تغییرات شاخص محدود می شود

انتظار و تردید خریداران بورسی

کدخبر: ۴۳۰۶۲۲
اقتصادنیوز: با بررسی جریان پول در بازار سهام و تقویت موقعیت خریداران، سناریوی متعادل بودن معاملات در روز سه شنبه مطرح میشود.
انتظار و تردید خریداران بورسی

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در روز میانی هفته با فشار سمت عرضه، به سمت تعادل رفت اما در پایان معاملات رنگ قرمز به خود گرفت. البته شاخص با وجود فشار سمت عرضه همچنان در بالای نیمه کانال 1.350 میلیون واحد حرکت کرد. عرضه ها اگرچه از توان خریداران کاست اما همچنان سمت تقاضا نشان داده فعال است. خریداران با خوش بینی و انتظار رویدادهای مربوط به روی کار آمدن دولت جدید ابراهیم رییسی و مذاکرات احیای برجام را دنبال میکنند.

همسو با مولفه های رُشدی بازار که متاثر از دلار و کامودیتی ها در دو روز گذشته تثبیت شده، نگرانی ها بابت پایان مذاکرات وین و رویکرد حاکمیت در قبال احیای برجام بخشی از رویکرد رفتاری خریداران را تغییر داد و بازار روز دوشنبه را با موجی از فروش مواجه کرد. البته عقب روی شاخص بورس محدود بود و شاخص چندان متاثر از فشار سمت عرضه قرار نگرفت.

با این وصف پیش بینی شده که شاخص فعلا تا پایان هفته در همین محدوده در نوسان باشد و از هفته آینده به مرور تغییرات آن ملموس تر باشد. جریان پول در روز دوشنبه البته با شدت بیشتری در سمت خروجی ها فعال بود. موج خروج پول حقیقی ها از بازار تا ساعت پایانی با شدت بیشتری دنبال شد اما در پایان معاملات تا حدودی از فشار آن کاسته شد.

برخی با بررسی رفتار پول در معاملات بازار معتقدند بازار در روز سه شنبه و چهارشنبه به صورت متعادل دنبال میشود و شاخص در دامنه محدودی تغییر خواهد کرد و به تناسب خروجی یا ورودی پول که متاثر از رخدادهای مربوط به تصمیم احتمالی تهران در قبال مذاکرات وین قرار گرفته، شاخص پیش روی یا عقب روی را تجربه می‌کند.

با این وصف بخشی از بازیگران برخلاف خوش بینی های حاضر در بازار همچنان نگران‌اند و مردد. سیاست های تکرار شونده پولی نگران کننده دولت ها در خصوص تامین کسری بودجه پاشنه آشیل تردیدها در بازار است. دولت با کسری بودجه شدید مواجه است و برای تامین کسری بودجه یا باید اقدام به استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول) یا اینکه اقدام به انتشار اوراق کند. سیاست های پولی فعلی  و رفتار بازارها از جمله بازار بدهی نشان دهنده تحریک پایه پولی و تکرار دوباره ورود نقدینگی به دارایی هاست که نگرانی ها از این ناحیه را در بازار شدت بخشیده است.

در تازه ترین نظرسنجی روزانه «اقتصادنیوز» از پیش بینی رفتار بورس، چهارپنجم پاسخگویان معتقدند معاملات در دو روز پایانی متعادل خواهد بود و شاخص در دامنه محدود تغییر میکند. برخلاف این رویه، یک پنجم از پاسخگویان هم بر این باورند که با توجه به جریان رفتار پول در لحظات پایانی بازار و تقویت موقعیت خریداران، شاخص مسیر صعودی را دنبال میکند. البته معاملات خرد در بازار سهام هم نسبت به روزهای قبل روندی نزولی به خود گرفته و برخی هم نگرانی ها درباره احتمال برگشت دوباره شاخص را مطرح کرده اند.  

  • تابلوی بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید