به گزارش اکوایران؛ تسهیل مبادلات تجاری و روی آوردن سایر کشورها به استفاده از رمزارز در مبادلات تجاری موجب شد تا ایران هم وارد این مسیر شود، بطوریکه به گفته علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه و تجارت رمزارزها یکی از ابزارهایی است که می‌توان برای حوزه تجارت از آن استفاده کرد. به همین منظور سامانه‌ای در این خصوص طراحی شده و مجوزهای استفاده از رمزارزها برای واردات هم گرفته شده است. همچنین مذاکراتی در مورد استفاده از رمزارزهایی که در داخل کشور ماین می‌شوند صورت گرفته است.

در تجارت جهانی به همکاری نهادهای واسط متعددی نیاز است که تعداد بالای این واسطه ها باعث افزایش مشکلات و دشوار شدن معاملات می شود، بنابراین فعالان اقتصادی به دنبال یافتن راهکارهایی برای تسهیل بیشتر تجارت جهانی هستند؛ روشی که به استفاده از رمز ارزها منتهی شد.

پیمان پاک همچنین در رابطه با استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت خارجی گفت: سامانه‌های را طراحی کرده‌ایم که در حال برقراری ارتباط این سامانه با سامانه جامع تجارت است . رمزارزها فرصتی تا صادرکننده اعتبار خود رابه راحتی منتقل کند.

رییس سازمان توسعه و تجارت امروز در نشست خبری تبیین سیاست های تجارت خارجی کشور و دستاوردهای اخیر حوزه تجارت خارجی ضمن اعلام خبر فراهم شدن زمینه استفاده از رمز ارز در مبادلات تجاری چند خبر دیگر را نیز اعلام کرد که شامل «رشد صادرات غیرنفتی»، «پیش بینی صادرات 7.5 میلیارد دلاری به روسیه در افق 1404» ، «برگزاری کمیسیون مشترک عربستان» و... می شود.

صادرات امسال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد

 پیمان پاک در ادامه در خصوص اینکه  ارزش صادراتی کشور در 9 ماهه 1400 گفت: در بازه ۹ماهه ابتدای سال حجم صادرات رشد قابل توجهی داشته است‌ و تا پایان سال میزان صادرات غیرنفتی به ۴۵میلیارد دلار خواهد رسید. براساس آمار اعلام شده وزیر صمت اعلام کرد صادرات تا پایان امسال نسبت به سال گذشته ۵ میلیارد دلار افزایش یافته و با اقدامات انجام شده صادرات در ۹ ماهه امسال از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده و این افزایش صادرات نتیجه توجه مسولین ارشد به حوزه تجارت خارجی و شنیدن مسایل و مشکلات تجار و صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه امید می رود که صادرات تا پایان سال افزایش یابد اظهار داشت: پیش بینی می شود با اقدامات انجام شده صادرات تا پایان سال از ۴۵ میلیارد دلار عبور کند البته این در حالی است که برای صادرات به دو کشور افغانستان و ترکیه دچار چالش‌هایی بوده ایم اما این چالش ها در حال رفع است و به عنوان مثال در مورد افغانستان با پیگیری‌های انجام شده مشکلات برطرف می شود.

صادرات ۷.۵ میلیارد دلاری به روسیه

اما حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه یکی دیگر از مواردی بود که امروز رییس سازمان توسعه و تجارت به آن پرداخت و در این خصوص گفت: صادرات به روسیه در افق  ۱۴۰۴ به ۷.۵ میلیارد دلار می رسد.

معاون وزیر صمت در رابطه با اینکه با چه ظرفیت و امکاناتی قرار است صادرات ایران به روسیه ۸ میلیارد دلار افزایش یابد، عنوان کرد: جلسات متعددی برای توسعه صادرات برگزار شده و ظرفیت سنجی انجام شده است و با توجه به هدف گذاری انجام شده در افق ۱۴۰۴ ، هدف گذاری شده که صادرات ما به روسیه به ۷ و نیم میلیارد دلار برسد و با توجه به امکانات و ظرفیت ها این موضوع قابل تحقق است.

