قله و قعر در تابستان پرنوسان بازار سهام؛

شناسایی آثار جریان نقدینگی حقیقی بورس

کدخبر: ۴۴۳۳۶۶
اقتصادنیوز: با شروع تابستان 1400 بورس صعودی شد و در تیرماه بازار با ورود پول حقیقی مواجه بود اما در شهریور که شاخص نزول 8.5 درصدی داشت بیشترین میزان خروج پول حقیقی نیز ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، جریان نقد ورودی و خروجی بورس یکی از ابزارهای تحلیل‌گران بازار سرمایه برای پیش‌بینی روندهای بازار است. تحلیل‌گران عامل اصلی رشد شاخص در نیمه اول سال 1399 را ورود پول حقیقی یا به عبارت دیگر ورود سهام داران حقیقی و افزایش سرمایه‌گذاری شهروندان در بازار سهام می‌دانند. 

در 5 ماه ابتدایی سال گذشته بیش از 109 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار شد. به طوری که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به طور میانگین روزانه بیش از هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد. این رقم در تیرماه به ورود روزانه هزار و 594 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی رسید.    

اما پس از آن همزمان با نزول بازار پول حقیقی نیز از بازار خارج شد و بسیاری از سهام‌داران با فروش سبد سهام خود از بازار خارج شدند. در سه ماه ابتدایی سال 1400 نیز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس منفی بود و شاهد خروج پول حقیقی بودیم اما با صعودی شدن قیمت‌ها در تیر ماه، نقدینگی حقیقی نیز وارد بازار شد و در این ماه هزار و 523 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد.

در 6 ماه ابتدایی سال جاری مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود یعنی در مجموع شاهد خروج پول حقیقی بودیم. در این 5 ماه که شامل 117 روز کاری می‌شود در مجموع 27 هزار و 760 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس تنها در تیرماه مثبت بود و در باقی ماه‌ها در مجموع میانگین ماهانه تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود. در شهریور که شاخص نزول 8.5 درصدی داشت بیشترین میزان خروج پول حقیقی نیز ثبت شد و در مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 8 هزار و 239 میلیارد تومان بود.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید