به گزارش اکوایران؛ «جیان مارکو ریتزو» که مهرماه امسال استوارنامه خود را تقدیم وزیر خارجه ایران کرد و مسولیت سفارت بلژیک در تهران را برعهده گرفته‌است، پیش از این سفیر این کشور در روسیه بود و به گفته خود، حضور در ایران اولین ماموریت وی در منطقه خاورمیانه است. او به همراه دو رایزن بازرگانی سفارت بلژیک در ملاقات با مسعود خوانساری، اولویت ماموریت خود در این سفارت را احیای روابط اقتصادی دو کشور ایران و بلژیک که به گفته وی، قدمت آن به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد، عنوان کرد . وی یادآور شد که تیم اقتصادی فعال در سفارت بلژیک تلاش می‌کند با همکاری بخش‌های اقتصادی از ایران، به ویژه اتاق بازرگانی تهران، کانال‌های ارتباطی میان کسب‌و‌کارهای دو کشور همچنان باز بماند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، جیان‌مارکو ریتزو در گفت‌و‌گو با رئیس اتاق تهران، به نقش این اتاق در ایجاد تحول در مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور اشاره کرد و در همین رابطه، آمادگی سفارت بلژیک و بخش اقتصادی این نهاد را برای استفاده از ظرفیت‌ و توانمندی‌های اتاق تهران در توسعه مناسبات اقتصادی ایران و بلژیک اعلام کرد.

رئیس اتاق تهران نیز در این ملاقات، با تاکید بر آمادگی این اتاق در همکاری با سفارت بلژیک با هدف تسهیل مناسبات اقتصادی و بازکردن گره‌های موجود، توضیحاتی در رابطه با فعالیت‌ها و ظرفیت‌های اتاق تهران ارائه داد.

مسعود خوانساری همچنین با اشاره به فعالیت مرکز داوری اتاق تهران، یادآور شد که شرکت‌های بلژیکی طی قرارداد همکاری با بنگاه‌های ایرانی، می‌توانند این مرکز را به عنوان داور و حکم میان خود قرار دهند. این در حالی است که به گفته وی، اتاق تهران به تازگی موفق به اخذ کرسی داوری در نهاد اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) شده‌است.

وی سپس، با اشاره به برگزاری وبینارهای تجاری میان ایران و برخی دیگر از کشورها، که طی دوره تحریم و کرونا، به طور نظام‌مند در اتاق تهران برگزار می‌شود، پیشنهاد برپایی وبینار تجارت ایران و بلژیک با هدف آشنایی و معرفی کسب‌و‌کارها و صاحبان صنایع و بنگاه‌ها دو کشور به یکدیگر را مطرح که مورد استقبال سفیر بلژیک قرار گرفت. در این نشست همچنین رایزنان بازرگانی سفارت بلژیک در تهران، توضیحاتی در رابطه با برنامه‌های بخش اقتصادی این سفارت برای توسعه همکاری‌ها و زمینه‌های کاری میان شرکت‌های دو کشور ارائه دادند.