گزارش «اقتصادنیوز» از روند شامخ بخش صنعت

2 شک در ضربان قلب بنگاه‌های صنعتی طی 8 ماه

کدخبر: ۵۴۰۰۳۷
اقتصادنیوز؛ ارزیابی شاخص مدیران خرید بخش صنعت در هشت ماه سال جاری (فروردین تا آبان) از نوسان سینوسی این شاخص حکایت دارد. در مدت زمان مورد بررسی بالاترین رقم در اردیبهشت ماه و کمترین عدد در فروردین ماه ثبت شده است. در این بازه زمانی 2 ماه عدد شاخص زیر 50 بوده و 6 ماه بالای 50 قرار داشته است.
2 شک در ضربان قلب بنگاه‌های صنعتی طی 8 ماه

به گزارش اقتصادنیوز؛ براساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در آبان ماه عدد 52.49 به دست آمده است، که نشان می‌دهد فعالیت‌های بخش صنعت با رشد بسیار اندکی روبرو بودند که شیب آن نسبت به مهرماه اندکی افزایش داشته است.

در آبان همه مولفه‌های اصلی شامخ بخش صنعت به‌غیراز «میزان سفارشات جدید مشتریان» و «موجودی مواد اولیه» عدد بیشتر از 50 را ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر در میان رشته فعالیت‌های صنعتی، صنایع پوشاک و چرم با بیشترین کاهش در مقدار شامخ روبرو بوده‌اند. به گفته فعالان اقتصادی دو شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» و «موجودی مواد اولیه» می تواند بیشترین تاثیر را در روند تولید بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد و کاهش این دو شاخص نوار تولید را با چالش های مواجه می کند.

براساس برآورده‌های صورت گرفته از میان 5 شاخص اصلی شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» در آبان ماه (49.86) برای دومین ماه پیاپی شکل کاهشی داشته البته  شدت آن نسبت به مهرماه کمتر است. 

صمت 3

ردپای نرخ ارز در کاهش تقاضا

به عقیده فعالان اقتصادی علاوه بر کمبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید، صعود نرخ ارز و اتفاقات اخیر کشور و همچنین در برخی از فعالیت‌ها قطعی اینترنت نیز در کاهش تقاضا مؤثر بوده است.

از سوی دیگر در میان شاخص های اصلی «موجودی مواد اولیه خریداری‌شده» هم در آبان ماه (48.81) بوده که برای چهارمین ماه پیاپی کاهش داشته و این کاهش نسبت به مهرماه  شدت بیشتری داشته که این امر همچنان نشان‌دهنده کمبود مواد اولیه است.

به عقیده فعالان اقتصادی کمبود نقدینگی و افزایش نرخ ارز باعث شده تا بنگاه‌ها در تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو باشند.

شامخ 3

بررسی شاخص میزان فروش و صادرات کالاها

در میان 7 شاخص فرعی هم دو شاخص «میزان صادرات کالا» و «میزان فروش محصول» عدد زیر 50 داشته اند. براساس گزارش منتشر شده شاخص میزان صادرات کالا در آبان ماه (48.73) برای پنجمین ماه پیاپی همچنان روند کاهشی دارد و عدد آن تقریبا مشابه ماه قبل است.

از سوی دیگر شاخص میزان فروش محصولات هم در آبان (49.96) برای پنجمین ماه پیاپی همچنان زیر 50 ثبت شده است، اما در مقایسه با مهرماه با شدت کمتری کاهشی است. کاهش تقاضا و اتفاقات اخیر کشور باعث کاهش میزان فروش شرکت‌ها شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید