پیش بینی رفتار بعدی دلاربازان و بورس بازان

رفت و برگشت قیمت در بازار ها

کدخبر: ۴۱۳۰۳۸
اقتصادنیوز: بازارها در وضعیت رفت و برگشت هستند؛ پیش بینی روزهای آینده هم در صورت رُخ ندادن رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی، نشان از دامنه مشخص تغییرات در بازارها دارد.
رفت و برگشت قیمت در بازار ها

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار در بازار آزاد اگرچه از مرز 23 هزار تومان عبور کرد اما دوباره به کانال 22 هزار تومان برگشت. رفت و برگشت قیمت ها در بازار ارز همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار صرافی و ثابت باقی ماندن دلار نیمایی در کانال 20 هزار تومان، وضعیت قیمت ها را ناپایدار و شکننده کرده است. بانک مرکزی امروز هم به مانند دیروز از نرخ موثر 20400 تومان در معاملات نیمایی خبر داد؛ نکته مهم در بازار ارز نیمایی، نبود تقاضا برای دلار 20 هزار تومان است که از دید ناظران سیگنال کاهشی قیمت دلار است. البته این وضعیت در بازار ارز برعکس است؛ و قیمت ها به تناسب اخبار رسیده از وین و یا دورنمای اقتصاد ایران با تعیین انتخابات ریاست جمهوری در نوسان است.

با این وصف ارزیابی ناظران از بازار ارز تا قبل از انتخابات، محدوده مشخص قیمت هاست. به نظر میرسد در صورت رفع تحریم ها و بازگشت ایران و امریکا به برجام، به احتمال بسیار زیاد باید در انتظار سیگنال کاهشی از ناحیه سمت تقاضا و به تبع افت قیمت ها بود. این در حالی است که نبود درونمای روشن از آینده اقتصاد ایران در مختصات فعلی آن، همچنان فشار انتظارات تورمی را روشن نگه داشته است، گرچه از شدت آن در شرایط کنونی کاسته اما بودجه اعلامی دولت نشان میدهد اقتصاد ایران به ناچار امسال هم در مسیر تورم‌زایی قرار خواهد داشت و بازارها از این ناحیه، انتظارات مبنی بر فشار کاهش قیمت ها را خنثی میکنند.

خبر+خوب+در+بازار+خودرو+++لیست+قیمت+ها

در بازار خودرو هم به تناسب نوسانات بازار ارز، قیمت ها در رفت و برگشت است، اما نکته اصلی اینجاست که در این رفت و برگشت تقاضای موثری دیده نمیشود. برای بازار سهام نیز با وجود ریزش های متوالی شاخص کل و کاهش توان تقاضا در برابر فشار سمت عرضه در بازار، امیدواری ها همچنان وجود دارد؛ تزریق تدریجی پول به بازار سهام که از روز یکشنبه با واریز یک هزار میلیارد تومان و تداوم آن در دو تا سه هفته آینده تا سقف 3 هزار میلیارد تومان صورت می‌گیرد، همچنان موضوع افزایش جریان نقدینگی در بورس را مورد توجه قرار داده است. هر چند که با توجه به معاملات 4 تا 6 هزار میلیارد تومان روزانه در بازار سهام، نشان میدهد این میزان از ورودی پول‌ها چندان نمیتواند در میان مدت یا بلندمدت اثرگذار باشد و تنها به مثابه مُسَکِن ارزیابی میشود. بانک مرکزی در اقدام دیگری بخشنامه پرداخت وام به کارگزای ها، هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری را پس از 17 سال دوباره ابلاغ کرد تا اهرم‌های حمایتی در سمت تقاضای بورس بیشتر به چشم آید. اگرچه سیاست های تزریق نقدینگی و اعطای وام از نگاه اقتصاددانان چندان مناسب نیست و دست دولت در دخالت به بازارها را باز می‌گذارد اما فعالان بورسی از این مسئله خوشنود هستند. از نگاه اقتصاددانان بورس بازار هوشمند است و دولت بهتر است به جای دخالت و حمایت، تنها به تنظیم گری (رگلاتوری) در بازار بپردازد، بورس در مقام یک اسمارت مارکت (بازار هوشمند) درصدد جذب پول‌ها برخواهد آمد. با این وصف بازار امروز را باید در تناسب و پیوند با روزهای قبل سنجید.

وین

در بازار مسکن نیز همچنان نرخ های درآمد در سمت عرضه بالاست و به دلیل بالابودن هزینه ها در سمت تقاضا حضور در بازار چندان به صرفه نیست و معاملات در شرایط رکودی به سر میبرد. البته در بازار موبایل و لب تاب نیز همچنان شاهد رفت و برگشت قیمت ها هستیم. به تناسب تغییرات ارز، حرکت قیمت ها در این بازارها به صورت سینوسی دنبال میشود. گرچه قیمت های کنونی در بازار لب تاب و لوام جانبی کامپیوتر همچنان بسیار بالا وغیرواقعی ارزیابی میشود.

البته بازارها در دامنه موثر اخبارها در ترسیم استراتژی های بعدی هستند؛ رویترز در گزارشی که که امشب اعلام شد، نوشته دولت بایدن اگر بخواهد به برجام بازگردد باید 700 تحریم را بردارد. پیش تر عباس عراقچی گفته بود که امریکا برای بازگشت به برجام باید 1500 مورد از تحریم ها را بردارد. در ادامه گزارش رویترز آمده است که دولت بایدن برای حفظ برجام ملزم است که این تحریم ها را بردارد و این اتفاق شاید در حال رُخ دادن باشد. با این وصف از نگاه رویترز، این موضوع از لحاظ سیاسی به دولت بایدن یک ضربه سیاسی وارد خواهد آمد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در تازه ترین وضعیت مذاکرات وین گفته است که هر سه کارگروه در حال انجام امور محوله هستند و مذاکرات ادامه دارد. به نظر میرسد طرف ها خود را برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات در این هفته در وین آماده می کنند. به همان نسبت که احتمال طرف ها تا قبل از 31 اردیبهشت به توافق برسند، به همان نسبت احتمال دارد مذاکرات احیای برجام حتی تا بعد از انتخابات هم ادامه داشته باشد. همسو با تحولات وین، مذاکرات منطقه ای ایران با عربستان ادامه دارد و دو طرف روند را مثبت ارزیابی کرده اند.

با مختصات کنونی، بازارها منتظر اخبار رسیده از وین و بغداد هستند و البته نگاه جدی به یکماه آینده برای انتخابات ریاست جمهوری دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید