اکوایران: با نزدیک شدن به شروع مسابقات جام جهانی 2022 قطر هرچند ایران سعی کرد تا بیشترین سهم از  همسایگی با این کشور را بدست آورد؛ اما با نزدیک شدن به این مسابقات سهم ایران تنها به کاهش درصدی از تعهدات ارزی برخی اقلام خوراکی از جمله «محصولات غذایی، میوه و تره‌بار، خشکبار، صنایع دستی و فرش» منجر شد.  

به گزارش اکوایران: رییس سازمان توسعه و تجارت با تشریح مصوبات کمیته ارزی اعلام کرد، براساس مقرارات  مقرر شد مقرر شد تا صادرات به قطر از اول شهریورماه تا 30 آبان‌ماه برای 5 گروه کالایی تنها 70 درصد تعهد ارزی داشته و 6 ماه نیز فرصت بازگشت ارز برای این کالاها در نظر گرفته شده است.

سهم اندک ایران از این تورنمت جهانی در حالی است که ایران با توجه به نزدیکی به قطر پیشنهادات بسیاری برای استفاده از این موقعیت مطرح کرده بود، اما کشورهای عربی «عربستان، امارات، عمان و کویت» در این زمینه پیش دستی کردند و توانستند امتیازهای خوبی به دست آوردند به طوریکه بخش اعظمی از پروازهای مسابقات به کشورهای عربی رسید؛ اما ایران با توجه به کمبود ایرلاین این موقعیت را از دست داد به همین دلیل سعی کرد. بتواند در استقرار میهمانان این مسابقات بتواند سهمی بدست آورد و از شهرهای جنوبی خود استفاده کند. اما ظاهرا در این زمیته همه موفق نبوده و حال دو کشور به صادرات برخی اقلام از ایران برای دوره جام جهانی بسنده کرده اند.  

 در این خصوص علیرضا پیمان‌پاک در مورد آخرین مصوبات کمیته اقدام ارزی و شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص بهره‌مندی تولیدکنندگان، تجار و صادرکنندگان از ظرفیت برگزاری جام جهانی در قطر گفت: با توجه به ضرورتی‌که در این موضوع وجود دارد و نظر به تاکید بر توسعه روابط تجاری در سفر امیر قطر به تهران و سفر رئیس جمهور به قطر، مشوق‌هایی برای 5 گروه کالایی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه براساس مشکلاتی که در خصوص زیرساخت‌های لجستیکی حمل و نقل، گمرک و شناخت وجود دارد، این مشوق‌ها اتخاذ شده است، ادامه داد: مقرر شد تا 5 گروه کالایی «محصولات غذایی، میوه و تره‌بار، خشکبار، صنایع دستی و فرش» از تاریخ یک شهریور تا 30 آبان‌ماه برای صادرات به قطر تنها 70 درصد تعهد ارزی داشته باشند و 30 درصد ارز صادراتی را در مصارف خود برای هزینه‌ها مصرف کنند، همچنین زمان بازگشت ارز حاصل از این صادرات نیز به 6 ماه از تاریخ صدور پروانه افزایش یافته است.

وی در خصوص راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی از بندرعباس به بندر حمد قطر تاکید کرد: با هماهنگی سازمان بنادر این خط راه‌اندازی شده و تجار می‌توانند از طریق اداره کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت و سازمان بنادر اطلاعات بیشتر را کسب کنند.

وی همچنین افزود: رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر نیز پس از ارتباط با مجموعه‌های مختلف و مذاکراتی که داشته، ترتیبی فراهم کرده تا تجار و تامین کنندگان محصولات مصرفی در جام جهانی بتوانند از ایرانی‌ها خرید کنند.

پیمان پاک همچنین در مورد نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان به قطر در ایام ذکر شده گفت: در خصوص بازگشت ارز هم ترتیباتی اتخاذ شده تا با پیاده شدن یک سیستم مالی، از ارز حاصل از صادرات به قطر، صادرکنندگان بتواند در جایی‌که نیاز دارند، از حواله استفاده کنند. در این خصوص هم میز قطر و اداره کل آغرب آسیای سازمان توسعه تجارت می‌تواند تجار را راهنمایی کند.