به گزارش اکوایران: براساس گزارش شاخص مدیران خرید فعالان اقتصادی برای کل اقتصاد ایران نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. از سوی دیگر در این ماه دو مولفه «میزان سفارشات جدید مشتریان» و «موجودی مواد‌اولیه یا لوازم خریداری‌ شده»  زیر 50 ثبت شده‌اند و عدد به دست آمده برای سایر مولفه‌های اصلی در مقایسه با ماه قبل کمتر شده‌ است.

از سوی دیگر بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در تیرماه عدد ۵۳,۹۳ به دست آمده است که طی ۵ ماه اخیر (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) به کمترین مقدار خود رسیده است و با شدت رشد بسیار کمتری نسبت به ماه قیل همراه بوده است.

شامخ 2

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، نتایج سی و چهارمین دوره شامخ کل اقتصاد و چهل و ششمین دوره شامخ بخش صنعت نشان دهنده آن است که در تیرماه سال جاری کل اقتصاد با 4.36 درصد افت به ماه قبل  به 50.10 رسیده و شامخ بخش صنعت با کاهش 5.72 واحد درصد رسید و به رقم 53.92 درصد رسید.  

طبق نتایج بررسی‌های شاخص مدیران خرید (PMI) برای کل اقتصاد ایران در تیرماه ۱۴۰۱، در این ماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان ۴۷,۱۴ واحد ثبت شده که کمترین میزان طی ۳ ماه اخیر (از فروردین‌ماه) است. این شاخص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و ساختمان با رکود همراه بوده است.

شامخ  3

وضعیت شامخ کل

وضعیت شاخص های مدیران خرید در تیرماه چگونه بوده است؟ براساس ارزیابی های صورت گرفته شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در تیرماه ۵۱,۱۷ واحد بوده و برای سومین ماه پیاپی کاهش یافته است. نگرانی‌ها در مورد تضعیف تقاضا به دلیل نگرانی‌های ناشی از کاهش قدرت خرید و تورم، باعث کاهش انتظارات کسب‌وکارها و کاهش خرید مواد اولیه و عقب‌نشینی در استخدام شده است.

در مقابل، شاخص موجودی محصول (انبار) در تیرماه ۵۷,۱۰ واحد برآورد شده که بیشترین میزان از ابتدای شروع طرح (دوره ۳۴ ماهه) است. از سوی دیگر شاخص میزان صادرات کالا و خدمات نیز به ۴۶.۹۶ واحد رسیده که یکی از کمترین مقادیر طی ۹ ماه گذشته (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) است.

در سایه کاهش تقاضای بازار و تضعیف قدرت خرید متقاضیان، شاخص میزان فروش محصولات نیز در تیرماه به ۴۶,۳۲ واحد رسیده که طی ۱۱ ماه گذشته (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) یکی از کمترین مقادیر خود از شهریورماه ۱۴۰۰ است. این شاخص در هر سه بخش اصلی اقتصاد با کاهش روبرو بوده است.

یکی از مهم‌ترین نکات گزارش شامخ در تیرماه ۱۴۰۱ این است که شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده به ۵۰,۱۸ واحد رسیده که طی ۱۶ ماه گذشته (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) یکی از کمترین مقادیر محسوب می‌شود و منعکس‌کننده انتظارات بسیار بدبینانه شرایط فعالان اقتصادی به‌ویژه در بخش خدمات و کشاورزی در مردادماه است.

شامخ 0