بسته خبری اقتصادنیوز 8 آذر 1400

از نامه مهم وزیر اقتصاد تا سرمایه‌هایی که در راهند

کدخبر: ۴۵۷۸۶۱
اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد در نامه ای خواستار واگذاری 7 شرکت بزرگ دولتی شد.
از نامه مهم وزیر اقتصاد تا سرمایه‌هایی که در راهند

به گزارش اقتصادنیوز ، امروز عصر نخستین جلسه مذاکرات برجامی وین در دور جدید (هفتمین دوره) با حضور ایران و 5 کشور اروپایی و چین و روسیه (ّدون حصور مستقیم امریکا) برگزار میشود. علی باقری، معاون سیاسی، وزیر خارجه در استانه این مذاکرات با تاکید اینکه غرب باید برای نقض برجام تاوان دهد، معتقد است هدف اول مذاکرات باید حذف کامل و قابل‌راستی‌آزمایی تحریم‌های ایران و هدف دوم باید تسهیل حقوق ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش هسته‌ای باشد.  او می گوید: غرب به دنبال اجرای توافق نیست و از هر توافقی برای اعمال فشار بیشتر استفاده می‌کرده است. سی‌ان‌ان روز گذشته درحالی عنوان کرده که برای توافق با ایران تا پایان سال آینده میلادی فرصت هست که رویترز از ایده توافق موقت با ایران خبر داده است. اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین هم با بیان اینکه رویکردها در وین مثبت است، تاکید کرد: برای تکمیل موفقیت آمیز این مذاکرات باید تمام تلاش‌ها را به کار گرفت.

خبرهای مهم حوزه انرژی

مهدی جمشیدی دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از ثبت رکورد انتقال روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز خبر داد. در مهمترین رویداد دیروز هم جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرد: از ۲ ماه پیش با ترکمنستان و آذربایجان در بحث تجارت گاز مذاکراتی داشتیم که در این سفر منجر به عقد قرارداد سوآپ گاز از ترکمنستان به سمت آذربایجان از سمت آستارا شد. از زمستان ۹۵ واردات گاز از ترکمنستان قطع شده بود و طی این مذاکرات انجام عملیات سوآپ بین ۳ کشور در این قرارداد گنجانده شد که از اول زمستان عملیاتی می شود.سهم ما در تجارت گاز در منطقه پایین و کمتر از ۲ درصد است.

خبر مهم دیگر اینکه، امیرتقی خان تجریشی، رئیس هیات مدیره بورس تهران پیشنهاد واگذاری اقساطی سهام به مردم در سه سقف ۱۰۰ میلیونی، یک و ۵ میلیارد تومانی داد.

اخبار شرکت ها | تپسی در صف عرضه اولیه ایستاد

در مهمترین خبر دیگر، وزیر امور اقتصادی و دارایی در درخواستی رسمی از دولت خواستار فروش ۴ درصد سهام ایران خودرو (#خودرو) و سایپا (#خساپا)، دو غول خودروسازی ایران شد. احسان خاندوزی همچنین فروش ۲ درصد سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (#حکشتی)، ۳.۷۵ درصد سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس (#فارس)، ۴.۷۷ درصد سهام مخابرات ایران (#اخابر)، ۴ درصد فولاد مبارکه اصفهان (#فولاد) و ۴ درصد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران (#فملی) را از دولت درخواست کرد.

در همین حال دیروز خبر رسید که شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس با نام تجاری و نماد #تپسی با درج در بازار دوم فرابورس، در صف عرضه اولیه ایستاد.

# خدیزل | بهمن دیزل به عنوان بزرگترین سازنده خودرو های تجاری کشور در راستای برنامه های کلان خود باافزایش ظرفیت تولید و ارتقای سطح کیفی محصولات قرار است کامیونت فورس را در روز دوشنبه هشتم آذر ماه طی مراسمی به بازار عرضه کند.

#لکما | کارخانجات مخابراتی ایران امروز در مناقصه شرکت ایرانسل با موضوع " power system for 2022 projects" شرکت کرد.

#فلامی | لامیزان اعلام کرد: باتوجه به وارداتی بودن مواد اولیه محصول مذکور و افزایش بهای تمام شده آن، نسبت به افزایش نرخ فروش آن اقدام شد.

