در انتظار بزرگ شدن صف های خرید

مقاومت شاخص کل بورس شکسته می شود؟

کدخبر: ۴۹۵۵۵۵
روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام حدود 900 میلیارد تومان کاهش یافت که عدد بزرگی است، اما با این حال این موضوع باعث ایجاد نگرانی نشد چراکه رشد شاخص کل، معامله گران را به آینده امیدوارتر کرد.
مقاومت شاخص کل بورس شکسته می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در شرایطی معاملات امروز را آغاز می کند که شاخص دقیقا در یک محدوده مقاومتی بسیار مهم قرار دارد. ارتفاع یک میلیون و 580 هزار واحد یک عدد بسیار مهم برای شاخص کل است که گرچه شاخص به آن نفوذ کرده، اما هنوز نمی توان از شکسته شدن آن اطمینان داشت. 

در هر صورت اگر شاخص کل بتواند این محدوده که یکی از سقف های مهم است را به سمت بالا بشکند و بالای آن تثبیت شود، انتظار یک رشد دیگر از بورس وجود دارد.

نگاه معامله گران نیز به همین عدد است و سرمایه گذاران تا زمان شکسته شدن قطعی این مقاومت، احتمالا کمی محتاط تر عمل خواهند کرد.

افزایش قدرت خریداران حقیقی

با اینکه شاخص به محدوده مقاومتی مهمی رسیده و انتظار این بود که عرضه ها در بازار قدرت بیشتری پیدا کنند، اما این اتفاق رخ نداده و در مقابل، شاخص قدرت خریداران حقیقی افزایش پیدا کرده است. شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 1.16 در معاملات روز یکشنبه، به عدد 1.45 برابر در معاملات روز دوشنبه رسید که این می تواند یک پارامتر مهم برای شکسته شدن مقاومت شاخص کل بورس تهران باشد.

روز گذشته هر کد حقیقی در بورس به طور میانگین 23.3 میلیون تومان خرید انجام داد و 16.1 میلیون تومان هم فروش داشت که این موضوع نشان دهنده کوچک تر شدن عدد فروش در بخش عرضه ها است.

در انتظار بزرگ شدن صف های خرید

از طرفی افزایش مالکیت حقیقی در روز گذشته 148 میلیارد تومان بوده که نشان دهنده خوش بینی معامله گران حقیقی به وضعیت بورس، حتی پیش از شکسته شدن یک محدوده مقاومتی است.

وجود 434 نماد مثبت در معاملات دیروز، در مقابل 200 نماد منفی، نشان می دهد که وضعیت کلی بورس همچنان مساعد است. گرچه روز گذشته عدد بزرگی در صف های خرید وجود نداشت و 675 میلیارد تومان صف خرید در مقابل 66 میلیارد تومان صف فروش، عدد چندان غافلگیر کننده ای نیست، اما می توان پیش بینی کرد که درصورت شکسته شدن قطعی مقاومت شاخص کل، عدد صف های خرید بزرگ تر و عدد صف های فروش کوچک تر شود.

با این حال هر لحظه ممکن است فشار فروش در این محدوده مقاومتی افزایش یابد و به سرعت، خوش بینی معامله گران را تبدیل به یاس و ناامیدی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید