به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های گمرک در مدت زمان مورد بررسی در سال جاری ارزش وارات کشور 37 میلیارد و 115 میلیون دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 15.34 درصدی داشته است. ارزش کالای وارد شده به کشور در مدت زمان مورد بررسی در سال گذشته به 32 میلیارد و 180 میلیون دلار رسید.

داده های آماری گمرک نشان می دهد ارزش کالاهای وارداتی در هشت ماه نخست امسال در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرده که البته یکی از مهم ترین دلایل آن می تواند رشد ارزش دلاری کالاها باشد. در سال جاری، جنگ روسیه و اوکراین موجب شد تا واردات برخی محصولات کشاورزی نیز در بازار رشد قیمت داشته باشد، این محصولات در رده کالاهایی قرار دارند که حجم کمی دارند اما با توجه به جنگ قیمت آنها افزایش یافته است.     

با توجه به اظهارات مطرح شده این پرسش مطرح می شود که حجم کالای وارداتی در مدت زمان مورد بررسی چه میزان بوده است؟ براساس آمار گمرک در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری در مجموع 23 میلیون و 405 هزار تن کالا وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته افتی 12.34 درصد افت داشته است؛ مجموع واردات کالا در مدت زمان مشابه سال قبل 26 میلیون و 600 هزار تن کالا ثبت شده بود.

واردات 1

روند ارزش کالای وارداتی در 8 ماه

تجارت خارجی کشور در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری به ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسید که از این میان ۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار به واردات اختصاص داشته است،

براساس گزارش منتشر شده از سوی گمرک در مدت زمان مورد بررسی «ذرت دامی»، «گندم معمولی«برنج نیمه سفیدشده، یا برنج کامل سفید شده حتی صیقلی یا براق شده»، «دانه سویا تراریخته»‌، «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب، خام» «شکر تصفیه نشده بدون اضافه کردن مواد خوشبو کننده یا مواد رنگ کننده از نیشکر» 5 قلم مهم و پرذ ازرزش وارداتی ایران در این مقطع بوده اند.

مقایسه رشد سالانه دلاری و وزنی واردات در سال جاری نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی رشد سالانه دلاری «ذرت دامی» افتی 2.16 درصدی داشت و به لحاظ وزنی هم افتی 15.9 درصدی را ثبت کرد.

با توجه به آمار گمرک روند واردات «گندم معمولی» هم در مدت زمان مورد بررسی هم به لحاظ وزنی و هم ارزشی افت داشته، بطوریکه در این بازه زمانی به لحاظ ارزشی شاهد افت 7 درصدی واردات این کالا بودیم و به لحاظ وزنی هم 28 درصد افت در واردات گندم ثبت شده است. با این شرایط  واردات این کالای اساسی در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری شکل منفی داشته است.

مقایسه 1

برخلاف ذرت دامی و گندم معمولی در مدت زمان مورد بررسی روند واردات «دانه سویا تراریخته» به لحاظ دلاری افزایشی بوده، اما به لحاظ وزنی روند واردات این کالای اساسی شکل کاهش داشته که این امروز از افزایش قیمت دانه سویا حکایت دارد، به گفته فعالان اقتصادی این افزایش به جنگ اوکراین مربوط می شود، اوکراین یکی از صادرکنندگان اصلی دانه های روغنی محسوب می شود که با توجه به جنگ صادرات این کشور با مشکلات بسیاری روبرو شد و این امر بر قیمت این کالای اساسی اثرگذار بوده است.

بر ارزیابی های صورت گرفته واردات «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب، خام» هم در دوره زمانی مورد بررسی هم به لحاظ وزنی و هم ارزشی افت داشته است. براساس آمار اعلام شده ارزش وارداتی این کالای اساسی افت 26 درصدی داشته و به لحاظ وزنی هم افت 40 دردصدی در واردات این کالای اساسی شاهد بوده ایم.

اما برخلاف چهار قلم کالای مذکور که واردات آنها با افت و خیر همراه بوده واردات «شکر تصفیه نشده بدون اضافه کردن مواد خوشبو کننده یا مواد رنگ کننده از نیشکر» در این مدت با رشد همراه بوده، بطوریکه به لحاظ ارزشی واردات آن رشدی 42.36 درصدی داشت و به لحاظ وزنی هم رشدی 17.67 درصدی برای آن ثبت شده است.  

رشد قیمت در کالاهای وارداتی

ارزیابی داده های گمرک اما نشان از رشد قیمت واردات کالاهای ذکر شده به لحاظ هر تن در هشت ماه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. براساس آمار اعلام شده قیمت هر تن «ذرت دامی» در این مدت رشدی 16.45 درصدی داشته و این رشد برای «گندم معمولی» به 29 درصد رسیده است. اما براساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی برنج بیشترین رشد قیمت را داشته، بطوریکه هر تن برنج رشدی 44.5 درصد داشته است. در مدت زمان مورد بررسی رشد قیمت «دانه سویا تراریخته» هم 17.8 درصد بوده و «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب، خام» هم در این مدت رشدی 23.20 درصد را ثبت کرده و این رشد قیمت در هر تن برای «شکر تصفیه نشده بدون اضافه کردن مواد خوشبو کننده یا مواد رنگ کننده از نیشکر» هم برابر با 24 درصد بوده است.

مقایسه 2