به گزارش اکوایران؛ یک‌ماه از اعلام خبر روی آب ماندن 37 فروند کشتی گذشت و با وجود اینکه تاکنون دلایل مختلفی برای این معطلی اعلام شده، بانک مرکزی اعلام می کند که مشکل ارزی برای ترخیص این کالاها وجود ندارد، درحالی که مقامات محلی تامین ارز را مشکل کشتی روی آب مانده می دانند.

اما هنوز مشخص نیست با توجه به شرایط بازار که نیاز به کالای اساسی دارد چرا بیش از ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن بار در لنگرگاه بندر بلاتکلیف مانده‌اند.      

به گزارش اکوایران؛ اواخر آبان ماه سازمان بنادر و دریانوردی در گزارشی اعلام کرد که ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در بندر امام روی آب مانده‌ اند، خبری که عامل آن به مشکلات «اسنادی» و «ارزی» نسبت داده شد و حال پس از گذشت یکماه علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی امروز تفاهم‌نامه بانک مرکزی و وزارت صمت اعلام کرد که  هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل این کالاها در بحث ریال است. باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی روی آب یا در بنادر نمانده است.

اظهارنظر مطرح شده از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی مطرح شده که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان در خصوص مشکل کالا کشتی های معطل مانده در بنادر به این نکته اشاره کرد که تعامل و ارتباط بسیار خوبی میان دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد و جای هیچ نگرانی در خصوص تخلیه و بارگیری کالا نیست، اما مرکز باید در خصوص حل مشکلات اسنادی و ارزی اقدام کند.

جهان نژادیان عنوان کرد: مشکل تامین ارز مورد نیاز کشتی‌های مستقر در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) یک مشکل ملی است و امکان حل آن از سوی استان وجود ندارد. در این زمینه اما آمادگی کامل در خوزستان برای تخلیه و حمل کالا وجود دارد.

وی ادامه داد: هر کشتی که مشکل اسنادی و تامین ارز نداشته باشد و در اسلکه پهلودهی شود بدون هیچ مشکلی تخلیه و کالای آن به مقاصد مورد نظر حمل می‌شود.

از سوی دیگر به گفته فعالان اقتصادی این کالاها در ابتدا باید از بنادر ترخیص شوند که لازمه آن تامین ارز است و در گام بعدی کالاهای ترخیص شده به مشکل ریالی مواجه می شوند با این شرایط مشکلی که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده گام دوم پس از ترخیص است.

براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در حال حاضر در بندر امام ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه بر روی آب مانده‌ اند؛ از سوی دیگر در کنار اسکله هم ٢٠٠ هزار تن کالا در حال تخلیه است.

آمار اعلام شده به اینجا ختم نمی شود، بطوریکه براساس داده‌های اعلام شده علاوه بر کشتی‌ های روی آب مانده و کالاهای رسوب کرده در کنار اسکله، بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا هم در انبارهای بندر امام انباشت شده‌اند؛ با این شرایط می توان گفت حدود 6 میلیون و 300 هزار تن کالا در بنادر کشور بلاتکلیف هستند.