#وپاسار #بپاس | واگذاری سهام شرکت های بیمه پاسارگاد در دستور کار است. سرمایه گذاری معادن توسعه فلزات و مپنا از طریق شرکت فرابورس و بورس و شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد به صورت درج آگهی در روزنامه اطلاعات به صورت نقد و اقساط و قیمت پیشنهادی صورت میگیرد. مزایده واگذاری شرکت های فوق الذکر در سال 1399 به دلیل عدم وجود متقاضی میسر نگردید، لکن فروش سهام شرکت های مزبور در دستور کار هیأت مدیره قرار دارد.

فروس | فروسیلیس ایران از دلایل توضیحات درباره تغییر نرخ فروش فروسیلیسیم خبر داد.

#خمحرکه | نیرومحرکه اعلام کرد: پروژه تولید گیربکس تارا با مبلغ سرمایه گذاری 5.5 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که این محصول جهت حفظ ظرفیت تولید و جایگزینی محصولاتی که طی سالهای آتی از چرخه تولید شرکت ایران خودرو خارج می گردند، تولید خواهد شد. تولید تا به حال آزمایشی بوده و تاریخ تولید انبوه آن 7 آذر خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود، حاشیه سود محصول فوق مانند سایر گیربکس های شرکت باشد و تا پایان سال تعداد 24000 دستگاه تولید شود. همچنین پروژه تولید گیربکس شش دنده با مبلغ سرمایه گذاری 37.5 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که این محصول جهت حفظ ظرفیت تولید و جایگزینی محصولاتی که طی سالهای آتی از چرخه تولید ایران خودرو خارج می گردند، تولید شد. تولید تا به حال بصورت آزمایشی بوده و تاریخ تولید انبوه آن خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود حاشیه سود محصول فوق مانند سایر گیربکس های شرکت باشد و تا پایان سال تعداد 21000 دستگاه تولید شود.

#تمحرکه | با اعلام رسمی شرکت ماموت تکنولوژی در تاریخ 1400/09/07 ، شرکت ماشین سازی نیرو محرکه در مناقصه محدود ساخت مخازن خط رنگ تریلر این شرکت بعنوان برنده اعلام شد.

#کاوه | با توجه به طرح سرمایه گذاری صنایع فولاد کاوه شرق (سهامی خاص) با موضوع فعالیت اکتشاف مواد معدنی، آبهای زیر زمینی نقشه برداری سطحی و عمقی، حفاری ، ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی و مغزه گیری، طراحی و تجهیز و بهره برداری از معادن و کارخانجات تولید محصولات صنایع معدنی و متالوژی و سایر فعالیت های مرتبط ... و طرح شرکت مذکور برای احداث کارخانه گندله سازی به ظرفیت 5 میلیون تن در منطقه سنگان استان خراسان رضوی و اعلام آمادگی سهامدار 49 درصدی آن (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) مبنی بر واگذاری کل سهام در اختیار(49 درصد) به شرکت فولاد کاوه جنوب کیش(سهامی عام)، با هدف تکمیل زنجیره فولاد، هیئت مدیره با رعایت مفاد ماده 129 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت، با خرید تعداد 4.899.996 سهم عادی معادل 49 درصد کل سرمایه شرکت صنایع فولاد کاوه شرق (سهامی خاص) به ارزش اسمی 4.899.996.000 ریال، موافقت و مقرر شد اقدامات لازم جهت نقل و انتقال سهام مذکور صورت پذیرد.

#شپدیس | دلیل اختلاف اصلی نرخ فروش اوره در آبان با قیمت خارجی اوره چیست.

#فولاد | فولاد مبارکه پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بر عرضه تلفیقی محصولات فولادی در بورس کالا اعلام کرد: فولاد مبارکه اصفهان به عنوان عرضه ‌کننده عمده ورق‌های فولادی در کشور به منظور تأمین کامل تقاضای بازار، براساس الگوی جدید وزارت صمت اقدام به عرضه سبد تلفیقی ورق داخلی-وارداتی در بورس کالا می‌نماید. ترکیب عرضه با در نظر گرفتن نیاز بازار و مقادیر تولید شرکت فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های تولیدکننده در بازار تعیین می‌گردد. عرضه تلفیقی به نحوی پیش‌بینی شده که پنج واحد از محل تولیدات شرکت و یک واحد از محل واردات تامین می‌شود. نرخ پایه عرضه بر اساس میانگین وزنی قیمت پایه عرضه تولیدات شرکت و قیمت تمام شده واردات تعیین خواهد شد و محدودیتی برای رقابت و سقف قیمتی در بورس کالا اعمال نخواهد شد. در این روش محدودیتی از نظر ابعاد و کیفیت وجود نخواهد داشت و واردات تا حدی که نیاز بازار به طور کامل تأمین شود افزایش خواهد یافت. حداقل مقدار واردات در نظر گرفته شده 60.000 تن محصولات گرم و 30.000 تن محصولات سرد می‌باشد که متناسب با نیاز صنایع پایین دستی و ظرفیت نوردکاران داخلی متغیر خواهد بود. منابع ارزی لازم جهت واردات از محل صادرات شرکت و در صورت نیاز از محل صادرات سایر شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو با نرخ سامانه نیما تامین خواهد شد.همچنین درخصوص اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعمال محدودیت در مصرف گاز در شرکت های فولادی، به اطلاع می‌رساند در حال حاضر برنامه‌ای جهت اعمال محدودیت در مصرف گاز به شرکت ابلاغ نشده است؛ ولی چنانچه محدودیتی مشابه سال گذشته اعمال گردد، پیش بینی می‌شود تولید فولاد خام حداقل به میزان 500.000 تن کاهش یابد. لازم به ذکر است با برنامه ریزی انجام شده و درصورت کاهش یا توقف احتمالی تولید، مقادیر تولید محصولات نهایی (شامل کلاف گرم و سرد) با کاهش قابل توجهی مواجه نمی شود و در صورت لزوم کسری فولادخام مورد نیاز از محل ذخیره استراتژیک شرکت و یا واردات جبران خواهد شد.

#کیسون | کیسون از ابلاغ قرارداد اجرای حدود پنجاه هزار متر‌مکعب عملیات سیویل (فونداسیون) سوله و تجهیزات واحدهای گندله‌سازی، فولاد‌سازی و سیستم هات شارژ ذوب توسط کارفرما شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق به مبلغ 110.3 میلیارد تومان به شرکت عمران کیسون (100 درصد متعلق به گروه کیسون) خبر داد.

#شلیا | مواد ویژه لیا در خصوص شروع عملیات بازسازی کوره تولید الیاف اعلام کرد: امروز با تعداد 7 عدد بوشینگ از 8 بوشینگ کوره تولید الیاف با موفقیت به بهره برداری رسید و الیاف تولیدی جهت تولید تیشو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه قطعات و لوازم مود نیاز از جمله ترموکوبلها و بوشینگها و سایر قطعات راه اندازی کوره می بایست از کشور آلمان منتقل می شده و به لحاظ تحریم های موجود این مهم با تاخیر صورت گرفته است ، که موجب تاخیر در بهره برداری پروژه شد. براساس هماهنگی های انجام شده با طرف خارجی پیش بینی می شود که بوشینگ هشتم جهت قرار گرفتن در مدار طی هفته آینده به کارخانه وارد شود و راندمان تولید به شرایط نرمال خود برسد.

#خزامیا | گروه زامیاد از زیر مجموعه های سایپا دلایل افزایش سود عملیاتی شرکت را در افزایش نرخ فروش محصولات شرکت و کاهش هزینه های مالی اعلام کرد.

#خودرو | سامانه اطلاع رسانی شرکت ایران خودرو تبریز با ارسال پیامکی به کارکنان این شرکت اعلام کرده است فعالیت این شرکت تا اطلاع ثانوی تعطیل است!

افزایش سرمایه هایی که در راهند

در خصوص افزایش سرمایه ها نیز:

#ختور | گزارش توجیهی هیئت مدیره رادیاتور ایران به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 85 میلیارد تومان به 263.5 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#جم | افزایش سرمایه پتروشیمی جم از 1380 میلیارد تومان به 1800 میلیاردتومان ، تعداد 4.1 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 40.7 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از 8 آذر (دیروز تا 22 آذر تعیین شد.

#تیپیکو | افزایش سرمایهُ سرمایه گذاری دارویی تامین از 435 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان، تعداد 3.6 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 83 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از 8 اذر تا 22 آذر است.

#شاملا | در پایان مجمع مواد اولیه ویژه لیا، افزایش سرمایه شرکت مورد تصویب مجمع قرار گرفت. شرکت در سال آینده ظرفیت تولید ۴۰هزارتن سولفات پتاسیم را خواهد داشت.

#اخابر | در مجمع فوق العاده مخابرات همه دستورات به هیات مدیره تنفیض شد.

  • 5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید