به گزارش اکوایران ؛ نخستین قطار کریدور ریلی اسلام‌آباد - تهران- استانبول، از مرز میرجاوه وارد ایران شده و قرار است پس از انجام عملیات ترانشیپمنت از مرز رازی به مقصد استانبول اعزام شود.

دراین‌باره خبرگزاری آناتولی در گزارشی آورده، نخستین قطار مسیر ریلی پاکستان _ ایران و ترکیه با 13 واگن حامل خرما، برنج و نمک از اسلام آباد به راه افتاد. با از سرگیری فعالیت این مسیر، هزینه ها نصف شده و مدت سفر به 10 روز کاهش می‌یابد.

با توجه به ظرفیت‌های موجود برای حمل بار از پاکستان به ترکیه و اروپا و بالعکس، راه آهن‌های سه کشور ترکیه، ایران و پاکستان، تلاش ویژه‌ای برای راه اندازی قطارهای برنامه‌ای، منظم و دو سر بار انجام دادند چراکه این مسیر، کوتاه‌ترین کریدور از جنوب آسیا و پاکستان تا ترکیه و اروپا محسوب می‌شود.

این کریدور جایگزین مسیر دریایی کانال سوئز است که پیش از این استفاده می‌شد؛ به این ترتیب که کالا از بنادر پاکستان از مسیر دریایی و از اقیانوس هند،‌ کانال سوئز و دریای مدیترانه به ترکیه می‌رسید. حال این مسیر ریلی به دلیل کوتاه‌تر شدن مسافت و ارزان‌تر بودن می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

ازسرگیری قطار اکو گامی در مسیر تقویت ارتباطات و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است که به ثبات و صلح منطقه کمک موثری می‌کند. بهره برداری از این کریدور همچنین موجب رونق فعالیت‌های اقتصادی در منطقه خواهد شد.

طول این کریدور ریلی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که ۱۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، ۲۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و ۱۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد. زمان سیر قطار در این مسیر ریلی، کمتر از نصف زمان جابه‌جایی حمل کالا در مسیر دریایی برآورد شده است.

قطار اکو سه‌شنبه ۳۰ آذرماه با حضور مقامات عالی‌رتبه پاکستان، سفرای ایران، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان در اسلام آباد، حرکت خود را به سمت ایستگاه راه آهن زاهدان آغاز کرد.

3349582