به گزارش اکوایران؛ دادهای اعلام شده از روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری نشان دهنده آن است که شکر سفید با نوسان اندک در 6 ماه از سال همواره عنوان رکوردار افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. بطوریکه در مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل این رشد به 75.8 درصد رسیده است. متوسط قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در مهر سال ۱۴۰۰ به حدود 14 هزار و 615 تومان رسید، این در حالی که در مدت مشابه فروردین سال ۹۹ قیمت شکر برابر با 8 قیمت هزار و 314 تومان بود.

«برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» 8 محصولی هستند که در مهر ماه روند قیمتی آنها ارزیابی شده و روند قیمتی آنها نشان از آن دارد که تمام این اقلام رشد 17 تا 75.8 درصدی داشته اند.

قیمت کالای اساسی در مهر

دادهای اعلام شده نشان دهنده آن است که قیمت برنج طارم اعلام نیز در مهر ۱۴۰۰ در مجموع ۶۱.۳ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت هر کیلوگرم آن از ۲۹ هزار و 341 تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۴۷ هزار و 331 تومان در مهر ۱۴۰۰ رسیده است. برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت رشد 61.8 درصدی داشته و قیمت آن به 46 هزار و 425 تومان رسیده است. 

براین اساس قیمت گوشت گوساله نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 60.4 درصدی داشته و از هر کیلو  ۸۲ هزار و 460 تومان در مهر ۱۳۹۹ به 132 هزار ۲۴۳ تومان در مهر ۱۴۰۰ رسیده است.

گوشت مرغ تازه نیز با ۴۲.۳ درصد افزایش قیمت از هر کیلوگرم ۱۹ هزار و 659 تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۲۷ هزار و 981 تومان در مهر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط نیز از ۹۹ هزار و 443 تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۱۳۲هزار و 739 تومان در مهر ۱۴۰۰ افزایش یافته و رشد 33.5 درصدی داشته است.

قیمت برنج تایلندی نیز در این مدت ۲۹.۸درصد افزایش داشته و از هر کیلوگرم ۱۲ هزار و 681 تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۱۶ هزار و 460 تومان در مهر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک نیز از ۲۳ هزار و 404 تومان به ۲۷ هزار و 390 تومان افزایش یافته و براین اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یاد شده ۱۷ درصد افزایش داشته است.

Untitled