به گزارش اکوایران؛‌ آخرین وضعیت خرید تضمینی در کشور نشان دهنده آن است که خرید تضمینی گندم در کشور از مرز 4 میلیون تن گذشته است و با این شرایط تاکنون خرید گندم در کشور افزایش 888 هزار تنی نسبت به سال گذشته داشته است.

با توجه به جنگ اوکراین و کمبود گندم در دنیا کشورهای وابسته به گندم در سال جاری به فکر تامین گندم از سرزمین اصلی افتاده اند و برای تامین بخش واردات نیز کشورهای جایگزین را در دستور کار قرار داده اند. ایران نیز در این زمینه سعی کرده است زمین های بیشتری را  زیرکشت ببرد تا به این طریق بتواند بخشی از نیاز داخلی خود را تامین کند.

براساس ارزیابی های صورت گرفته خرید تضمینی گندم از کشاورزان در 31 استان کشور تا تاکنون به بیش از 4 میلیون و 92 هزار تن رسیده است.

به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ از چهارم فروردین‌ماه 4 میلیون و 92 هزار تن گندم    از 31 استان کشور خریداری شده که ارزش گندم های خریداری شده بیش از 47 هزار و 333 میلیارد تومان است.

این گزارش می‌افزاید، سال گذشته خرید تضمینی این محصول کشاورزی تا این مقطع از سال زراعی، 3 میلیون و 204 هزار تن بود که امسال تا این تاریخ، خرید تضمینی گندم در کشور از رشدی بالغ بر 28 درصد برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، یک سوم کل خرید گندم کشور از میان 31 استان از چهار فروردین سال جاری به استان خوزستان رسید. استان خوزستان با خرید یک میلیون و 355 هزار تن، یک سوم کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن، به ترتیب استان گلستان با خرید 720 هزار تن و استان فارس با خرید 411 هزار تن، پیشتاز خرید این محصول کشاورزی در کشور هستند.

 همزمان با خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم در کشور، خرید تضمینی یک محصول راهبردی دیگر از کشاورزان کشور نیز از ابتدای سال جاری آغاز شده که تاکنون، 93 هزار تن دانه‌ی روغنی کلزا به ارزش یک هزار و 332 میلیارد تومان از کلزاکاران خریداری شده و در خرید این محصول کشاورزی نیز، استان‌ خوزستان با خرید 56 هزار تن پیشتاز است و پس از آن به ترتیب استان‌های ایلام و فارس قرار دارند.