس باز هم سرخ‌پوش شد و شاخص کل بورس 9 هزار و 151 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 240 هزار واحد رسید.  

ریزش شاخص‌های بازار

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 5 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهار‌شنبه 9 هزار و 151 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 240 هزار و 758 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 939 واحد نسبت به روز چهارشنبه پایین آمد و در رقم 436 هزار و 174 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 72 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 852 واحد رسید.

افت قیمت 65 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 18 نماد رشد قیمت داشتند که 9 نماد بورسی و 9 نماد فرابورسی بودند. همچنین 349 نماد کاهش قیمت داشتند که 234 نماد بورسی و 115 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 3 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 321 یارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را سهام شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 34 میلیارد تومان بود. پس از اپال، وملل (موسسه اعتباری ملل) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بورس

امروز «فولاد»، «فملی» و «شستا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس امین صدرنشین است و آبادا و بوعلی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز بپیوند، بگیلان و وهور پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

گروه‌های قرمز بازار

در روز سقوط 9 هزار واحدی شاخص بورس، قیمت سهام تمام شرکت‌های گروه‌های خودروسازی (مانند نمادهای ختور، خودرو، خساپا، خزامیا و خپارس)، سرمایه‌گذاری‌ها (مانند نمادهای وساپا، وکبهمن، صبا، وخارزم، ومهان و وصنعت)، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت‌ هسته‌ای (مانند نمادهای شپنا، شرانل، شسپا، شتران و شبندر)، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی (مانند نمادهای بپاس، پارسیان، البرز و اتکای)، استخراج کانه‌های فلزی (مانند نمادهای اپال، کچاد و کگل) و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی (مانند نمادهای شستا، وغدیر، وبانک و وصندوق) کاهش یافت. 

در دو گروه بزرگ محصولات شیمیایی و فلزات اساسی تنها یک نماد سبزپوش مشاهده می‌شود و باقی نمادها کاهش قیمت داشتند. در گروه محصولات شیمیایی تنها نماد شصدف و در گروه فلزات اساسی تنها نماد میدکو رشد قیمت داشتند و نمادهای بزرگی چون شگویا، بوعلی، پارس، تاپیکو، پترول، فولاد، زاگرس، فارس، کاوه، فلوله، فملی، فخوز و ذوب همگی با افت قیمت مواجه بودند. 

روز خوب لبنیاتی‌ها

در روزی که اغلب نمادهای بازار  قرمزپوش بودند دو نماد گروه محصولات غذایی و آشامیدنی روز خوبی را پشت سر گذاشتند. غپاک (لبنیات پاستوریزه پاک) و غگیلا (پگاه گیلان) رشد قیمت 6 درصدی را ثبت کردند و رتبه‌های اول و سوم بیشترین تقاضای بازار در پایان معاملات را دارند. 

رشد ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 4.7 درصد افزایش یافت و در رقم 89 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 29 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 410 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 60 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و غپاک (لبنیات پاک) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به خساپا (خودروسازی سایپا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 121 میلیارد تومانی داشت. پس از خساپا، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 42 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 58 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 58 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 42 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

کاهش شدید ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 438 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهار‌شنبه 65درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز بار دیگر رکورد زد و با کاهش 21 درصدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم هزار و 234 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 15 ماه گذشته است. 

غپاک در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات امروز غپاک (لبنیات پاک) که بیشترین افزایش قیمت بازار را ثبت کرد بیشترین ارزش معاملات را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 60 میلیارد تومان بود. 

پس از غپاک، بانک پاسارگاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و اپال رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و وملل در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز وهور (مدیریت انرژی امید تابان هور) با تعداد 118 میلیون و 734 هزار و 992 سهم در صدر قرار گرفته است. بکهنوج در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. بانک پاسارگاد و موسسه ملل نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید