به گزارش اکوایران؛ حجم تجارت ایران در 9 ماه سال جاری برابر با 78 میلیارد و 849 میلیون دلار بوده، که رشد ماهانه آن کمترین سطح را در سال جاری داشته است. براساس داده‌های اعلام شده در آخرین ماه پاییز حجم تجارت کشور رشدی 13.5 درصدی داشته که کف سرعت افزایش در این متغیر محسوب می شود . رشد حجم تجارت در آبان ماه 15.55 درصد بوده است. این رقم در ابتدای تیز ماه در مرز 36 درصد قرار داشت.

روند صادرات کالا

 براساس ارزیابی صورت گرفته در این مدت ارزش کالای صادراتی که شامل  صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) می شود برابر با 36 میلیارد و 240 میلیون دلار بوده است که براساس داده‌های اعلام شده می توان گفت ارزش دلار کالاهای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 3.82 درصدی را ثبت کرده است.

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان می دهد در این مدت صادرات کالاهای غیرنفتی به لحاظ وزنی برابر با 79،941 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی 13.21 درصدی داشته است.   

تراز 1

روند واردات کشور

از سوی دیگر متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در نه ماهه سال جاری، 453 دلار بوده که نسبت به 379 دلار به ازای هر تن طی نه ماهه سال گذشته، 19.52 درصد رشد داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی 11.39 درصدی در وزن و افزایشی 14.19 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ارقام 26،849 هزار تن و 42 میلیارد و 609 میلیون دلا رسیده است. در این مدت، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی هزار و 587 دلار بوده که نسبت به هزار و 224 دلار در هر تن، طی نه ماهه سال 1400 رشدی 29.66 درصدی را نشان می‌دهد.

تراز تجاری کشور

با توجه به داده‌های اعلام شده می توان گفت در مدت زمان مورد بررسی تراز تجاری کشور هم به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری رسیده است. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ترازتجاری کشور آذر ماه به منفی 6 میلیارد و 369 میلیون دلار رسید. داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می دهد که در آذر‌ماه کسری تراز تجاری کشور 224 درصد بیشتر شده است.

تراز تجاری حاصل کسر واردات یک کشور در مقطعی مشخص از واردات آن را نشان می‌دهد و یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشورها است که بر ارزش پول ملی نیز تاثیر می‌گذارد.

درآمارهای منتشر شده از سوی گمرک، تنها صادرات کالا مورد ارزیابی قرار گرفته است. و اطلاعی از صادرات خدمات و صادرات نفتی در دست نیست.

به گفته فعالان اقتصادی تراز تجاری یکی از پارامترهای اثرگذار بر رشد اقتصاد کشور محسوب می شود و با این شرایط می توان گفت این افت تراز در آذرماه سمت و سوی اقتصاد کشور را تغییر می دهد.  اکنون این شاخص منفی تر شده که البته با اضافه شدن صادرات نفتی می تواند این روند را تغییر دهد.

تراز 2