مانع جدید تداوم رشد بورس

امید به تکرار الگوی رشد شاخص

کدخبر: ۴۱۱۳۲۲
اقتصادنیوز: ناظران بازار سهام امروز را با تداوم مسیر روز قبل ارزیابی میکنند. البته بازگشت تعادل به بورس از نگاه ناظران به عوامل متعددی در یک بستر زمانی مشخص بستگی دارد.
امید به تکرار الگوی رشد شاخص

 تازه ترین نظرسنجی روزانه اقتصادنیوز به تاثیر اعمال دامنه نوسان و حجم مبنا در بازار سهام از شنبه 25 اردیبهشت در هفته آینده پرداخت. بیشتر پاسخگویان در این نظرسنجی معتقدند دامنه نوسان متقارن و حجم مبنای تعیین شده میتواند به صف ها در بازار تعادل ببخشد و برخلاف دامنه نوسان نامتقارن عمل نکند. از دید این پاسخگویان که هم شامل تحلیلگران هستند و هم شامل فعالان بازار سهام، تصمیم جدید سیاست‌گذار در گام دوم میتواند از تعداد صف های فروش بکاهد، این در حالی است که بسیاری از پاسخگویان اعتقادی به اینکه سهام کوچک در بازار با این تصمیم اصلاح محسوسی داشته باشند، ندارند.

اگرچه تصمیم اخیر سیاست‌گذار همچنان با واکنش های متعددی روبه‌روست و البته با خوش بینی ناظران دنبال میشود، اما معلوم نیست تصمیم بر اعمال دامنه نوسان نامتقارن و بازگشت دوباره به دامنه نوسان متقارن با همان دامنه مثبت و منفی 5 درصد به چه منظور و با چه هدفی صورت گرفت. فارغ از این آسیب شناسی، حالا تحلیلگران تصمیم اخیر را به فال نیک می‌گیرند و معتقدند با مولفه‌های در اختیار دیگری همچون تصمیمات اخیر سیاست‌گذار در رفع محدودیت ها و کمک به سمت تقاضا همانند استقبال از خرید اوراق تبعی توسط صندوق های بادرآمد ثابت، بازار میتواند مختصات جدیدی درباره بهبود روند بازار تجربه کند. روز دوشنبه بورس تصمیم به اتفاق مهم دیگری درباره صندوق ها گرفت؛ در اسفند ۹۹، سازمان بورس در بخشنامه ای حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام را به ۱۵ درصد افزایش داد. اما این صندوق‌ها تمایلی به خرید نشان نمی‌دادند، حالا سازمان تصمیم گرفته است خرید اوراق اجاره و سایر موارد را برای خرید سهام جز آن ۱۵ درصد حد نصاب در نظر گیرد.

 سیاست‌گذار با درک شرایط کنونی و تسهیل سمت تقاضا میخواهد هم خیال بازار را از رفع موانع و محدودیت ها راحت و هم با اقدامات حمایتی  مسیر ورود دوباره پول‌ها به بورس را مهیا کند. تصمیم به تزریق پول در صورتی که منشا و منبع آن سبب افزایش نقدینگی و گیرافتاده دوباره در تله رشد پایه پولی باشد، نه تنها نمی‌تواند گِرهی را در کوتاه مدت باز کند، بلکه میتواند پیامدهای نامطلوب تورم زایی را نیز به دنبال داشته باشد.

درک این نکته که پول‌های حقیقی همچنان در مسیر خروج از بازار هستند، سیاست گذار را به این نتیجه سوق داده که چاره ای جز تسهیل شرایط ندارد؛ از این حیث شرایط فعلی بهترین موقعیت برای اعمال تغییرات ساختاری در بازار است. زیرا که بورس درمقام یک بازار هوشمند تنها نیازمند آماده سازی زیرساخت های اساسی و شرایط منطقی و استاندارد یک بازار کارآست که میتواند سرمایه ها را به سمت خودش هدایت کند. در این بستر کارآ، قیمت های بورس میتواند سیگنال های واقعی و درستی از بنگاه ها به اقتصاد ارسال کند. به همین دلیل است که بورس تنها خواهان خروج از محدودیت‌هاست و نیاز به هیچ نوع حمایتی از نوع دخالت دولت یا تزریق پول‌های تورم زا ندارد.

در خصوص پیش بینی بازار امروز نیز باید گفت با تقویت سمت تقاضا در ساعات پایانی روز دوشنبه، ناظران از بهبود روند معاملات امروز خبر میدهند و میگویند بازار میخواهد به استقبال دامنه نوسان متقارن برود. 

امید به بازگشت تعادل به بازار

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

از اواخر بهمن ماه سال گذشته به دلیل جو منفی که در کلیت بازار بورس به وجود آمده بود، تغییر  دامنه نوسان به +6 و  -2  توسط سیاست گذران بازار، که قرار بود صرفا جهت کاهش هیجانات منفی به مدت محدودی اجرا شود، باعث شد تا علاوه بر دامن زدن به هیجانات منفی و فرسایشی شدن این روند، نقدشوندگی نیز از بازار گرفته شود.

پس از گذشت 3 ماه از اجرای این قانون سازمان بار دیگر با برگرداندن دامنه نوسان به حالت عادی و کاهش حجم مبنا قصد دارد فرایند متعادل سازی بازار را تسریع بخشد. با این تفاوت که نسبت به سه ماه قبل شرایط کمی تغییر کرده است. از جمله این تغییرات میتوان به بازگشت طرفین برجام بر سر میز مذاکره و  ابهامات ناشی از  آن، نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری، افزایش بی اعتمادی سهامداران ناشی از قفل شدن دارایی‌شان در بازار در این سه ماه و همچنین وعده‌های بدون عمل مسئولین اشاره نمود.

در مجموع بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل و کاهش حجم مبنا می‌تواند در ایجاد تعادل در بازار موثر باشد ولی با توجه به مواردی که به آن اشاره شد تا زمان رفع ابهامات ذکر شده نمی‌توان انتظار داشت تغییرات اساسی در روند بلند مدت بازار اتفاق بیفتد.

پیش‌بینی می‌شود با  توجه به تثبیت احتمالی قیمت دلار در محدوده 20تا 22 هزار تومان و همچنین اجرایی شدن دامنه نوسان متقارن از ابتدای هفته آینده و افزایش تقاضایی که تحت تاثیر این موارد در بازار روز دوشنبه شکل گرفت، بتوان روندی متعادل همراه با افزایش عرضه مخصوصا در سهم‌های شاخص ساز را  تا انتهای هفته جاری برای بازار متصور بود.

مانع تداوم مسیر مثبت شدن شاخص در روز چهارشنبه

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

بورس بالاخره بعد از مدت‌ها رخ عوض کرد. از یک سو خبر بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی و افزایش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد و از سوی دیگر سفارش‌های خرید حمایتی که در چند روز اخیر در برخی گروه‌ها و نمادهای مطرح قابل مشاهده بود، شاخص‌کل را صعودی کرد.

در کنار سبزشدن شاخص‌کل، افزایش نسبی ارزش معاملات خرد، کاهش خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی و پایداری صف خرید در برخی نمادهای مطرح و لیدر بازار، امیدواری سهامداران را افزایش داده است. اگر شرایط معاملات روز دوشنبه بتواند در چند روز آینده نیز پایدار باقی بماند، جو روانی بازار نیز بهتر خواهد شد. با این حال عرضه اولیه روز چهارشنبه، می‌تواند مانعی در این مسیر باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید