به گزارش اکوایران؛ بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند ایران دیر اقدام به پیش‌بینی تسهیل مراودات تجاری با قطر کرده است و این امر موجب شده تا نتواند سهم چندانی از این تورنمنت جهانی ببرد. فعالان اقتصادی به این نکته نیز اشاره می کنند که ایران در حالی در ماه‌های اخیر اقدام به برنامه‌ریزی برای مسابقات کرده که کشورهای عربی از زمان اعلام نام قطر به عنوان برگزارکننده مسابقات جام جهانی 2022 برنامه‌ریزی برای این مسابقات را شروع کرده بودند.

علاوه بر اقدام دیرهنگام ایران برای تسهیل صادرات به قطر، مسوولین و متولیان این بخش شهرهای مبدا برای پرواز به قطر هم دیر اقدام کردند، بطوری که اوایل آبان ماه در فهرست درنظر گرفته شده چهار شهر «تهران»، «شیراز» ، «لار» و «لامرد» به عنوان شهرهای مبدا در نظر گرفت شدند و هفته گذشته «کیش» هم به این جمع اضافه شد.

پیش از این ایران از رایزنی با قطر برای استفاده از کیش به عنوان محل اقامت مسافران جام‌جهانی خبر داد بود؛  اما با نزدیک شدن به شروع مسابقات این وعده محقق نشد این روزها شاهد پر شدن هتل‌های عربی برای اسکان مسافران جام جهانی هستیم. از سوی دیگر با از دست دادن امکان اسکان مسافران در حال حاضر شاهد کاهش شهرهای مبدا برای پرواز به قطر هستیم.     

تسهیلات ویژه کمرگی

حال ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر از اختصاص دو مجوز ویژه گمرکی به گمرک دیر به عنوان مهمترین پایانه صادراتی و ترانزیتی کالا از ایران به قطر خبر داده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد نظارت گمرکات استان بوشهر، علی سلیمانی افزود: با موافقت گمرک جمهوری اسلامی ایران مجوز رویه های گمرکی «ترانزیت خارجی مبدا» و رویه « کارنه تیر ورودی (بین راهی)» به گمرک دیر صادر شده است.

وی تصریح کرد: از این پس فعالان اقتصادی و متقاضیان ترانزیت خارجی از گمرک دیر دیگر نیاز به مراجعه به گمرک بوشهر ندارند و می توانند به صورت مستقیم نسبت به ترانزیت کالای خود از طریق گمرک بندر دیر اقدام کنند.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر افزود: اخذ مجوزهای یاد شده علاوه بر ارز آوری و تسهیل در تجارت و بازرگانی موجب کاهش هزینه‌ها و توسعه اشتغال پایدار و رونق اقتصادی در این منطقه را فراهم خواهد کرد.

سلیمانی یادآور شد: بندر دیر به واسطه موقعیت مکانی در بین بنادر ایرانی حوزه خلیج فارس از کمترین فاصله  با بندر الرویس کشور قطر برخوردار است که این موضوع منجر به افزایش صادارت از این گمرک به کشور قطر شده است.

کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.