رهگیری مسیر بورس بر مبنای روند هفته گذشته؛

افزایش جذابیت بازار سهام؟ /پیش بینی بورس امروز

کدخبر: ۴۲۸۵۵۴
برخی تحلیل‌گران معتقدند با توجه به روندهای درونی بازار سهام و برگزاری مجامع سالیانه قیمت سهام شرکت‌ها برای معامله‌گران جذاب و ارزنده شده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 5 هزار و 782 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 311 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد هزار و 457 واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس پنجمین هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بورس روند هفته

تداوم بازدهی مثبت شاخص کل

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 8 هزار و 420 واحد رشد داشت و به رقم یک میلیون و 311 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5 هزار و 782 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.44 درصد شود. شاخص کل در روزهای شنبه و دو‌شنبه صعود کرد و در روز یکشنبه نزولی بود. بازدهی هفته بورس نسبت به بازدهی مثبت 1.8 درصدی هفته پیش تنزل کرده است اما ثبت پنجمین هفته صعودی متوالی نشان از تداوم روند رو به رشد بورس پایتخت دارد، هرچند که از شتاب آن کاسته شده است.

رشد شاخص هم‌ وزن

در هفته گذشته شاخص کل هم‌وزن نیز همانند شاخص کل در روزهای شنبه و دوشنبه صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین هزار و 457 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 403 هزار و 68 واحد رسید و بازدهی مثبت 0.36 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس از نگاه بورس‌بازها

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در آخرین هفته تیرماه بورس تهران که تنها سه روز کاری داشت روند تغییرات شاخص کل پرنوسان بود. شاخص کل در روز شنبه 5 هزار و 727 واحد صعود کرد اما در روز یکشنبه بیش از 8 هزار واحد تنزل کرد و سپس در روز دوشنبه رشد 8 هزار و 420 واحدی را ثبت کرد.

بدین ترتیب در پنج هفته اخیر روند بورس صعودی بوده و در آخرین روز معاملاتی تیرماه شاخص کل بورس نسبت به آخرین روز خرداد ماه 142 هزار واحد بالا آمده است. با این حال در معاملات هفته گذشته روندهای درونی بازار علامت‌های مثبت و منفی متفاوتی داشت. از یک سو نقدشوندگی بازار کاهش یافت و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد سهام با افت 0.8 درصدی به رقم 6 هزار و 495 میلیارد تومان رسید. همچنین پس از 3 هفته پیاپی میانگین هفتگی ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و به طور میانگین روزانه 13 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. البته در سه روز کاری هفته پیش تنها در یک روز شاهد خروج پول حقیقی بودیم.

در مقابل در هفته اخیر میانگین ارزش صف‌های خرید پایانی بازار نیز رشد 11 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 22 درصد کاهش یافت. بنابراین می‌توان گفت که روندهای مثبت بازار سهام همچنان تداوم داشته اما از قوت و شدت آن کاسته شده است.

در چنین شرایطی برخی از تحلیل‌گران معتقدند تعطیلی 6 روزه بازارها ریسک‌های سیستماتیک بازار را افزایش خواهد داد خصوصا اینکه توقف مذاکرات برجامی و مشکلات صنعت آب و برق چشم انداز بازارها را تیره‌تر کرده است. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند با توجه به برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و انتشار گزارش‌های مالی آن‌ها انتظارات سهام داران نسبت به آینده بازار بیش از پیش مثبت می‌شود. این گروه از تحلیل‌گران تقسیم سود شرکت‌ها را عاملی مهم برای ترغیب سرمایه‌گذاری سهام داران حقیقی می‌دانند و پیش بینی می‌کنند جریان نقدینگی ورودی به بورس در اولین هفته کاری مرداد ماه ادامه خواهد یافت. 

بازگشت سهامداران به بورس پس از یک سال

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید