به گزارش اکوایران: ارزیابی روند صادرات محصولات کشاورزی در مدت زمان مورد بررسی نشان دهنده آن است که از میان 7 قلم کالای اصلی گروه کشاورزی و صنایع غذایی سه گروه «صنایع تبدیلی» ، «محصولات لبنی» و «محصولات حیوانی و صنایع وابسته» توانسته اند رشد صادرات داشته باشند و سایر محصولات افت صادرات را ثبت کرده اند.

به اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و تجارت در فصل اول سال جاری ارزش محصولات کشاروزی و صنایع غذایی برابر با یک میلیارد و 86 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 13 درصدی داشته است. از سوی دیگر مجموع وزن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی در این مدت نیز برابر با یک میلیون و 247 هزار تن بوده است که در این بخش نیز با افت روبرو بوده ایم.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده «میوه و تره‌بار» بیشترین سهم از صادرات در این مدت را به خود اختصاص داده است، با این حال این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 8 درصدی داشته است. مجموع صادرات این بخش به لحاظ ارزشی برابر با 454 میلیون دلار بوده  و وزن «میوه و تره‌بار» صادراتی در این مدت نیز افت 8 درصدی را ثبت کرده است.

صنایع

 اما در این مدت «صنایع تبدیلی» و «محصولات لبنی» در جایگاه بعدی با بیشترین رشد صادرات قرار داشته اند. براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و تجارت حجم صادرات این دو بخش به لحاظ ارزشی برابر با 146 میلیون دلار بوده که «صنایع تبدیلی» رشدی یک درصدی به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و ارزش «صنایع تبدیلی» در قیاس با سال گذشته 60 درصد بوده است.