به گزارش اکوایران؛ رقم اعلام شده برای توسعه تجاری ایران در حالی اعلام شده که آمار اعلام شده نشان می دهد ایران و ورسیه برای دو سال آینده هدف گذاری 8 میلیارد دلاری را در دستور کار قرار داده اند. افزایش 8 برابری در مقایسه با هدف دوساله پای اما و اگر بسیاری را به میان آورد؛ بطوریکه یک منبع مطلع در سطح بین الملل اتاق بازرگانی در این خصوص به «اکوایران» گفت: از مبنای عدد 40 میلیارد دلار اطلاع ندارد و شاید یک اشتباه ترجمه ای بوده است. اما جستجوی بیشتر نشان می دهد که وزیر نفت ایران در روز ملی روسیه 40 میلیارد دلار را برای هدف تجاری ایران اعلام کرده بودبا توجه به عدم اطلاع از منبع تجارت 40 میلیارد دلاری می توان گفت عمده تمرکز دو کشور برای تحقق 8 میلیارد دلاری 2 سال آینده است.

از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در حالی از هدف گذاری 40 میلیارد دلاری خبر داده که ایران در این میدان با دو قیب چین و هند روبرو است که تاکنون گام های بلندی در مسیر توسعه با روسیه برداشته اند. براساس آمار اعلام شده از سوی اتاق بازارگانی ایران در سال 2021 گــردش مالــی تجــاری روســیه و چیــن بــه رکــورد 146 میلیــارد دلار بوده است.  از سوی دیگر وزارت بازرگانـی و صنعـت هنـد نیز اعلام کرده در فاصلـه آوریـل تـا آگوسـت 2022 تجارت دوجانبه میان هند و روسیه به 18.2 میلیارد دلار رسیده است و این دو کشور پیش بینی کرده اند تا پایان سال 2022 حجم تجارت میان دو کشور به 43.2 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته فعالان این بخش یکی از مسائل بزرگ در مباحث تجارت ایران و روسیه به مقوله لجستیک باز می گردد. در این خصوص دو کشور گام هایی برداشته اند اما هنوز اجرایی نشده اند از جمله این اقدامات می توان به کریدور شمال به جنوب، استفاده از کشتی های رو-رو و مسیرهای زمینی اشاره کرد که هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

مسیر توسعه تجارت ایران و روسیه

اما رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه در همایش تجاری ایران و روسیه به چه مواردی اشاره کرد. سرگی کاترین اعلام کرد مسیر دستیابی به تجارت ۴۰ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه طراحی شده و فعالان اقتصادی دو طرف منتظر اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد هستند.

او تبادل اطلاعات بین تجار را موضوع بسیار مهمی عنوان کرد و افزود: تصمیماتی در اتاق روسیه برای افزایش سطح مناسبات با طرف ایرانی طراحی و بیش از ۱۰۰ نفر را در این سفر همراه کردیم تا بگوییم که بیشتر شدن روابط با ایران تا چه حد برای روسیه مهم است.

کاترین حضور این تعداد تاجر روسی در ایران را یک رکورد برشمرد و تصریح کرد: فعالان اقتصادی دو طرف منتظر اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد هستند و چشم انداز ۴۰ میلیارد دلاری را برای خود در ارتباط با ایران در حوزه های‌تک، کشاورزی، گردشگری و غیره طراحی کردیم.

به اعتقاد کاترین، بازار روسیه برای کشورهای دوست از جمله ایران باز است و با خروج برخی کشورهای غربی از روسیه، شرکت‌های ایرانی جایگزین خوبی در بازار روسیه هستند و حمایت‌های بازم از این شرکت‌ها از سوی دولت روسیه اعمال خواهد شد. رئیس اتاق صنعت و بازرگانی روسیه از لجستیک و تبادلات ارز ملی به عنوان مهم‌ترین موضوعات در حوزه تبادلات تجاری یاد و اظهار امیدواری کرد که به همت دولت‌ها این دو مسئله برطرف شود. او توسعه کریدور شمال-جنوب را بسیار ضروری خواند و آماده شدن زیرساخت‌ها در این بخش را خواستار شد.