وی با اشاره به اینکه روسیه سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، بیان داشت: این در حالی است که در حال حاضر صادرات ما به این کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است اما امسال صادرات به این کشور به ۷۰۰میلیون دلار می رسد.

پیمان‌پاک در ادامه اظهار داشت:‌تأکید رئیس‌جمهور توسعه تجارت همه‌جانبه با کشورهای مستقل است و کشور روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا و حتی برخی کشورهای اتحادیه اروپا نیز مورد توجه ما برای برقراری تجارت است.

معاون وزیر صمت در مورد توسعه تجارت به روسیه اظهار داشت:‌ ایران در خصوص تک تک محصولات مورد نیاز روسیه مزیت نسبی دارد و از ظرفیت صادراتی لازم به این کشور در حوزه‌های مختلف مانند محصولات کشاورزی، صنایع دستی، کاشی و سرامیک و محصولات پتروشیمی برخوردار است اما باید زیرساخت‌ها را تعریف و تسهیل کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: مشکلات درباره توسعه روابط تجاری با روسیه احصا شده است و راهکارها به دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت تبدیل شده است. در جلساتی که رئیس‌جمهور در روسیه داشت درباره مسائلی همچون تعدد بانک‌ها برای بهبود روابط تجاری و همچنین استفاده از سیستم‌های جایگزین بانکی بحث و گفت‌وگو شده است.

وی افزود: در حال حاضر در خصوص نقل و انتقال پول به روسیه مشکلی وجود ندارد و حتی ال‌سی گشایش می‌شود اما با این وجود بحث‌های جایگزین برای تسهیل روابط تجاری از جمله تهاتر هستیم.

رشد 10 تا 15 درصدی بازگشت ارز صادراتی

وی همچنین درباره آخرین آمار بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت: در این رابطه بانک مرکزی باید اطلاعات را اعلام کند اما طی سه ماه گذشته میزان بازگشت ارز صادراتی حدود 10 تا 15 درصد افزایش داشته که این مسأ‌له ناشی از تنوع‌بخشی به مسیر بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

 دولت به دنبال بهبود روابط با عربستان

وی در رابطه با توسعه تجارت با عربستان بیان داشت: دولت به دنبال بهبود روابط با عربستان است، کمیسیون مشترک عربستان به وزارت صمت منتقل شده و برنامه‌ریزی‌هایی برای بهبود روابط تجاری با این کشور در حال انجام است البته کمیسیون مشترکی نیز برای عمان تشکیل شده و در هفته‌های آتی در مسقط جلسه‌ این کمیسیون برگزار می‌شود.

برگشت محصولات تجاری ایران سالانه ۳ درصد است

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه کیفیت کالاهای صادراتی  مورد تاکید ما است، گفت: برگشت محصولات کشاورزی مختص کشور ما نیست بلکه به دلیل وجود آفلاتوکسین(نوعی از سموم قارچی) سالانه محصولات زیادی در حوزه خلیج فارس، حوزه روسیه و دیگر کشورهای جهان برگشت می‌خورد و یا امحا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم  پذیرش کالاهای ایرانی سالانه بین دو تا سه درصد است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که مجموعه‌های تولیدی ما زحمت می کشند و ما فضا را باید به سمت  فضای بین المللی هدایت کنیم. بنابراین یکی از اقدامات ما در حوزه پایانه‌های صادراتی است که باید توسعه یابد.

پیمان پاک افزود: در  کنار توسعه پایانه‌های صادراتی باید مجموعه‌های مشابه آن در فضای کاملا حرفه‌ای همچون گمرک، قرنطینه و آزمایشگاه توسعه پیدا کنند. یعنی علاوه بر کل اطلاعات تولیدکننده، مزرعه، رصد نهاده‌های مصرفی با بارکد در گمرکات، سیستم به طور کامل خودکار و بروز شود و در عین حال در مبادی صادراتی تمام نظارت‌های حرفه‌ای بسته بندی، مدیریت  فراوری و استانداردسازی به طور منظم شکل بگیرد.