به گزارش اکوایران؛ در این گزارش به این نکته اشاره شده که تجار و بازرگانان ایرانی روند سفارش خرید چای هندی ار از مدتی قبل کاهش داده بودند و این روند از هفته قبل به طور کامل متوقف شده است.

در این خصوص جهانساز رییس سازمان چای کشور با تایید خبر توقف واردات چای هندی از سوی تجاری ایرانی بر این نکته تاکید می کند که صادرات چای بسته ای در حال حاضر ممنوع شده، اما واردات چای فله ای همچنان مشکلی ندارد. به گفته رییس انجمن چای کشور، در حال حاضر و به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات چای فله ای بالای 10 کیلو به کشور ممنوع است، البته این ممنوعیت موقتی است و در صورت نیاز بازار این ممنوعیت برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر مسیح کشاورز دبیر کمیسیون تأمین‌کنندگان برنج کشور با تایید توقف ثبت سفارش های جدید برای برنج و چای هندی گفت:  این توقف موقتی است و در آینده در صورت لزوم و فراهم شدن شرایط، بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

در این خصوص چندی پیش قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اعلام کرده بود که در حال حاضر تقاضا در داخل کشور از برنج هندی به پاکستانی تغییر کرده به همین دلیل مصرف برنج هندی در کشور کاهش داشته است؛ دلیل این اتفاق هم شباهت برنج پاکستانی به برنج ایرانی به لحاظ پخت است با این تفاوت که برنج پاکستانی یک سوم قیمت برنج ایرانی در بازار عرضه می شود.

به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در حال حاضر از برنج هندی در آشپزخانه های پرمصرف به دلیل اینکه راحت عمل می آید استفاده می شود به همین دلیل مصرف برنج هندی در کشور کاهشی شده است.