گزارش «اقتصادنیوز» از بازدهی بازار سهام در مهر ماه؛

بازدهی بورس در مهر ماه /سود و زیان سهامداران

کدخبر: ۴۴۹۴۴۷
اقتصاد نیوز : در مهر ماه بازدهی ماهانه بورس پس از وقفه‌ی یک ماهه مثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه 28 مهر به سطح یک میلیون و 436 هزار واحد رسید تا مهر ماه را یک کانال بالا‌تر از ماه قبل به پایان ببرد. 

شاخص کل در پایان فروردین در کانال 1.2 میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال 1.1 میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. در تیرماه شاخص بورس به کانال 1.3 میلیونی صعود کرد و در پایان مرداد شاخص به کانال 1.5 میلیونی رسید.


در اکوایران ببینید؛«سریع‌ترین زمان ممکن برای فرار از لیست سیاه»


 

شهریور ماه سقوط بورس بود و شاخص 2 کانال پائین آمد. اما شاخص کل در مهرماه یک کانال بالاتر آمد و به سطح یک میلیون و 436 هزار واحد رسید.

بورس

بازدهی ماهانه بازار سهام

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 436 هزار واحد بازدهی بورس در مهر ماه به مثبت 3.6 درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی 6.7 درصد و منفی 5.3 درصد بود. بازدهی خرداد مثبت 1.2 درصد و بازدهی تیرماه مثبت 12 درصد شد و در مرداد بازدهی بورس 14.4 درصد شد که بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر ثبت کرد. بازدهی شاخص در شهریور به منفی 8.5 درصد سقوط کرد که کمترین بازدهی ماهانه در 11 ماه گذشته بود. در اولین ماه پائیز شاخص کل 49 هزار و 971 واحد بالاتر ایستاد، بازدهی بورس مثبت شد و 3.6 درصد رشد کرد.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری مهر نسبت به آخرین روز معاملاتی شهریور 18 هزار و 231 واحد پائین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن افت 4.4 درصدی را در مهر پشت سر گذاشت.

بورس

خروج پول حقیقی

در 18 روز معاملاتی مهر ماه تنها در 3 روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در 15 روز کاری دیگر نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در مهر ماه 6 هزار و 348 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 352 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 358 میلیارد تومان پول حقیقی در شهریور ماه کاهش 1.7 درصدی را نشان می‌دهد.   

افزایش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در مهر ماه 411 هزار و 892 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 22 هزار و 882 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد 9 درصدی داشته است.   

کاهش میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 106 هزار و 774 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 5 هزار و 931 میلیارد تومان است که نسبت به شهریور ‌ماه افت 38 درصدی داشته است.

افت میانگین ارزش عرضه

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در مهر ماه 271 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 14 درصد کاهش یافته است.

کاهش میانگین ارزش تقاضا

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در مهر ماه 379 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 926 میلیارد تومانی شهریور 59 درصد کاهش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 108 میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای 108 میلیارد تومانی بسته شده است.  

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید