سیگنال مثبت از جانب ارزش معاملات

خوش بینی بورس به مذاکرات/پیش‌بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۱۵۰۹۵
اقتصادنیوز: بورس تهران به کوچک ترین اخبار درباره مذاکرات هسته ای واکنش نشان می دهد. این واکنش در روز گذشته، مثبت و در جهت بهبود وضعیت معاملات بود.
خوش بینی بورس به مذاکرات/پیش‌بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بورس تهران به شدت وابسته به اخبار مذاکرات هسته ای شده است. روز گذشته پس از آنکه سخنگوی وزارت خارجه آخرین مباحث درباره مذاکرات هسته ای را مطرح کرد، روند معاملات بورس عوض شد و به خصوص در نمادهای خودرویی، تقاضای خوبی شکل گرفت.

البته معاملات روز گذشته بورس بیشتر شبیه به درجا زدن بود و با وجود مثبت شدن نمادهای دو صنعت خودرو و بانک، وضعیت معاملات صنایع دیگر به شکلی بود که شاخص کل تقریبا تغییر خاصی نداشت.

ناگفته نماند که وضعیت نمادهای کوچک، بهتر از نمادهای بزرگ بود و همان طور که از معاملات روز یکشنبه مشخص شد، افت بازار چندان جای نگرانی نداشت. با این وجود بازار همچنان چشم به اخبار مذاکرات هسته ای دارد و هر تغییر رویکردی از جانب مذاکره کنندگان می تواند در روند معاملات آینده بورس اثر بگذارد.

سیگنال مثبت از جانب ارزش معاملات

نکته مثبتی که در معاملات روز گذشته مشاهده شد و در بازار امروز اثرگذار خواهد بود، روند منفی به مثبت بازار است. به این شکل که بازار ابتدا منفی بود و از میانه معاملات وضعیت بهبود یافت و بسیاری از سهم ها تغییر جهت دادند. بر اثر این تغییرات، تعداد نمادهای مثبت در دقایق پایانی بازار به 370 عدد رسید که در مقایسه با 280 نماد منفی، چشم انداز بازار امروز را مثبت نگه می دارد.

از طرفی روز گذشته ارزش معاملات خرد هم افزایش یافت. دیروز ارزش معاملات خرد بورس به بیش از 3300 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با رقم 3100 میلیارد تومان در روز یکشنبه، وضعیت بهتری را نشان می دهد.

همین که ارزش معاملات خرد افزایشی باشد، فارغ از اینکه شاخص رشد کند یا خیر، نکته ای مثبت و امیدوارکننده است. افزایش معاملات خرد بازار نشان دهنده آشتی سرمایه گذاران با بورس است و نوید روزهای بهتر را می دهد.

بهبود وضعیت خریداران

دیروز با اینکه 40 میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد اما شاخص قدرت خریداران حقیقی نسبت به روز یکشنبه کمی بهبود یافت و از عدد 0.77 به عدد 0.89 رسید که همین مسئله نیز مثبت است.

با این حساب برای آغاز معاملات امروز، احتمال روندی مثبت وجود دارد که با رشد شاخص ها همراه است. اما رشد بازار فعلا نمی تواند چندان بزرگ و خیره کننده باشد مگر اینکه اخباری جدی تر درباره روند مذاکرات هسته ای منتشر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید