خلاصه عملکرد بازار سهام 17 آذر 1400

صعود ناپایدار بورس

کدخبر: ۴۶۰۴۲۲
اقتصادنیوز: معاملات امروز 17 آذر 1400 بازار سهام اگرچه تنها در یکی از شاخص های عملکردی به نفع خریداران بود اما در مابقی شاخص ها به نفع فروشندگان به ثبت رسید.
صعود ناپایدار بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات امروز بازار سهام با نشانه‌های مثبت به پایان رسید و شاخص در یک قدمی ورود به نیمه دوم کانال 1.3 میلیون واحد قرار گرفت. شاخص کل با افزایش 11.3 هزار واحدی (معادل 0.85 درصدی) در نقطه 1.349 میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 2.4 هزار واحدی (0.68 درصد) در نقطه 363.5 هزار واحد ایستاد.

ارزش کل معاملات امروز بازار سهام 5.2 هزار میلیارد تومان برآورد شد که سهم ارزش معاملات خُرد 3.28 هزار میلیارد تومان (نزدیک 3.3 هزار میلیارد تومان) برآورد شد. ارزش معاملات خُرد بازار نسبت به چند روز گذشته افزایش روبه جلویی داشته، هر چند که روند آن کُند بوده اما بازار در روز پایانی سیگنال های مثبتی از خود ارسال کرد.

تراز سرانه معاملات اشخاص حقیقی بعد از دو هفته، امروز مثبت شد. البته این مثبت اندک و برای تایید روند نیاز است که ارزش معاملات و تراز پول نیز همراهی کند. تراز پول حقیقی ها منفی بود؛ حقیقی ها 102 میلیارد تومان پول از بازار سهام و 49.9 میلیارد تومان پول از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج کردند. سرانه معامله حقیقی ها هم البته به نفع خریداران بود؛ بدین ترتیب سرانه خرید حقیقی ها 14.7 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی ها 12.8 میلیون تومان بود.

ارزش صف های خرید هم از 267.9 میلیارد تومان به 185 میلیارد تومان رسید. ارزش صف های فروش هم از 366.6 میلیار تومان به 447.1 میلیارد تومان رسید. البته تعداد نمادهای دارای صف خرید و فروش امروز در بازار با تغییرات نوسانی روبه رو شد و در حالی که تا نیم ساعت پایانی صف های خرید (پس از کاهش شکاف ها) با برتری نسبی نسبت به صف های فروش همراه بود، که در پایان دوباره تعداد صف های فروش بیشتر شدند. تغییرات ارزش صف های خرید و فروش در طول روند معاملات امروز تا همان نیم ساعت آخر نزدیک و در شرایط متعادلی بود اما در نیم ساعت پایانی ارزش صف های فروش به یکباره اوج گرفت.

بیشترین خروج حقیقی ها در نماد بپاس با 16.9 میلیارد تومان انجام شد. وپست با 14.1 میلیارد تومان، فسبزوار با 12.4 میلیارد تومان، سرو با 9.9 میلیارد تومان و شگویا با 6.7 میلیارد تومان نیز جزو بیشترین خروج حقیقی ها بود. بیشترین ورود پول حقیقی ها هم در خبهمن با 15.7 میلیارد تومان، خودرو با 9.7 میلیارد تومان، رماس با 9.3 میلیارد تومان، بورس با 8.7 میلیارد تومان و انرژی با 7 میلیارد تومان صورت گرفت.

ایران خودرو بیشترین بازدهی را داشت

بیشترین بازدهی در بورس برای خودرو با 7.97 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت هم در بورس برای ولملت با 4.99 درصد بود. بیشترین حجم معاملات در بورس هم برای نمادهای خودرویی (خودرو، خبهمن، خگستر) و شبندر بود. بعد از اینکه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از متوسط 18 درصدی افزایش قیمت خبر دادند (بدین ترتیب فاصله میان کارخانه و بازار کم شد)، معاملات این گروه در بازار رونق گرفت. بیشترین کاهش ارزش بازار هم در بورس برای نمادهای کگل، شفن، وکار، جم پیلن، وپست و شستا بود.

در فرابورس هم بمپنا با 4.99 درصد بیشترین بازدهی را به ثبت رساند. در همین حال توسن با 4.72 درصد با بیشترین کاهش قیمت روبه رو شد. بیشترین حجم معاملات در فرابورس هم برای نمادهای کرمان، وهور، ذوب و فرابورس بود. بیشترین کاهش ارزش بازار هم برای نمادهای دماوند، وهور، توسن و حآفرین بود. بیشترین نسبت حجم به شناوری در توسن با 10.2 درصد بود.

  • 26
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید