بسته خبری 25 فروردین 1400

حذف مرجعیت نیما در عرضه ارز صادراتی

کدخبر: ۴۰۵۴۵۴
اقتصادنیوز: طبق مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته ماده دو و با هدف حمایت از تولید و صادرات ، شرکت های صادرکننده بورسی و غیر بورسی اجباری در فروش ارز به سامانه نیما ندارند
حذف مرجعیت نیما در عرضه ارز صادراتی

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات وین به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیات مذاکره کننده اروپایی به کرونا، با یک روز تاخیر، به روز پنج شنبه موکول شد.

اخبار کلان 25 فروردین 1400

به گزارش اقتصادنیوز، مهمترین رویدادها در ارتباط با تحولات برجامی دنبال می‌شود. نشست گفت‌وگوهای سیاسی میان معاونین وزرای امور خارجه ایران و اسلواکی (۲۴ فروردین ۱۴۰۰) به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد. در این دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در اضافه کردن نام تعدادی از شخصیت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌های اتحادیه گلایه کرده و گفت در واکنش به این اقدام ایران گفت‌وگوهای جامع خود با اتحادیه و همکاری در حوزه‌های تروریسم، موادمخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آورد. البته براساس برنامه قبلی قرار بود جلسه مذاکره با ۱+۴  فردا چهارشنبه برگزار شود اما بدلیل ابتلای یکی از اعضای هیئت سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی، جلسه روز پنجشنبه برگزار می‌شود. همچنان دست ایران در مذاکرات از دید معاون وزیر امور خارجه گسترده‌تر و بازتر است.

البته پس از خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز و پیرامون طرح قانونی مجلس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز غنی سازی 60 درصدی از امشب خبر داده و معاون وزیر خارجه ایران نیز گفته آن را به اطلاعات مقامات آژانس رسانده است. کاخ سفید نسبت به آغاز غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات هسته ای نطنز هشدار و ابراز نگرانی کرد. پیش‌تر هم گزارش ارزیابی تهدیدهای جهانی که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شده، تصریح دارد ایران در حال انجام فعالیت‌های کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا البته در میان ادامه درخواست ایران برای آزادی پول‌های مسدود شده تهران در بانک‌های کره جنوبی، با ارسال ایمیلی به خبرگزاری یونهاپ هم اعلام کرده موضع ایالات متحده در مورد تحریم‌های ایران تغییر نکرده است.

نماینده روسیه هم در رابطه با حادثه خرابکارانه در نطنز و آغاز فعالیت غنی سازی 60 درصدی عنوان کرده که غنی سازی 60 درصدی ایران در وین بررسی میشود. حسن روحانی، رئیس جمهور در گفت‌وگوی امشب خود با امیر قطر بر بازگشت به برجام در صورت رفع کامل تحریم ها از سوی امریکا نیز تاکید کرده است. خبرگزاری رسمی قطر پیش‌تر اعلام کرده بود رابرت مالی، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران در تماس تلفنی با محمدعبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر درباره آخرین تحولات منطقه‌ای به ویژه مسئله ایران گفتگو کردند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم روز سه‌شنبه در دیدار با حسن روحانی هم گفته است مذاکرات درباره مسائل منطقه‌ای و نظامی باید خارج از چارچوب برجام و با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه بررسی شود.

البته همچنان واکنش ها به حادثه نطنز ادامه دارد؛ علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید اینکه ایران بهشت جواسیس است، گفته چندین هزار سانتریفیوژ در جریان حادثه نطنز از بین رفته است. امشب هم شبکه خبری المیادین گزارش داد یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی سواحل امارات هدف قرار گرفته است. ایران پیش تر خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز را تایید کرده بود. مقامات امنیت ملی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی روز سه شنبه دور دوم مذاکرات راهبردی را درباره ایران برگزار کردند که بر اساس گزارش پایگاه خبری اکسیوس مذاکرات وین نیز از محورهای این گفت‌وگوها خواهد بود. روزنامه جروزالم‌پست مدعی شده هدف از حمله نطنز جلوگیری از اعمال فشار از سوی ایران روی آمریکا در مذاکرات برای بازگشت واشنگتن به برجام بوده است.

بحث‌های مربوط به انتخابات 1400 هم کم کم در حال داغ شدن است و بسیاری را به واکنش واداشته است؛ درحالی که بسیاری از جریان ها گمانه زنی میکردند حسن خمینی نوه آیت‌اله خمینی به کارزار انتخابات بیاید که روز سه شنبه در گزارشی رسمی به نقل از یاسر خمینی (اخوی حسن خمینی) به دلیل نهی و توصیه رهبر انقلاب از ورود او در شرایط حاضر به انتخابات، به احتمال بسیار زیاد یادگار امام، نیامده از ورود به انتخابات، منصرف شده است. دیگر خبرها از انتخابات هم حکایت از این دارد که از ورود ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به انتخابات نیز نهی شده است. حالا باید در انتظار ماند که  چه افرادی برای ثبت نام به وزارت کشور میروند. هر چند که برخی افراد به صورت مستقل همچون علی مطهری، علی دهقان رسما ورودشان را به انتخابات اعلام کرده اند.

در سوی دیگر دولتی ها نسبت به وضعیت بازارها گزارش می‌دهند؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از آرامش نسبی بازار خبر داده و نسبت به تداوم مسیر مزبور در بازار ارز نیز ابراز اطمینان کرده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگوی مطبوعاتی سه شنبه های خود در واکنش به اتهامات وارده به دولت درباره دخالت در بازار سهام تاکید کرد: بورس جایی نیست که دولت در آن کیسه ای دوخته باشد حمایت از بازار سرمایه فراموش نشده است، هیچکسی در بلند مدت در بورس زیان نکرده است نباید اعتماد را از این بازار از بین ببریم به زودی شاهد رونق بازار سرمایه هم خواهیم بود.

در پی مصوبه جلسه روز دوشنبه رئیس سازمان بورس با مدیران عامل هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه، تزریق حدود 24 هزار میلیارد تومان به بازار سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها و با هدف انتشار اوراق برای خرید سهام به تصویب رسید و البته در جلسه امروز صبح مدیران بورسی، سازمان بورس در توضیحات تکمیلی اعلام کرد: در ساعت آینده موافقت اصولی به منظور انجام فرایند برای متقاضیان صادر می شود.  به منظور اطمینان از تخصیص منابع به خرید سهام  این ارقام به صورت تدریجی به بازار تزریق می شود.

 

در اکوایران ببینید:واکنش احساسی در بازار ارز

درکنار اخبار و رویدادهای سیاسی و اقتصاد، همچنان قربانیان و مبتلایان کرونا در ایران در مرز بسیار خطرناکی قرار دارد و تعداد مبتلایان رکوردهای جدیدی را به جا می‌گذارد. مدیر عامل سازمان بهشت زهرا در یک گفت‌وگوی تاسفناک گفته است: متأسفانه شرایط خوبی حاکم نیست و در دو روز گذشته آمار جان باختگان کرونایی در تهران به عدد ۱۰۰ رسیده است.

اخبار صنایع 25 فروردین 1400

مهمترین خبر امروز در صنایع، برای صادراتی ها بود که براساس آن اجبار به عرضه ارز در نیما لغو شد. طبق مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته ماده دو و با هدف حمایت از تولید و صادرات ، شرکت های صادرکننده بورسی و غیر بورسی اجباری در فروش ارز به سامانه نیما ندارند و می‌توانند ارز حاصل از صادرات را از طریق فهرست ۱۰۰۰ گانه‌ وزارت صنعت برای واردات مورد نیاز شرکت یا دیگر واردکنندگان هزینه کنند. همچنین براساس مصوبه دولت که توسط جهانگیری به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد، گمرک مجاز است تا زمان تصویب و ابلاغ سود بازرگانی حقوق ورودی بر مبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به اخذ حقوق ورودی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومان اقدام کند.

تازه ترین گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید) از وضعیت اقتصاد و صنعت در ماه پایانی سال حاوی مقداری امید و اندکی بیم نسبت به آتیه صنعت و اقتصاد است. تازه ترین ویرایش شاخص مدیران خرید که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی منتشر شده، نشان می‌دهد شامخ کل اقتصاد در اسفندماه به بالاترین رقم خود در ۱۸ ماه اخیر رسیده است. موردی‌که صراحتا از تداوم رونق اقتصادی در این ماه حکایت دارد.

اخبار شرکت ها 25 فروردین 1400

گروه صنعتی ایران خودرو (خودرو) طرح پیش‌فروش چهار محصول پرُ متقاضی را از چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه به مدت چهار روز به اجرا می‌گذارد. همچنین تعداد 1.2 میلیون سهم معادل 83 درصد سهام کنترلی شرکت کارخانجات نساجی بروجرد (نبروج4) با قیمت پایه کل 1.2 میلیارد تومان روز شنبه 4 اردیبهشت از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه میشود.

سایپا دیزل (خکاوه) هم در خبری اعلام کرد:  با توجه به پیگیریهای صورت پذیرفته و کاربرگ صادره توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به تعداد 1052 دستگاه یارانه صرفه جویی اسقاط خودروهای فرسوده جمعاً به مبلغ 3.097.649.51 دلار که پس از کسر هزینه های کارمزد و سایر هزینه های مرتبط به موضوع یارانه در پایان سال مبلغ 615.331 میلیون ریال به عنوان درآمد غیرعملیاتی در دفاتر ثبت گردیده است.  غلتک سازان سپاهان (فسازان) از خرید سه فقره زمین به همراه سوله خبر داد. این شرکت سه قطعه زمین به مساحت تقریبی 17.200متر مربع به همراه 4.000 متر مربع سوله وانشعابات آب و برق و گاز به ارزش 24.6 میلیارد تومان خریداری کرد.

پتروشیمی جم (جم) برای نخستین بار در تاریخ تأسیس، رکورد تولید بیش از یک میلیون و 220 هزار تن محصول در مجتمع الفین این شرکت را در سال گذشته ثبت کرد. پرونده شکایت پتروشیمی آبادان (شپترو) علیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شعبه 80 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر تهران رسیدگی و رأی دادگاه به نفع  پتروشیمی آبادان صادر شد.

تولید خاک نسوز استقلال آباده (کباده) افزایش نرخ 20 درصدی گرفت؛ با توجه به افزایش مجدد حقوق و دستمزد و همچنین افزایش نرخ پیمانکاران،هیئت مدیره تصمیم به افزایش نرخ خاک کرد.

در همین حال اوراق گواهی اعتبار مولد بانک صادرات ایران با سررسید تیرماه سال 1400 با نماد اگ000419 درج شد. نماد اوراق مذکور در روز شنبه 28 فروردین در بورس اوراق بهادار تهران گشایش می یابد. دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش بر روی سهام فولاد خوزستان (فخوز) و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) در سررسید مهرماه 1400، از روز ‌یکشنبه 29 فروردین در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز میشود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید