پیش بینی بازار سهام 22 فروردین 1400

زنگ هشدار در بورس/ عامل ریزش ادامه دار بورس

کدخبر: ۴۰۴۶۶۹
اقتصادنیوز: با افت معاملات خرد حقیقی ها در بازار سهام و خروج استمرار پول حقیقی‌ها، زنگ هشدار برای سیاست‌گذار به صدا درآمده است.
زنگ هشدار در بورس/ عامل ریزش ادامه دار بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بازار روز نخست هفته را با افت بیش از 9100 واحد به کار خود پایان داد. ارزش صف های فروش در انتهای بازار به 5800 میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد 1200 میلیارد تومان ثبت شد که کمترین مبلغ از آذر سال 98 است.

ریزش شاخص بورس اگر چه از دید ناظران متاثر از افت ادامه‌دار قیمت دلار در مختصات امیدواری‌ها به احیای برجام قابل بررسی است اما این دست از تحلیل ها بیشتر سعی میکند چگونگی دلایل موجود را با ریزش بازار انطباق دهد. مختصات فعلی بازار سهام گویای جریان مستمر غلبه هیجان بر منطق در موقعیت فروش و بی اعتمادی نسبت به دورنمای اقتصاد ایران است. از دید بازیگران تا زمانی که این منظومه و جریان حاکم بر بازار که بیشتر همسو با ادامه بدبینی‌ها و سردرگمی ها در شرایط انتظاری باشد، نمیتوان رفتار عاقلانه ای انتظار داشت. 

پیش بینی روزهای بعد فعلا تا زمانی که مسئله بازگشت امریکا به برجام به یک نقطه قطعی نرسد از دید تحلیلگران مصداق وضعیت انجمادی خواهد بود. با این وصف همه مولفه‌ها در هم تنیده و پیچیده نشانگر این است که در این دو ماه باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری تمامی فشارها از ناحیه سیاست‌گذار به سمت مهار بازارهاست و از این حیث انتظار رسیدن شاخص به نقطه‌های هدف سال گذشته حداقل تا زمان انتخابات ریاست جمهور غیرمحتمل مینمایاند، هر چند که به همان نسبت اتفاقات و رویدادهای غیرمنتظره میتواند روند را برعکس نماید.

مشکل فعلی بازار سهام درست در همین نقطه است که رفتارها چون تابعی از هیجان فراتر از منطق و عقلانیت هستند، نمی‌توانند تصمیم صحیح را بگیرند و همین عامل موجب می‌شود در یک فضای بدور از عقلانیت، مسیر هیجانی استمرار یابد.

بورس یک

تاثیر دلار در افت شاخص

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

بورس اولین روز از سومین هفته معاملاتی فروردین را تحت تاثیر اخبار  پیرامون مذاکرات طرفین برجام در وین، با کاهش حدود  9هزار واحدی شاخص کل آغاز نمود. با توجه  به خوشبینی‌ها در خصوص احتمال بازگشت ایران و آمریکا به برجام و احتمال کاهش فشارهای سیاسی و اقتصادی و در پی آن کاهش قیمت دلار، بازار بورس در ادامه روند نزولی شکل گرفته از ابتدا سال جدید به عدد 1میلیون 240هزار واحد رسید.

روند نزولی شکل گرفته تحت تاثیر کاهش قیمت دلار اگر چه در کوتاه مدت می‌تواند بر سودآوری سهم‌های صادراتی و جو کلی بازار اثر بگذارد، ولی در صورت بازگشت طرفین به توافق و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند اثرات مثبتی بر اقتصاد و بازار بورس در بلند مدت داشته باشد.

همانطور که قبلا اشاره شد، به احتمال زیاد فرایند بازگشت به توافق زمانبر خواهد بود و  در صورت موفقیت آمیز بودن آن، حداقل تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری میسر نخواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط فوق، هفته جاری نیز شاهد روندی نزولی در بازار سهام باشیم. اولین حمایت شاخص کل را می‌توان حوالی کانال 1میلیون 200هزار واحد در نظر گرفت.

در بورس نه اقدامی شده نه امیدواری آمده!

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

وقتی ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه به حدود 1200 میلیارد تومان برسد، دیگر نمی‌توان بورس را بازاری پویا و نقدشونده ( که از مهم‌ترین مزایای آن است) دانست. بیش از 80 درصد نمادهای بازار سرمایه امروز در صف فروش گرفتار بودند و تقاضای بسیار اندکی که در سمت مقابل قرار داشت، آن قدر نبود که حتی به چشم بیاید.

شاید برخی بر این باور باشند که تصمیم سرمایه‌گذاران در این روزها به نتایج نشست‌های دنباله‌دار وین گره خورده است.  سهامداران قدیمی‌تر به یاد دارند که شش سال پیش هم مذاکرات برجام در جریان بود، به همین میزان نااطمینانی در بازار وجود داشت اما بورس پویاتر و سرزنده‌تر دنبال می‌شد.

اکنون در سال 1400 نه اقدام قابل توجهی در ارتباط با بورس انجام شده، نه مسئولان به دنبال جلسات همفکری هستند و نه بهارستان‌نشینان به دنبال احیای بورس هستند. به واقع اکنون بورس از اولویت خارج شده است و تنها با محدودکردن دامنه نوسان، از ریزش سنگین آن جلوگیری شده است. در این شرایط روزهای پیش رو در این هفته نیز با کمترین حجم از معاملات و بدون نوسان خاصی ادامه خواهد یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید