در گزارش تحلیلی «اقتصادنیوز» مطرح شد

پیش بینی تحولات بورس/ بازارِ ناکام!

کدخبر: ۴۰۷۶۰۱
شاخص کل بورس در هفته اخیر 36 هزار و 296 واحد افت کرد و شاهد بازدهی منفی 3 درصدی بورس بودیم. آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟
پیش بینی تحولات  بورس/ بازارِ ناکام!

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر بورس روندی نزولی را سپری کرد به طوری که شاخص کل به استثنای یک روز در باقی روزهای هفته نزولی بودند. شاخص کل بورس در مجموع 36 هزار و 296 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 207 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 4 هزار و 388 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، اما این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

کاهش بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 12 هزار و 527 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 207 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 36 هزار و 296 واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 3 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 0.5 درصدی هفته پیش نزول بیشتری داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن در تمام روزهای هفته اخیر نزولی بود، شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 4 هزار و 388 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 430 هزار و 70 واحد رسید و بازدهی منفی یک درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

سهام داران چهارمین هفته نزولی را هم پشت سر گذاشتند. نماگرهای بازار نشان می‌دهند که به طور کلی سهام‌داران هفته ناخوشایندی را داشتند. هرچند که بازار از رکود معاملاتی هفته‌های گذشته فاصله گرفته اما همچنان با مازاد عرضه چند هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است و روند خروج پول حقیقی از بورس ادامه دارد.

پس از نزول شاخص کل به کانال 1.2 میلیونی در اولین هفته کاری سال جدید،‌ حالا شاخص در پایان فروردین در آستانه سقوط به کانال 1.1 میلیونی قرار دارد.  شاخص کل در آخرین روز کاری هفته اخیر سطح حمایت یک میلیون و 210 هزار واحدی را نیز از دست داد تا چشم انداز بازار بیش از پیش تیره و تار شود.

3 (2)

در این هفته ارزش مازاد عرضه بازار تا رقم 5 هزار میلیارد تومان هم رسید که بالاترین رقم در 30 روز کاری گذشته از 10 اسفند تاکنون است. صف‌های فروش طویل اتفاقی است که هر روز در بازار دیده می‌شود. یانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 4 هزار و 475 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 721 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 19 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 5 هزار و 122 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌سه‌شنبه برمی‌گردد که 3 هزار و 872 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 56 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 46 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 46 درصد کاهش یافته است.

4 (2)

میانگین ارقام صف خرید و صف فروش نشان از وضعیت نزولی بازار دارد، علاوه بر این خروج سهام داران حقیقی نه تنها ادامه دارد بلکه افزایش نیز یافته است. در هفته اخیر در مجموع کل هفته 2 هزار و 279 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 455 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افزایش 34 درصدی داشته است.

حال در این وضعیت شاخص کل سطح حمایت مهم یک میلیون و 210 هزار واحد را نیز از دست داده است و به نظر می‌رسد اگر عوامل بیرونی بر بازار تاثیری نداشته باشد روند نزولی قیمت‌ها همچنان ادامه یابد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید