بررسی معاملات بازار سهام در هفته اخیر؛

حقیقی‌های بورس فعالتر شدند/افت شاخص فرابورس

کدخبر: ۵۱۵۶۲۹
در این هفته شاخص های بورس عملکرد متفاوتی نسبت به شاخص فرابورس داشتند. برخلاف شاخص کل فرابورس که افت کرد، شاخص کل بورس رشدی جزئی داشت.
حقیقی‌های بورس فعالتر شدند/افت شاخص فرابورس

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران این هفته متاثر از خبرهای برجامی، نوسانات متفاوتی داشت. شاخص کل بورس در جریان معاملات این هفته 2900 واحد معادل 2 دهم درصد رشد کرد. شاخص هم وزن نیز 9400 واحد معادل 2.43 درصد رشد داشت.

اما شاخص فرابورس 105 واحد معادل 55 صدم درصد افت را به ثبت رساند. به طور کلی می توان گفت که بهترین عملکرد را شاخص هم وزن داشته که با این حساب می توان نتیجه گرفت این هفته، هفته نمادهای کوچک و متوسط بازار بوده و نمادهای بزرگ بورسی اکثرا درجا زده اند.

رشد متوالی ارزش معاملات خرد

مهم ترین موضوع در معاملات هفته جاری، رشد آهسته و پیوسته ارزش معاملات خرد در بازار سهام بود. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، ارزش معاملات خرد کمی پایین تر از 2000 میلیارد تومان بود اما در روز شنبه این هفته ارزش معاملات به 2800 میلیارد تومان رسید که رشد خوبی بود.

در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه نیز ارزش معاملات به ترتیب 3100، 3300، 3400 و 3500 میلیارد تومان بود که رشدی آهسته اما پیوسته را به ثبت رسانده است. با توجه به نوسانات شاخص ها در این هفته و رشد ارزش معاملات خرد، می توان برآیند کلی معاملات هفته جاری را مثبت و امیدوارکننده دانست.

خروج پول در 4 روز هفته

با وجود مثبت شدن شاخص های بورس و افزایش ارزش معاملات خرد، اما در بخش ورود و خروج پول حقیقی ها تنها یک روز ورود پول ثبت شد و 4 روز خروج پول اتفاق افتاد.

در روز شنبه سهامداران حقیقی بازار 170 میلیارد تومان پول جدید به بورس تزریق کردند و در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه جمعا بیش از 550 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

خروج پول از بازار بیشتر به این دلیل رخ داده که فعلا سهامداران نسبت به ابهامات مذاکرات هسته ای چشم انداز روشن و قطعی ندارند و ریسک پذیری آن ها باعث شده که فعلا به روند معاملات اطمینان زیادی نداشته باشند.

خروج 300 میلیارد تومان پول خرد از صندوق ها و اوراق بدهی

در روز شنبه که سهامداران پول جدید به بازار تزریق کردند، بیش از 420 میلیارد تومان هم نقدینگی از صندوق ها و اوراق بدهی خارج کردند. در روزهای یکشنبه و دوشنبه هم جمعا بیش از 160 میلیارد تومان پول از این ابزارهای مالی خارج شد اما دوباره در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ورود پول به صندوق ها و اوراق بدهی وارد شد که رقم آن بیش از 270 میلیارد تومان بود.

بیشترین ورود پول به این ابزارهای مالی در روز چهارشنبه رخ داد که در این روز شاخص کل بیش از 8 هزار واحد افت کرده است. در مجموع می توان گفت در این هفته حدود 300 میلیارد تومان پول از صندوق ها و اوراق بدهی خارج شده است.

رشد موقت قدرت خرید حقیقی ها

در این هفته قدرت خریداران حقیقی در دو روز معاملاتی بیشتر از فروشندگان حقیقی بود و در سه روز معاملاتی قدرت آن ها کمتر از فروشندگان شد.

در روزهای شنبه و سه شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.20 و 1.13 رسید. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه هم این شاخص به ترتیب 0.77، 0.89 و 0.91 بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید