به گزارش اکوایران؛ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که هم زمان شاخص مدیران خرید برای بخش صنعت نیز در این ماه عدد 48.45 محاسبه شده که کمترین مقدار طی 12 ماه اخیر (به‌جز فروردین) است.

براساس این گزارش در این ماه به‌جز  دو مؤلفه «سرعت انجام و تحویل سفارش» و «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» برای شاخص کل اقتصاد سایر مؤلفه‌های اصلی کمتر عددی کمتر از 50 را ثبت کرده اند. فعالان اقتصادی از مولفه «رکوردشکنی کاهش تقاضای بازار» در مردادماه و فشار به بنگاههای اقتصادی از عمده دلایل کاهش عدد شاخص کل در مرداد ماه می دانند. هر چند همچنان نسبت به بهبود اوضاع در ماه بعد امیدوار هستند. فعالان اقتصادی معتقدند امید به بسته شدن برجام موجب شده تا امید به بهبود شاخص کل برای ماه آینده به وجود آید.  

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می توان گفت در مرداد ماه ماه شامخ کل اقتصاد ایران نتوانسته از مرز رکود عبور کند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، شامخ کل اقتصاد در مرداد نشان دهنده آن است که «شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان» با عدد (42.33) برای دومین ماه پیاپی رکود داشته و به کمترین میزان طی 13 ماه اخیر (به‌غیراز فروردین‌ماه) رسیده است. این شاخص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و صنعت با کاهش همراه بوده است. به عقیده فعالان اقتصادی انتظار خریداران برای مذاکرات برجام و کاهش قدرت خرید مشتریان باعث کاهش شدید میزان تقاضا شده است.

همچنین در مرداد ماه شاخص قیمت محصولات تولید شده و خدمات ارائه شده (51.96) به کمترین مقدار 28 ماه اخیر از اردیبهشت 99 رسیده و شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای معوق در مردادماه (55.47) نسبت به ماه گذشته (57.10) کاهش جزئی داشته و دارای یکی از بیشترین مقادیر خود از ابتدای شروع طرح است.

شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده (63.72) طی 4 ماه اخیر به بیشترین میزان خود رسیده که نشان‌دهنده انتظارات خوش‌بینانه فعالان اقتصادی به بهبود فعالیت‌ها در شهریورماه است. فعالان اقتصادی معتقدند امید به بسته شدن پرونده برجام موجب شده تا این امید در میان فعالان اقتصادی به وجود آید و با این شرایط عدد این شاخص نسبت به ماه قبل رشدی 13.54 درصدی داشته است.شامخ 2

شاخص مدیران خرید کل اقتصاد

شاخص «میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» در مردادماه (47.37) به کمترین مقدار 7 ماه اخیر (به‌غیراز فروردین‌ماه) رسیده است. بخش صنعت و خدمات و کشاورزی بیشترین کاهش و رکود را داشتند. قطعی‌های برق، تعطیلات تابستانی و کاهش تقاضا در رکود مردادماه مؤثر بودند.

شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» در مردادماه (42.33) برای دومین ماه پیاپی رکود داشته و به کمترین میزان طی 13 ماه اخیر (به‌غیراز فروردین‌ماه) رسیده است. این شاخص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و صنعت با کاهش همراه بوده است. به عقیده فعالان اقتصادی انتظار خریداران برای مذاکرات برجام و کاهش قدرت خرید مشتریان باعث کاهش شدید میزان تقاضا شده است.

از سوی دیگر شاخص «موجودی مواد اولیه و لوازم خریداری‌ شده» در مردادماه (44.38) همچنان با رکود همراه است و به کمترین میزان طی چهار ماه اخیر رسیده است. نوسانات قیمتی و کمبود شدید نقدینگی کاهش موجودی مواد اولیه را به همراه داشته است، کاهش موجودی مواد اولیه یکی از عوامل اثرگذار برتولید محسوب می شود.

بررسی گزارش شامخ نشان دهنده آن است که عدد شاخص «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» در مردادماه (57.16)، بیشترین مقدار از ابتدای شروع طرح را ثبت کرده است. بسیاری از شرکت‌ها با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستند. به گفته فعالان اقتصادی به دلیل مشکلات اقتصادی نیروی کار تمایلی به کار در کارخانه ندارند و نیروی کار جدید نیز بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی ادامه همکاری نمی‌دهند و به‌ناچار باید نیروی کار جدید استخدام کنند.

در میان شاخص مورد ارزیابی شاخص «قیمت محصولات تولید شده و خدمات ارائه شده» (51.96) به کمترین مقدار 28 ماه اخیر از اردیبهشت 99 رسیده است. به نظر می‌رسد با کاهش تقاضا و نقدینگی، بسیاری از فعالان اقتصادی علی‌رغم هزینه زیاد نهاده‌های تولید و مواد اولیه با قیمت زیاد طی ماه‌های اخیر، محصولات خود را با حداقل سود به فروش می‌رسانند.

اما شاخص «موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای معوق» در مردادماه (55.47) نسبت به ماه گذشته (57.10) کاهش جزئی داشته است و یکی از بیشترین مقادیر خود از ابتدای شروع طرح را دارد. با کاهش قدرت خرید مشتریان و فروش اگرچه میزان تولید کاهش یافته، اما همچنان موجودی محصول با افزایش همراه بوده است.

در میان شاخص های ارزیابی شده شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات (50.35) اندکی در مقایسه با ماه قبل بهتر شده است. این شاخص علی‌رغم رکود در بخش ساختمان و صنعت، شاهد رونق در بخش خدمات و کشاورزی بوده است.

شامخ 3

به‌طورکلی طبق روند سال‌های قبل، فعالیت شرکت‌ها به دلیل تعطیلات تابستانی در مردادماه با کاهش روبرو است که در این دوره علاوه بر آن، کاهش شدید تقاضا و قدرت خرید مشتریان، کمبود نقدینگی، قطعی برق و اینترنت (به‌خصوص در بخش خدمات) از مهم‌ترین مشکلاتی است که شرکت‌ها مطرح کرده‌اند. از طرفی بسیاری از شرکت‌ها با موانع و هزینه‌های بالای گمرکی روبرو بوده‌اند. همچنین علی‌رغم افزایش چندین برابری قیمت نهاده‌های تولید به دلیل کاهش شدید سطح تقاضا و نبود نقدینگی، شرکت‌ها ناچارند با سود ناچیز کالاها را به فروش برسانند.