به گزارش اکوایران؛ جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولیدات محصولات منتخب صنعتی و معدنی در پنج ماه منتهی به مرداد 1401 نشان دهنده آن است نسبت به مدت مشابه سال قبل از میان 30 محصول منتخب صنعتی 21 محصول رشد تولید و 9 محصول نیز افت تولید داشته اند. روندی که نشان دهند آن است که تولید در بخش صنعت و معدن شتاب گرفته و تولیدات صنعتی و معدنی از رکود خارج شده‌ است. رشد ثبت شده برای بنگاه‌های تولیدی و معدنی در مدت زمان مورد بررسی برخلاف داده اعلام شده از سوی گزارش مدیران خرید است، بطوریکه نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی کشور، نشان می دهد شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای بخش صنعت در مردادماه 48.45 بوده که این عدد برای سومین ماه پیاپی کاهش داشته و نشان‌دهنده رکود در مردادماه است در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص کمتر از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت رکود در حرکت است. نکته جالب اینجاست که در میان شاخص های مورد ارزیابی در گزارش مدیران خرید برای بخش صنعت مولفه های « میزان سفارشات جدید مشتریان» و «میزان فروش محصولات» در میان مولفه های قرار داشته اند که کمترین رقم را به خود اختصاص داده اند، با این شرایط می توان گفت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم تولید واحدهای صنعتی با توجه به کاهش سفارش سر از انبارها در خواهد آورد.

در خصوص دلایل رشد تولید بخش صنعت و چالش هایی که با افت «میزان سفارشات جدید مشتریان» و «میزان فروش محصولات» شاهد آن خواهیم بود، حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی ایران به «اکوایران» می گوید: ما در حال گذار از مسیر قیمت گذاری جدید هستیم، روندی که علاوه بر تورم امکان پیش بینی بازار را از خریدار گرفته و موجب بی اعتمادی خریداران به بازار شده است. این عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص اینکه آیا بازار به نقطه ای رسیده که بتوان گفت به رکود عمیق فرو رفته نیز عنوان کرد: به طور کامل نمی توان این موضوع را بیان کرد،‌اما در این خصوص به این نکته باید اشاره کرد که یکی از نقاطی که می تواند بازار را از بن بست خارج کند بحث صادرات است، ما در بحث صادرات باید بازارهای بزرگ را در نظر بگیریم و نباید به بازار داخلی وابسته شویم، چرا که این روند منجر به آن می شود که شاهد کاهش فروش در کشور باشیم. از سوی دیگر تورم باید به گونه ای باشد که قدرت خرید مردم توان تحمل آن را داشته باشند؛ چرا که زمانی که تورم بیش از قدرت خرید مردم باشد بر روند تولید اثر می گذارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه بر این نکته تاکید می کند در صورتی که تولید را تنها برای بازار داخلی درنظر بگیریم بطور حتم شاهد از دست دادن بازار خواهیم بود.  

وضعیت تولیدات صنعتی

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولیدات محصولات منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی نشان دهنده آن است از میان 30 محصول منتخب نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 محصول رشد تولید و 9 محصول افت تولید داشته اند.

رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به « اتوبوس، مینی بوس و ون»، «الیاف اکریلیک»،«تراکتور» «وانت» و «انواع تلوزیون» اختصاص داشته است.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت تولید « « اتوبوس، مینی بوس و ون » نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته، بطوریکه برای این  گروه رشد 147.1 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید «« اتوبوس، مینی بوس و ون » در مدت زمان مورد بررسی برابر با هزار و 885 دستگاه بوده این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل 763 دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون در کشور تولید شده بود.

«الیاف اکریلیک» نیز در این مدت رشدی 86.8 درصدی داشته است. براساس داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع دومیلیون 600 تن روغن ساخته شده الیاف اکریلیک در کشور تولید شده است.

«تراکتور» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 12 هزار و 892 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 53.4 درصد داشته است.

ارزیابی روند تولید «وانت» نیز از رشد 48.8 درصدی تولید این گروه حکایت دارد. براساس داده های اعلام شده در این مدت در مجموع 40 هزار و 324 تن دوده در کشور تولید شده است.

«انواع تلوزیون» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 598 هزار و  700 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 20.7 درصد داشته است.

پنج ماه

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به «روغن ساخته شده نباتی»، «چینی بهداشتی» ، «نئوپان»، «فیبر» و «روغن صنعتی و موتور تصفیه اول» تعلق داشته است. بطوریکه در این مدت «روغن ساخته شده نباتی» تولید شده افتی 25.5 درصد، چینی بهداشتی افت 17.6 درصدی، نئوپان افت 14.3 درصدی، فیبر افت 11.2 درصدی و روغن صنعتی افت 5.44 دری داشته است.